Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Norlett snöslunga

9 inlägg 7727 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Norlett snöslunga

marqs1979  
#185058 Hej!

håller på att se över snöslungan inför vintern. Tänker byta lagret för utkastaren
Bild


Jag blir misstänksam eftersom att lagret är 22,3 mm inv enligt mitt skjutmått. på Axeln där lagret skall sitta är det svarvat en midja som är ca 21,5 mm det innebär att axeln kan glappa något i lagret.
Bild


Detta känns väldigt konstigt. Ska det vara så ? Fattar inte heller vitsen med att ha ett lager med kilspår.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Norlett snöslunga

totte  
#185094 Saknades kilen i det gamla lagret? I så fall så har gissningsvis axeln roterat i lagret, så "ursvarvningen" är en nedslitning som skett genom det. Kilspåret är till för just att axeln skall hållas fast i lagerringen och inte börja rotera.

Om du inte vill lägga ner kulor på att byta axel, eller påsvetsa och svarva om så kan du försöka shimsa med tunn mässingsplåt. Klämmer du bara dit lagret och driver i kilen så blir det ocentrerat och då åker det nya lagret ganska snart av vibrationerna.

Notera att jag inte nånsin jobbat med en Norlett, jag drar bara slutsatser av det du skrev.

Avatar Fallback

Re: Norlett snöslunga

marqs1979  
#185101 kilen finns kvar och är oskadad, "midjan" ser ut som att den är tänkt att vara där. Det de är det som är det konstiga. ??????????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norlett snöslunga

totte  
#185112 Mystiskt, är "midjan" helt centrerad eller är den djupare på ena sidan?

Avatar Fallback

Re: Norlett snöslunga

marqs1979  
#185162 Jag är så gott som säker på att midjan är svarvad. Det är ju som att be om att lagret ska pajja :( Förstår inte vitsen med att sätta ett lager på en axel och sen se till så at det glappar :(
Bild

Bild


Jag är svarvare själv och funderar på att göra om konstruktionen. Jag ser inga nakdelar med ett lager som ligger tight mot axeln.

Några synpunkter ?

Är väldigt tacksam för råd.

Mvh/Markus

   TS
Avatar Fallback

Re: Norlett snöslunga

zeetorg  
#185163 Kan det vara så att axeln har varit sliten, så att förra ägaren fick svarva den och sätta dit en bussning som nu kanske har farit bort?

Annars så kan inte jag heller förstå vitsen med ett glappande lager.

Användarvisningsbild

Re: Norlett snöslunga

totte  
#185166 Kan bara instämma, det ser svarvat ut, och jag förstår inte heller ett smack. Nackdelar kan jag bara se med ett glappande lager, det kan ju aldrig i livet hålla att ha det så.. Lagret bör ju helst ha lätt presspassning på axeln. Så om du nu har möjligheter att göra om det så understödjer jag den idén starkt.

På mina Gilsonslungor sitter lagret så man får driva på det med ett rör, har inte kil utan en excenterkrage för att låsa lagret mot axeln, annars är det ungefär samma.

Skulle ju varit intressant om det fanns nån dokumentation, men det lär väl vara svårt att hitta gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Norlett snöslunga

axwell  
#185173 Går det att läsa all text på det gamla kullagret?

Avatar Fallback

Re: Norlett snöslunga

marqs1979  
#185188 Kan inte hitta någon text alls på lagret, men ska ta lös det ur lagerhuset så kanske något dyker upp. Men om jag ska svarva axeln så kommer den konverteras till millimeter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).