Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är detta en pump att satsa på?

57 inlägg 28671 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

foton  
#184200 Ja det är tryckventilen som sitter längst fram på kortet, den öre muttern är en låsmutter, lossar du den så kan du ställa trycket. Men det är väldigt känsligt du får skruva försiktigt. Dessutom ser det ut som att det går att ställa in varje spak.

FTG
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184230 Dom andra brukar vara chockventiler

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

massa-ved  
#184231
foton skrev:Ja det är tryckventilen som sitter längst fram på kortet, den öre muttern är en låsmutter, lossar du den så kan du ställa trycket. Men det är väldigt känsligt du får skruva försiktigt. Dessutom ser det ut som att det går att ställa in varje spak.


Med tiden kan fjädern bli lite slapp och lite småmärken på kulan och sätet, då hjälper det inte att dra i bott ens. Räkna varven du skruvar så vet du ju utgångs läget.
De 3 vid spakarna är väl chockventiler till svängen, bommen, och vippan.
Brukar vara fasta ej justerbara.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184235 Vad är chockventiler?

Planen nu är: montera på manometern fr vedklyven på lyftarmens kolvs ena ände, aktivera trycket och jämföra det med vad lastaren får för tryck, på så vis kan jag undersöka om ventilpaketet till huggarvagnen är ställt för "snällt" eller om trycken överrensstämmer ( lastaren är av enkelverkande sort så där kan inga ventilpaket spöka).
Om skillnad- justerar ventilen aningens och ser om det blir skillnad.

Testade kranen idag igen med lite timmer och pratade med en bonne om vad den orkar, tydligen starkare än hans sonnykran ( han vart förvånad över storleken på rotstocken kranen kunde hantera) så jag är mer inne på att mina egna förväntningar varit felaktiga. Tänker också på att när grävstickan väl monteras så blir ju momentet mindre (1 m) samt att kranens tyngd " jobbar" nedåt och inte uppåt...

Återstår att se:) gött iaf att det finns möjlighet till justering. Skall hela det undre " mutterhuvudet" vridas, eller sitter det nån mindre justerskruv innanför??

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

Hema  
#184242 Säkerhetsventiler, som ser till att du inte överbelastar kranen eller dess delar vid tunga lyft. En billig försäkring mot haveri.

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#184244 Just det, i synnerhet om du har nåt tungt i gripen, råkar sänka snabbt och sen tvärstoppar. Då kan det bli en mycket kraftig tryckstöt i systemet, en "chock" och då tar chockventilen had om det. Notera att överströmningsventilen för hela paketet inte gör nån nytta i det fall eftersom sliden är stängd.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184275 Idag har jag mätt trycket :grin:

Först ffick jag bara 120 bar, fyllde på några liter olja och kom upp till 140 bar. (Prövade att varva upp, men 140 bar gav pumpen oavsett varvtal när jag aktiverade den.)

Alltså så kan man ju nu då misstänka att min pump är något sliten (trots sina nöstan unga 50 år :lol: )

Manometer traktor.JPG


Nu ser jag det som tre vägar att väla mellan;
1) testar med skoptillsatsen på ändå.- fungerar det så är jag nöjd!

2) renovering av originalpumpen (känns svårt och ovisst om det kommer bli nån fantastisk förändring?)

3) lättar på plånkan och bveställer hem lite godis från weimer i form av lite hudraulpump till k-uttag.

(4)) unnar mig en ny traktor :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#184293
aywa skrev:Först ffick jag bara 120 bar, fyllde på några liter olja och kom upp till 140 bar. (Prövade att varva upp, men 140 bar gav pumpen oavsett varvtal när jag aktiverade den.)


Varvtalet skall inte påverka vilket tryck du kan nå, flödet däremot påverkas direkt av varvtalet på en vanlig kugghjulspump som din traktor har.

Nu återstår att utreda vad som begränsar maxtrycket till 140 bar, troligen överströmmaren i ventilpaketet.

