Traktorn i skogen

Skaffa traktorgrävare

11 inlägg 16985 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skaffa traktorgrävare

marcus_ford 3600  
#183675 Hej. Funderar på liten billig traktorgrävare.ska bara ha till lite smågräv och använda till flytta pallar med
Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/orebro/Traktorgra ... ?ca=17&w=3



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skaffa traktorgrävare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183684 Kan nog vara intressant om man inte är rädd för gamla grejer. Om traktordelen
blir för dålig kan man kanske flytta grävaren till en nyare traktor.
Jag skulle nog pruta en hel del 29000 verkar ngt högt.

Avatar Fallback

Re: Skaffa traktorgrävare

marcus_ford 3600  
#183772 Han släpper den för 22000. tycker 18000 är mer rimligt men jag är vell för snål smålänning :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa traktorgrävare

johaniskogen  
#183825 jag tror du kommer bli galen på skrothögen innan du ens har grävt nått. köp en traktor med lastare o flytta dina pallar med, o be någon annan gräva... mitt tips.

Avatar Fallback

Re: Skaffa traktorgrävare

marcus_ford 3600  
#183847 aa tror jag kör med truckstativ ett par år till sen köper minigrävare... så kan man köra borta med den och gräva.
tror man får skruva mer än gräva med den faktistkt och minigrävare är billig om man jämför med den kapacitetmässigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa traktorgrävare

Elfving  
#183879
marcus_ford 3600 skrev:aa tror jag kör med truckstativ ett par år till sen köper minigrävare... så kan man köra borta med den och gräva.
tror man får skruva mer än gräva med den faktistkt och minigrävare är billig om man jämför med den kapacitetmässigt


Har aldrig kört något sådant där gammalt spektakel men din analys känns helt korrekt.

Gamla maskiner liknande den där känns som fullständigt lotto; i vissa fall håller de ihop förvånansvärt bra och i andra fall häxar det oavbrutet. Som entusiastmaskin så kanske det funkar för lite grävande, men hur rationellt är det att tvingas till stillestånd på grund av haveri när man dränerar en källare t ex? En regnperiod vid fel tillfälle kan ställa till det rejält och i onödan fördyra det arbete man gör. Tillförlitlighet har ett värde det med och för den där maskinen är tillförlitligheten omöjlig att definiera. Sedan så är den hopplöst omodern i det mesta och reservdelstillgången tvingar troligen fram en hel del kreativitet hos ägaren vid eventuell reparation.

Att maskinen relativt nyligen har grönlackerats antyder åtminstone för mig att någon med "prishöjarambitioner" har ägt den tidigare vilket är ett dåligt tecken.

Jag har själv en gammal baklastare, en BM H10-35 som till en början (>10 år sedan) tilldrog sig en del skepsis angående skicket. Men den fungerar än idag utan haveri trots tidvis idogt användande och dålig originallack. Slutsatsen blir att det är omöjligt att avböja allt gammalt bara just därför att det är gammalt, man behöver sätta sig in lite i maskinens status innan och ha en del tur. En H10 är dock mindre komplicerad och därmed mindre felbenägen än nåt med grävaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa traktorgrävare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183890 Men en gammal traktorgrävare är ju så kul så det är svårt att inte köpa?

Avatar Fallback

Re: Skaffa traktorgrävare

Boarpan  
#183900 Den kan ju inte sjunka mycket mer i pris heller om du väljer att sälja av den.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa traktorgrävare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183922
Boarpan skrev:Den kan ju inte sjunka mycket mer i pris heller om du väljer att sälja av den.

Exactamundo! Det är ett av de bästa argumenten för ett köp, kan man ligga ute med
pengarna så får man sannolikt tibax mkt av dem vid en vidareförsäljning.
Under tiden kanske man kan göra jobb så man sparar pengar så då är man home free.
Eller tänk såhär, köp den för 20000:- jobba 40 h á 500:- då är den betald och man kan
ge bort den gratis utan att ha förlorat en krona.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa traktorgrävare

totte  
#183927 Så at egentligen är frågan om man kan ta risken att det blir stillestånd när man skall gräva. Och om man gillar att skruva i gamla grejor. Men viktigast är nog "vill ha-faktorn". Ser man krasst på det och är beroende av en fungerande maskin, nej. Ser man det mera som ett hobbyprojekt, ja.

Användarvisningsbild

grävaggregat alt. traktorgrävare

traktorz  
#183929 Räkna med att du behöver ge den gamla traktorgrävaren ansenlig tid för underhåll och reparationer. Det bör du räkna med även om du köper in nytt.

Fördelen med en traktorgrävare (jordbrukstraktor med grävaggregat) är att du inte behöver tillgång till en tung släpvagn och dito dragfordon vid förflyttningar till/från grävlokalen, något som är nödvändigt med en bandgrävare.

Vi själva har kört vårt grävaggregat 50% av tiden som vi haft vår traktor, tot 400h.

Ref:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).