Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad tar jag för pris/h

22 inlägg 14594 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad tar jag för pris/h

BM 35  
#184041 Vad kan jag ta för pris /h för en 60hk traktor med skogs vagn



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Storken  
#184045 Typ 480 kr/h...

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184048 Det rimmar liksom inte att ta betalt för hobbygrejor som om det vore yrkesmaskiner. Får du inte ett par hundra svart så låt hellre bli.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Mäki  
#184051
Skogsola skrev:Det rimmar liksom inte att ta betalt för hobbygrejor som om det vore yrkesmaskiner. Får du inte ett par hundra svart så låt hellre bli.


Det där resonemanget förstår jag inte överhuvudtaget.
Dessutom skall säkert en skotare eller en traktor med vagn som motsvarar en skotare ha 550-700 i timmen så då passar väl 480 bra om någon är villig att betala. Priserna är + moms.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

santatorp  
#184057 480 låter väll bra , mindre så kan man nästan låta bli om det inte ska vara på nöjeskontot...

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Engvall  
#184088
Mäki skrev:
Skogsola skrev:Det rimmar liksom inte att ta betalt för hobbygrejor som om det vore yrkesmaskiner. Får du inte ett par hundra svart så låt hellre bli.


Det där resonemanget förstår jag inte överhuvudtaget.
Dessutom skall säkert en skotare eller en traktor med vagn som motsvarar en skotare ha 550-700 i timmen så då passar väl 480 bra om någon är villig att betala. Priserna är + moms.


Får nog säga emot här lite men rätt mig om jag har fel.
Traktor & vagn som tar 480:-/h mot tex JD 810 för 640:-/h
Traktor är billigare i timmen men hur funkar det om man istället i slutändan tar pris/kubik som är utkört. Jag säger inte att 810 är dubbelt så snabb men den vinner garanterat.
Så en riktig skotare är billigare om det inte virket ligger lite här och där.

Men för att svara på TS fråga så räkna såhär:
Pris vad du vill ha för dig själv som person: X antal kr
Pris på bränsle i timmen: X antal kr
Slitage och värde minskning på traktor & vagn: X antal kr

Där har du ett enkelt system för att få fram vad du bör ta i timmen.

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Boarpan  
#184096 Var inte rädd att ta ut ett vettigt pris för ditt arbete. Tänk så här han kommer endå tjäna pengar i vilket fall som helst. Vill han ha ngn annan för ett annat pris så får han vill ta den.
Elektrikern tar 350 och han har igentligen bara en skruvdragare som arbetsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184103
Boarpan skrev:Var inte rädd att ta ut ett vettigt pris för ditt arbete. Tänk så här han kommer endå tjäna pengar i vilket fall som helst. Vill han ha ngn annan för ett annat pris så får han vill ta den.
Elektrikern tar 350 och han har igentligen bara en skruvdragare som arbetsmaskin.

Jo så är det, man ska ha lön och så ska maskinerna betalas, så ta i så du skäms.

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184106 ... så får man se om kunderna är kvar! ;)

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Skogstinsen  
#184111 Tycker kunden att de är för dyrt så kan dom väl bära virket själv!

Fällde och vinschade en grov gran och en grov björk härom dagen. Kvistade och gjorde 3 meters längder. 1200:- för 1.5 timme. Ja fick betalt och kunden var nöjd. Hade ja inte hjälpt så hade han fällt träden i sjön.

Man ska inte skämmas för att ta betalt. Jag är hellre hemma med min 1 åring än fäller träd så det kostar att ta mig ifrån min kvalitets tid!

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184116 Jo, det låter dyrt men vad är alternativen?
Helt rätt att ta fullt betalt.

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184123 Alternativen är att göra ingenting eller att anlita någon billigare.

Det finns inget magiskt med skogsarbete att det alltid måste göras, oavsett pris.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184126
Mangan skrev:Alternativen är att göra ingenting eller att anlita någon billigare.

Det finns inget magiskt med skogsarbete att det alltid måste göras, oavsett pris.

Så är det, men varför ska man bjuda på sin tid och sina maskiner?
Det kan vara bättre affär att ligga hemma än att slita på grejerna alltför billigt.

Avatar Fallback

Re: Vad tar jag för pris/h

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184127 Jag kan ju räkna ut att jag behöver t.ex 220 kr i timmen för att gå gå och röja med en häcksax. Men då råder jag hellre kunden till att betala 250 kr i timmen för någon med röjsåg. Då blir kunden nöjdare, jag behöver inte skämmas när jag ser honom och mitt rykte blir inte mera skamfilat.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar jag för pris/h

Mäki  
#184135 Det är bara att ta betalt för arbetet ni gör utan att skämmas för det det gör ju matbutiken med våran mat.
Skäms ni för att ta betalt så skall ni nog inte vara företagare.
Vill kunden inte betala så är det fritt att ta någon annan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).