Avverkning (slutavverkning)

Stoppad avverkning pga naturreservat

21 inlägg 15249 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stoppad avverkning pga naturreservat

sigge22  
#183797 Hej

Har skrivit kontrakt på en avverkning som nu blivit stoppad pga naturvårdsverket varit där. Har dom verkligen RÄTT att ta hela min avverkningsbara skog? Det knepiga är att skogsvårdsstyrelsen var där veckan innan och tog ut ca 5 hk som nyckelbiotop. Nu när Naturvårdverket varit där,anser man 95hk vara nyckelbiotop. Tycker att dom 40hk jag tänkt avverka var ok,det blir mer än 50hk kvar ändå. Var inte ens diskuterbart med NV. Bolaget som skulle avverka drog sig ur ögonaböj,även om man skulle få avverka 10 hk. Rädd för negativ publicitet.Finns det verkligen inte något sett att överklaga? Vad göra? Tacksam för svar.

Mvh
från nybliven skogsägare



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183800 De kan bete sig vidrigt. Men du har RÄTT till ersättning. Bara att köra hårt.

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Skogsforskare  
#183804 Staten har rätt att skydda skog, men det finns flera varianter. Vilken ersättning du får beror på om du helt blir av med marken eller om du får ha kvar exempelvis jakträtten. Förhandlingen om detta klarar du knappast på egen hand, inte ens med hjälp av Skogsforum. Du bör kontakta exv din skogsägarförening.

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183827 Skogsägarföreningen har inget att komma med i detta fall. Möjligen att LRF kan tipsa om en advokat som är specialicerad på sånt här.

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183860 Ett alternativ är att förhala (förhandla) ett tag.
Då hinner du sälja skogsmarken.
Jaktmarken är billig för en europé i Sverige även om euron står lågt just nu.
Köparen får förmodligen ingen lagfart, Länsstyrelsen kommer sannolikt att beordra din kommun att bilda naturreservat där.
Men här kommer poängen: Jakträtten som du förhandlat fram, rör sig om tjugo till trettio tusen i nedsättning av din ersättning.
Det priset sätter skogsstyrelsen eller länsstyrelsen.
Tyska eller Danska jägare köper marken av dig, sannolikt får du minst en millis till än vad du blir erbjuden av staten.
Köparen får ingen lagfart det sätter Länsstyrelsen stopp för.
Men de får jakträtten för en struntsumma, som du förhandlade fram!
Staten måste betala marknadsvärde till nya markägaren !
Och det finns inget som säger att det är skogsvärdet.
I deras fall blir det rekreationsvärdet.
Och att det är värt så mycket för dem, har de kvitto på, köpeskillingen med dig !!!!
Kom bara i håg, att vara ärlig och uppriktig mot köparna.

På dom jävlarna bara.

Min fajt är inne på tolfte året, och nionde handläggaren på Länsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183874 Ersättning kan ta sin tid, 7 år i detta fall http://www.lantbruk.com/startsida/skogs ... tsbildning
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

sigge22  
#183911 Tack för era snabba svar
Det verkar vara omöjligt i ett sånt här fall göra sin röst hörd. Det känns oerhört oseriöst hela förfarandet,att det kan vara sådan skillnad(ca 5hk mot 95 hk skyddsvärt) mellan skogstyrelsens undersökning och naturvårdsverket.
Att en person/tjänsteman på naturvårdsverket kan ha sådan makt att man som skogsägare inte har ett dyft att säga till om den egna marken. Jag var villig att diskutera avverkningen och dess utförande. Men möttes av ett hånskratt i telefonen "du,jag har bestämt att hela din mark är skyddsvärd" och end of discussion. Att 1 person kan slå en livsdröm och framtid(är på väg att bli sjukpens ionär) utan att man ens kan diskutera ens egendom är direkt skrämmande. Ska iaf försöka kontakta LRF om ev hjälp med hur man ev kan gå vidare.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183913 Leta rätt på en advokatfirma som är proffs på intrångsersättningar. Staten betalar ombudet.

Om jag förstått rätt får man numera 25% upp på marknadsvärdet vid konfiskering.

