Vedmaskiner, flishuggar

Vedband

42 inlägg 29774 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedband

Initium  
#184632 jeg ønsker meg et letthåndterlig vedband. For å slippe stå å hive veden ut fra min Vedklipp til siden eller legge den direkte i paller eller bur for hand, hadde det vært kjekt med en transportband.
Har sett på PWhttp://sagutstyr.no/pwtrans.htm banden, men de er svært " åpne" på undersiden. Ikke bra når barn, hunder osv kan komme innom riskzonen
Bild


[url]http://sagutstyr.no/faxestrans.htm/url] FAXE vedtransportband er vel laget på helt lik oppskrivt, men litt mindre klemfare, siden de ikke har medbringere...
Bild


BPM vedtransportør er fine, de er helt tette under. Men prisen er ganske stiv, iallefall sammenlignet med de to andre.

Fins fler kandidater ? Hva er erfaringene at man trenger av vedtransportband egentlig ?
Er det noen som har fiklet til et lite uttak for olje på PW vedklippen, for å drive en band ?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedband

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184686 Vedtransportör ska man ha, helt klart. Man sparar massor med jobb och med lite planering
så behöver man inte flytta den så många gånger heller.
Pappa köpte en Kellfri 7m som vi var tvungen att svetsa och bängla med innan den ens
gick att använda, den är nu såld.
Köp en kraftig och bra transportör så spar du mkt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Vedband

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184687 http://www.nimaab.se/se/art/vedtransportor-hpm130.php

Bild


Vedtransportör HPM130

Vedtransportör HPM130

Transportör i galvaniserad stålplåt. Försedd med transportband av vävarmerat gummi, bredd 130mm alt. 200mm och vulkade medbringare. Medbringarhöjd 40mm. Bandhastighet 0,7m/sek. Levereras i hel längd - stabil konstruktion. HPM-transportören är försedd med tät undersida. Bandet hakar inte i något och det finns möjlighet att lägga transportören på marken eller mot en fönsterkarm. Ställbara stödben ingår. Passar även till tegel, rotfrukter m.m.

130mm 0,37kW.

OBS! FRAKT TILLKOMMER.
6 240:-


Kanske en sån?

Avatar Fallback

Re: Vedband

vedhandlaren  
#184749 jag köper and från ett företag som heter frolinden. har köppt tre stycken.. den älsta är 3 år och har inte krånglat en ända gång

Avatar Fallback

Re: Vedband

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184810 De översta bilderna visar Faxes transportörer och de fungerar mycket bra. De har alltid medbringare som man skruvar dit.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Initium  
#184813 Er faxes bedre enn PW transportørene ?
PW er jo ganske mye dyrere også...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedband

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184988
Initium skrev:Er faxes bedre enn PW transportørene ?
PW er jo ganske mye dyrere også...

En stor fördel som man kan se på PW är ju att den är flyttbar med hjulen sittande på stagningen,skulle vilja ha en sån själv istället för den jag har,troligen en Faxe.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185035 Jag tycker både Faxes och Pw känns som bra transportörer. Priset talar dock till Faxes fördel. Såg på Faxes hemsida att dom även har en bredare modell (200mm) där hjulen sitter på främre stödbenen.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Initium  
#187625 Jeg behøver nok ingen stor kapasitet, har jo bare PW vedklipp å lage ved med, alternativt bruker jeg en vanlig DALEN hydraulklyver på de riktig store stokkene.

Jeg trenger dog ganske ofte å transportere med meg vedbådndet på bilhenger, en fordel om det ikke er for stort / tungt. Og så bør det være litt enkelt delbart, evt ikke for langt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedband

Angermark  
#197009 Jag skulle rekommendera denna:
http://www.lovangersmaskin.se/product_i ... ts_id/2550

kör med den skälv och är mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Initium  
#218205 Har idag handlet et 3m faxe band, det blir spennende se hvordan det fungerer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedband

stegmaster  
#218262
Initium skrev:Har idag handlet et 3m faxe band, det blir spennende se hvordan det fungerer...

Gratulerer. :grin:

Bra at du ikke kjøpte Kellfri. :wink:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T358dvZ1IwQ[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Vedband

peter l  
#218264 Kalas bra, sorterar ju bort all tändved ;)

Sicket fiasko stackars sate som har betalt för skiten.

Avatar Fallback

Re: Vedband

vedförsäljan  
#218372 Tycker faktiskt faxe är rätt kassa ochså..

Avatar Fallback

Re: Vedband

elis  
#218381 Faxe är ju väldigt likt Kellfri det är liksom samma skrot.
Jag har själv en Kellfri och kommer i år att göra "högkamsmatta" genom att svetsa på medbringarna så de blir ca 40 mm höga. Ska även göra om nederdelen och lägga in en gummibit så att det blir stopp för veden att gå bakåt. Sen var det väl själva ... om det inte ska fungera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).