Skogsmiljö och Trädlära

Tankar om skogsdikning

77 inlägg 49646 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

jonathanA  
#185048 Jag ser väldigt positivt på skogsdikning, väldigt roligt att se "döda" vattensjuka områden på hyggen som blir jätteglada och gröna när dom blir urdikade! men det får göras effektivt annars blir det nog svårt att räkna hem! Tror på att göra rejäla stora breda diken innan plantering och sedan försöka att hålla efter dom för hand så gott man kan och har tid till!
Jag å brorsan köpte en kompis i våras som ska få vara med i skogen å leka ibland!
486566_3858807320140_1297797244_n.jpg

Har satt på 700-larver, så nu ska den nog gå fint även på lite blötare marker, väger drygt 13ton!
Intressant tråd!

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

nalle34  
#185060 Liknade grävare vi hade i somras, men kommer inte i håg märket på den. Helt rigtigt att använda band grävare om marken är sur. Vi fick knappt några mark skador alls!!

Efter vi grävt ur gamla skogs diket så rann i stort sätt allt över skotts vatten den från hygget och gärdet som hade blivit över svämmat torkade upp på noll tid. Skogs vägen torkade upp på noll tid och trotts allt regnade i höst är vägen TORR. Där ser man vad bra under hållna diken gör.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

alias  
#185065
jonathanA skrev:Jag ser väldigt positivt på skogsdikning, väldigt roligt att se "döda" vattensjuka områden på hyggen som blir jätteglada och gröna när dom blir urdikade! men det får göras effektivt annars blir det nog svårt att räkna hem! Tror på att göra rejäla stora breda diken innan plantering och sedan försöka att hålla efter dom för hand så gott man kan och har tid till!
Jag å brorsan köpte en kompis i våras som ska få vara med i skogen å leka ibland!
486566_3858807320140_1297797244_n.jpg

Har satt på 700-larver, så nu ska den nog gå fint även på lite blötare marker, väger drygt 13ton!
Intressant tråd!


Trevlig maskin Jonathan.

Bara en fundering, är det inte bättre med smalare diken på hyggen? Då borde man få högre vattenhastighet och därmed fördröjd igenväxning.

Fast å andra sidan - har man köpt en grävare så ska den ju användas och då kvittar det ju om det växer igen lite snabbare :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

nalle34  
#185078 re allias Måste ju anpassa maskin och diket till hur marken är och om det är mycket flyttning mellan obejekten. För tio år sen grävde vi ur ett dike från ett kärr och lite annat. Efter som det var ett litet arbete. Passade det bra att använda en grannes traktor grävare. Då slapp vi kostnaden för lastbils transporten m.m.

Det obejektet vi gjorde i år behövdes det en stor grävare och sen hinner han mer en en liten traktor grävare. När det gäller dikenenas bred så får man ann passa dom det till marken och hur naturen ser ut runt om kring diket.

Vi har både stora och små diken på skogen. Sen tycker jag personligen små diken växer igen snabbare. Men viktigaste av allt är man måste under hålla dom ovasätt om dom är små häller stora.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

jonathanA  
#185084 Självklart behövs ju inte stora breda diken överallt men om man börjar med ett stort så borde det hålla fler år, och med mindre arbetsinsats/år!?

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Tosca  
#185085 Ska ni köra mycket i skogen kan det löna sig att göra larvstöd, har en granne som har mycket dålig kedja efter 1000h bara och han har kört utan stöd.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

jonathanA  
#185105 Nej vi ska inte köra mycket i skogen bara lite småjobb ibland! Den ska gå på lite servicejobb runt på gården + en del entreprenad. Men tack för tipset!

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185107
Mäki skrev:Behovet finns alltid för åtgärder sedan om någon kan tjäna på det eller inte så vette katten.


Du menar att jag har massa behov av olönsamma åtgärder på min fastighet? Skulle vara intressant att veta vem som avgör vad dessa behov består av, och motivering till det.

Ser inget behov av massa olönsamma åtgärder. Vad skulle det vara bra för? Går jag hellre och plockar kantareller.

Grunden till alla skötselåtgärder (förutom planterring då, det styr lagen) är att någon skogsmänniska kom på att man kunde få ut mer och lönsammare virke ut skogen, för att tjäna pengar. Inte för att tillfredsställa en standardmässig skötselplan.

Mäki skrev:Så att ta upp om någon fattar något passar inte riktigt utan ett forum är väl till för att utbyta tankar och diskutera olika meningar.


Jo, men skriv bara vad du själv anser då, och inte vad jag anser... För det vill jag gärna skriva själv.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Mäki  
#185137
Mangan skrev:Jo, men skriv bara vad du själv anser då, och inte vad jag anser... För det vill jag gärna skriva själv.


Jag skriver vad jag själv har för tankar, varifrån du fått att jag försöker skriva vad du tänker fattar jag inte men att vi ha helt olika uppfattningar om saker råder inget tvivel om.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

machonisti  
#185138 Tummen upp för kobelcon JonathanA. Delge erfarenheter i framtiden.

En hälsning från machonisti till Mäki och Mangan.

Gräv diken i skogen istället för att gräva i varandras psyken.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

opekka  
#185156 Jag har en fastighet med 30 år gamla diken som fått dåliga flöden, bitvis stopp.

Några timmars handjagande med hacka rensar ganska stora mängder mossa och grenar och vattnet börjar röra på sig.

Jag är glatt överraskad av hur relativt lite handarbete kan få liv i några hundra meter dike. Bitvis slitigt och inget större behov av gym efteråt.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Boarpan  
#185214 Större diken =bättre diken inte riktigt sant.
Allt beror på vattenflödet har du ett litet vattenflöde och stort dike så sätter sig diket igen fortare. Bästa är ett dike med ett jämnt fall så att vattnet fortsätter att ha kvar sin bärkraft.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

jonathanA  
#185217
machonisti skrev:Tummen upp för kobelcon JonathanA. Delge erfarenheter i framtiden.

En hälsning från machonisti till Mäki och Mangan.

Gräv diken i skogen istället för att gräva i varandras psyken.

Tackar! jag ger oxå tummen upp för kobelcon hittils! =)

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#185220 Håller nog med dig Boarpan.

Små diken med jämna fall möjligör även att kvävefälla uppstår.

Sen ska man ju inte avvattna helt... Brist på vatten är ett lika stort problem som för mycket....

Balans!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

jonathanA  
#185227 Det svenska ordet LAGOM är bäst! =)
e_MG_2154.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).