Som sagt justera i ytterst små steg !

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184305
Manometer traktor.JPG



Som texten under bilden beskriver axwell så ges det alltså inte högre tryck från traktorn än 140 bar ca. (Jag prövade ju att sätta manometern direkt anslutning till traktorn utan några ventilpaket emellan)- Samma tryck fick jag ju även efter ventilpaketet, alltså har det i nuläget med traktorns pump/ ventiler att göra. Därmed så är det inte överströmmaren i ventilpaketet som är boven i dramat just nu :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#184313
aywa skrev:Som texten under bilden beskriver axwell så ges det alltså inte högre tryck från traktorn än 140 bar ca. (Jag prövade ju att sätta manometern direkt anslutning till traktorn utan några ventilpaket emellan)- Samma tryck fick jag ju även efter ventilpaketet, alltså har det i nuläget med traktorns pump/ ventiler att göra. Därmed så är det inte överströmmaren i ventilpaketet som är boven i dramat just nu :ugeek:


Vad är det som gör att du får något tryck alls, om du har öppet överallt så blir det bara några bar.
Efter ventilpaket i griplastaren skall trycket vara ett fåtal bar om det finns en helt fri retur och även före ventilpaket ända tills en funktion används, då kan trycket stiga till max om man försöker trycka ut/in kolvstången fastän den redan står i ändläge.

Dvs, vilket arbete utförde traktorn när manometern visade 140 bar?

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184314 Traktorns arbete var maximalt! Dvs att manometern monterades direkt på tryck- utgående hydraulslang fr traktorn, därefter belastades manometern genom att jag aktiverade trycket på traktorn. Då uppnås ju maximalt tryck pga att oljan inte kan ta vägen någonstans och det maximala trycket visar sig. ( trycket skapas ju vid motstånd)

På huggarkranen ( alltså undersökning av trycket efter vintilpaketet) gjorde jag på liknande sätt. Lossade ena slängen från den dubbelverkande lyftkolven och monterade dit manometern, därefter belastade jag kolven så att oljan pressades mot manometern ( tänk ett träd som är övertungt för kranen) och kunde på så vis utesluta ventilpaketets överströmningsventil som orsak till det låga trycket.

Undrar just om det är ventilerna i traktorn som läcker igenom eller om det är tätningarna på den interna pumpen som är felet!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184337 Finns det ingen ventil i traktorn? Jag antar att det borde finnas nån sorts övertrycksventil
av något slag innan hydrauluttaget, det kan vara värt att undersöka det innan du köper nåt.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#184339
Slurfi skrev:Finns det ingen ventil i traktorn? Jag antar att det borde finnas nån sorts övertrycksventil
av något slag innan hydrauluttaget, det kan vara värt att undersöka det innan du köper nåt.


Det bör det finnas för trepunkten, men om det är rätt draget så kanske det inte påverkar detta.
Föreslår att du pluggar(eller tar ur snabbkopplingen) utgången från trevägsventilen mot frontlastaren och gör nya mätningar.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184340 Ja, möjligfen att det krävs en justering av en ev övertrycksventil inuti traktorn, ska bara ha lusten att skruva oich kunskapen isf :P

Hm, förstår inte vad det har för betydelse att ta bort/ plugga väljarventilen mot lastaren. Lastaren blir ju "igenpluggad" när väljarventilen är riktad mot körning av kranen?
-Hade själv en tanke på att det är väljarventilen som stryper ner trycket, men den skall ju enligt swedol kunna ge upp till 220 bar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184341 Måste vara överströmningsventilen i traktorn som är ställd på 140bar, hade du inte haft någon sådan hade något gått sönder eller motorn stannat när du kört oljan mot stopp.
Hade pumpen varit så sliten eller om oljan läckt förbi någon annanstans att den inte klarat att ge fullt tryck så hade du märkt att trycket varierat med varvtalet på motorn, men det gjorde det ju inte så då verkar ju allt vara ok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).