Hade jag mött denna attityd per telefon blev det nog ett personligt besök hos nämnda tjänsteman.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

boksson  
#183956 Jäkligt trist det du råkat ut för, jag förstår din frustration.

Du kan alltid pröva att få ersättningsmark.
Det borde bli en del med tanke på att du har 100ha slutavverkningskog

Det där med 25% extra vid konfiskation beror ju på hur man räknar....

Det finns flera domar där NNV/skogstyrelsen fått på pälsen för sina ersättningsberäkningar.


Du får helt enkelt funder ut vad som är viktigast för dig, cash i handen eller ny mark att bruka

Håller tummarna för att du får en deal som du tycker är rättvis.

Användarvisningsbild

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183962 Bara för att förstå varför de tar så otroligt mycket i en smäll. Vad är det som är så speciell med skogen? Är den ovanligt gammal? Hänger det en massa ovanliga lavar på vartenda träd eller vad beror det på?

Sen i sakfrågan så tycker jag att dels borde LRF hjälpa till och dessutom borde Land skriva om sådana händelser varje gång de inträffar. Gärna där tjänstemännen får stå till svars för hur de beter sig.
Eftersom vi nu har en riksdag som har bestämt att en massa skog ska tas (stjälas) ifrån privata skogsägare för att nå några olika "miljömål av nationell och internationell art, så ursäktar det inte otrevligt och tölpaktigt beteende från dem.

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Boarpan  
#183973 Förjäkligt med din skog. Behöver du inte pengarna så finns det alltid möjlighet att byta marken mot Sveaskogs marker. Då kanske du kan vända det till sin spets då du kan använda deras egna beräkningar mot dem.
Varför man tar så stora marker är ny undersökning. Där man ser mängfalden som ringar. En liten plus en liten många fler osv så har du då flera punkter som rymmas inom en ett område blir allt taget.
Det är den nya skolan som är framme. Det är detta som är skit med biologer. De har bara syn för naturen och pga utav stora tralthyggen förr itiden så får de som de vill utan att man har ngt att säga till om.
Det som du kanske kan göra är Hitta ngn sorts specialare som de inte kan säga emot men du får mer pengar utav det. Typ denna http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotte ... fault.aspx. Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183999 Kan bara hålla med alla föregående talare. För jävligt att lagfarten inte ens är värt pappret det är skrivet på när det kommer till naturvård.

En driftig lantbrukare i liknande situation avverkade i protest 3 ha skyddat mark viewtopic.php?f=17&t=7727 Kanske ett tips.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184008 Skulle man i detta fall kunna leja in eget maskinlag, slutavverka de medgivna 10 ha, gallra resten och s.a.s. lägga allt virke i samma hög?

Dock bör man förstås tänka på att naturvärden lätt förstörs vid gallring och avstå i skyddsvärd skog.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

nalle34  
#184010 Bra förslag av förgående talare gör slutavverkning på dom medgivna och gör gallring i skogen som ska bli naturresarvat med inhyda maskiner. För gallring kan dom inte hindra håll dig inte under paragraf 10 i skogs lagen om minsta volym efter gallring. För gallring behöver man inget tillstånd för vad jag vet.

nisse att förstöra skydsvärden (med gallringen) är mening för att hindra att det blir naturresarvt=)

Gävlas dom med oss skogs ägare kan vi ochså gävlas med dom men endå hålla sig inom lagens råmärken.

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Sweobserver  
#184013 När reservaten började bildas var staten inte bara oförskämd utan även njugg. Konfiskationen med stöd av naturskyddsföreningens "experter" lyckades med det mesta till ingen egenkostnad.
Sveriges en genom tiderna klaraste kunnskapare, Carl von Linne, beskrev landet mellan Vänersborg och Åmål som nerbetad hed.
Min farfarsfar och hans söner planterade ett framtida virkes och vedförråd. När det kom till min fars tid hade trädkramare och beslutsfattare samverkat på markägarnas bekostnad. Reservat och nu på min tid som markägare med spiken i kistan tas jakträtten oxså. Man kan bara konstatera att Sverige är fantastiskt. Gamla DDR ligger rakt söder om oss och mycket känns tyvärr igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).