Skogsmiljö och Trädlära

Skapa våtmark/viltvatten

4 inlägg 10408 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skapa våtmark/viltvatten

Skogsinvest  
#183767 Finns det någon här som skapat våtmark/viltvatten?

Hur blev resultatet, vad landade kosnaden på per ha och fick du några bidrag från Länsstyrelse, Skogsstyrelse eller liknande?

Jag har tre områden som skulle kunna lämpa sig för detta i AC kustland. Har pratat med ägare av grannfastigheter för att se om intresse finns att skapa något gemensamt. Detta görs först och främst för att öka mångfalden i skog och mark men också för att förbättra jaktmöjligheterna.

Påverkas fastighetens värde av sådana åtgärder?
På ett av områderna skulle i så fall en del produktiv skogsmark dämmas över (1-2 ha) och jag är lite orolig att detta skulle, vid sidan om anläggningskostnaden, sänka värdet på fastigheten då den då innehar färre ha prod skogsmark. På de två andra områderna är det gammal myrmark som dikats för att kunna anväda som åker men som är för blöt för att bära tunga maskiner som jag funderar på att omvandla till våtmark (vardera på drygt 2 ha).

Totalt är fastigheten på 150ha varav 25 ha åkermark och 100 ha prod skogsmark och resten tomt, betesmark och impediment så det är inga betydande arealer som läggs under vatten i sammanhanget.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skapa våtmark/viltvatten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183894 Beträffande bidrag, så är väl EU mest intresserad av våtmarker med mycket åker i avrinningsområdet. Detta efter som de hävdar att det bara åkrar som läcker växtnäring. :???: Svårt att få bidrag för rena viltvatten med andra ord.

Vad fastighetsvärdet beträffar, så är det helt beroende på köparens preferenser. En jaktintresserad köpare blir nog mer köpsugen med mycket viltvatten på fastigheten. En virkesintresserad köpare blir nog mindre köpsugen.

Berörs flera fastigheter av viltvattnet, så krävs väl fortfarande en miljödom. Samråd krävs under alla omständigheter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skapa våtmark/viltvatten

Skogsinvest  
#183920 Jo jag har också hört det. Då sjön som ligger i byn (dit alla bäckar går) är övergödd och drabbas av återkommande algblomning är den prioriterad i något program för bättre vattenkvalitet. En fosforfälla är utsatt i det dike/bäck som ansågs vålla mest skada. Vi markägare i bygden har också fått frågan om vi är intresserade av att anlägga fosfordammar på vår mark. Har försökt locka lite med att säga att jag kan erbjuda mark till några fosfordammar om de är med och finasierar våtmarken/viltvattnet. Tyvärr tror jag att de endast har sina direktiv att utgå från och då är det svårt att förhandla och då slutar det oftast med att inget blir gjort men att tjänstemannen får sin månadsutbetalning likväl.

Har precis samma tankar som dig gällande fastighetsvärdet. Om jag ändast anlägger där produktiv skogsmark inte påverkas tycker jag dock inte att det borde påverka negativt. Å andra sidan är livet i allmänhet, och jägarlivet i synnerhet, för kort för att oroa sig för hur det påverkar den dagen detta ev kommer säljas. Är 24 år idag och har för avsikt att vara aktiv i skog och mark iaf i 50 år till.

Tips mottages tacksamt om det finns andra saker att tänka på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skapa våtmark/viltvatten

Boarpan  
#183937 Skall du endå gröva ut så är det ju alltid gött med en väg så att man lätt kommer till stället. Våran vildamm blevtill för att vi behövde fyll till vägen bidrag och fyll två flugor en smäll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).