Skotare

Sampo skotare

26 inlägg 17585 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sampo skotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184783 Sampo visade sin nya skotare på Metko.
11 ton egenvikt,10 tons lastförmåga,22,5 däck och 45 graders styrförmåga,NAF boggin osv.
Bilder finns i "Mässbilder - Metko 2012"



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

finskpinne  
#184815 Jag tyckte att lastutrymmet verkade väldigt kort!? Jag kollade inget exakt mått men mitt ögonmått sa att det var kortare än 4 meter. Och "stjärten" var ju inte utbytbar så den är ju inte så lätt att förlänga heller. Men man kanske får beställa den med olika långa vagnar...

Hytten var jag inte heller imponerad av. Sikten snett framåt/neråt vid framhjulen var ju helt obefintlig. Vilket jag tycker är väldigt viktigt i gallring och speciellt i stenig terräng, då vill man verkligen ha koll på var däckena är, så man inte skär sönder nått däck på nån vass sten. Är väl skördarhytten som dom svängt fel väg och placerat på skotaren i princip...

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

machonisti  
#184841 Har inte bekantat mig annat än bilder som simba lagt in. Hög hytt men sikt framför hjulen syntes tom på bilden att saknades. Den höga hytten ger ett rankt intryck vilket inte behöver vara sant men jag gillade i alla fall inte utseendet.

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

valmet862  
#184847 nej utseendet var ju inte det bästa men den trånga hytten är väl nog menad åt nån kortväxt dvärg :D prismässigt vet jag inte hur den ligger till men även ifall priset är överkomligt så blir ju inte hytten större...

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Kse  
#184849 Ja nu har do ju iaf. en skotare i sortimentet, man kan ju inte göra allt rätt på en gång. :wink:
Tycker det saknas ett vettigt insteg till maskinen, verkar väldigt högt från dörren ner till däcket.
Sampo.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

finskpinne  
#184863 Den "dörr" som syns på den där bilden är ingen dörr... Den riktiga dörren finns på andra sidan. Dom hade ju en stor metalltrappa upp till hytten på mässan så jag kollade inte riktigt hur dom hade fixat med insteget till hytten men jag skulle tro att dom har någon form av trappsteg. Har för mig att reglerna i dag säger att man inte får använda hjulet som ett trappsteg utan man måste kunna klättra in i maskinen utan att behöva stiga på hjulet, det är väl för att undvika halkolyckor...

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Kse  
#184864 En dörr som inte är en dörr? Visar ju lite på att "Vi tar vad vi har på hyllan och skruvar fast det"
Hoppas iaf, att dom nyttjar den som nödutgång om inte annat.
Sampo2.jpg

Syns inge vidare på bilden heller om det finns nått trappsteg.
Skulle vara grejer om det veklade ut en sån där historia varje gång man stannar maskinen, snacka om nytänk :grin:

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184886 Den var ju lätt i alla fall, inte alla skotare som är det nuförtiuden...11 ton vikt och lastar 10 ton är ju riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

finskpinne  
#184897
Kse skrev:En dörr som inte är en dörr? Visar ju lite på att "Vi tar vad vi har på hyllan och skruvar fast det"


Det är väl dels nödutgång och dels så används den väl som lucka till all el som finns i instrumentbrädan i hyttväggen. Timberjack hade ju hytterna likadant också före E-modellen kom, man kunde ju öppna den högra sidan av hytten så man lätt kom åt all el som fanns inne i hyttväggen utan att behöva ligga på hyttgolvet i nån besvärlig position med en ficklampa för att leta nån kabel som gått av...

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

machonisti  
#184924 Jesper, den är så vitt jag vet gjord i samma stål som andra maskiner. Med i stort sett samma ingenjörskonst som konkurrenterna leder det i mitt tycke till tvivel på hållbarheten.

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

rocky  
#184950 Ingen som har bild från insidan hytten?

Avatar Fallback

Re: Sampo skotare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184952 Jo en dålig :mrgreen:
IMG_2238.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Skogshuggarninorr35  
#184953 Det känns som om det där bygget är gjort i sista sekund tyvärr.
Till och med dassholken som sitter på Elforrest ser bättre ut :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

Mäki  
#184955 Men så där ser en Sampo ut inuti. Dom har inte gått framåt i utvecklingen sedan tröskorna började ha hytt på början av 80 talet.

Användarvisningsbild

Re: Sampo skotare

machonisti  
#184956 Det betyder ju tröskor i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).