Bioenergi

Inköpspriser vedråvara

66 inlägg 31641 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183599
foton skrev:Köparen behöver inte gissa sej till någonting. Allt virke mäts vid industrin av mätare som betalas av köparen.

Ok, så all massaved ska ha samma travat pris? Någon ger bort en av tre stuvar och någon annan får betalt för 3 stuvar i stället för 2.
Svara mig på den enkla frågan vad som skulle bli bättre med en sådan mätning? Det är väl då verkligen inte rättvist. Påstår inte på något sätt att dagens mätning är exakt men du skänker då aldrig bort 1/3 del av volymen till någon annan.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183601 Bonden far till skogs med traktor å vagn.
Fäller sig ett gäng björk å drar hem å lägger i någorlunda travad trave.

-Det är f*n inte lätt å trava med vajerkran, muttrar bonden.

Grannen bromsar in med leasingfirmabilen nytvättad sin.

-Du, den däringa traven vill jag köpa. Vad tar Du per kubik fub?

Bonnläppen stirrar misstroget på grannen: -Fast under bark? Hämta en tumstock å börja räkna du, jag går å fikar.
-Å när Du mätt klart så vill jag ha en tusing för högen.....

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183602 Sen kan man ju dra slutsatser på vilka följder det skulle få för skogsbruket. Varför ska man gallra överhuvudtaget tex? Då är det ju bara att låta det stå ogallrat och leverera klen massaved med 40 % i fastvolym och få betalt för en massa gratis luft. Dessutom växer ju aldrig skogen så mycket i volym som när den står ogallrad.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

foton  
#183604 Jag vet att du kommer från andra sidan, dom som tjänar pengar på systemet. Har varit med soppas länge så jag har upplevt när det gick att räkna ut vad man skulle få för traven.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

vedhandlaren  
#183605 om man återgår till prisfrågan så verkar det som det har gått ned lite

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183607
foton skrev:Jag vet att du kommer från andra sidan, dom som tjänar pengar på systemet. Har varit med soppas länge så jag har upplevt när det gick att räkna ut vad man skulle få för traven.

Du verkar inte veta någonting. Med 838 hektar egen skog så vill jag ha en så rättvis prissättning som möjligt! Det gäller även när jag köper björk. Jag vill betala för verklig ved och inte luft. Men om du vill ha ett eget system som du kan få betalt för luft och inte ved så får det stå för dig. Folk som vill och ska fuska finns alltid men det passar inte mig.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183616 Ibland kostar det ingenting:
http://www.blocket.se/uppsala/Skogsavve ... ?ca=10&w=1

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#183809 som nolltax skriver hur ska man kunna mäta i fub om man hugger ved själv då måste man mäta i travad m3 eller vad säger du vedpoducent.
när jag fråga va björkmassan kosta så var det 200 kr m3 travad inkl frakt men momsen vet jag ej troligtvis utan.
fub priset var mellan 260-280 kom inte riktigt ihåg så det blir det travade priset va 160 -180 kr

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183828
skogsbonne skrev:som nolltax skriver hur ska man kunna mäta i fub om man hugger ved själv då måste man mäta i travad m3 eller vad säger du vedpoducent.
när jag fråga va björkmassan kosta så var det 200 kr m3 travad inkl frakt men momsen vet jag ej troligtvis utan.
fub priset var mellan 260-280 kom inte riktigt ihåg så det blir det travade priset va 160 -180 kr

Visst, du mäter ju alltid den travade volymen och sen räknas det fastvolymprocent på virket till industrin. Travad ved som säljs svart är nog däremot något vi alltid får leva med. Vissa tycker det är ok och andra inte. Du bör dock vara medveten om vad det är för ved du köper då du kan antingen betala för luft eller få extraved på köpet. Sätts priset efter vedens verkliga innehåll slipper du detta.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183836 Är det bara industrin som köper ved vitt?

Bonden kan väl sälja till grannen mot kvitto å deklarera affären?

Industrin har våg på kran å laser åt alla möjliga håll...
Lätt för dom å räkna ut fastkubik.

Men på vedbacken....
-Tja, stockarna är fyra meter, traven fem meter bred å två meter hög...
-I runda slängar 40 kubik. -Håller Du med, granne?
-Ja, okej då....
-Bra, vad pris ska vi enas om, granne?

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#183859
Nolltax AB skrev:Är det bara industrin som köper ved vitt?

Bonden kan väl sälja till grannen mot kvitto å deklarera affären?

Industrin har våg på kran å laser åt alla möjliga håll...
Lätt för dom å räkna ut fastkubik.

Men på vedbacken....
-Tja, stockarna är fyra meter, traven fem meter bred å två meter hög...
-I runda slängar 40 kubik. -Håller Du med, granne?
-Ja, okej då....
-Bra, vad pris ska vi enas om, granne?


vi vanligt folk kan inte göra på något annat sätt bara industri som kan mäta fub

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183861 Å det här med pris per kubik oavsett mått....

Visst, lyfter jag ut 4.000 kubik så vill jag ha betalt för det.
Industrin är köpare, industrin slickar på prislistan å trycker fast den på min panna.
-Detta är vårt pris, gilla läget.

Men lyfter jag ut typ 40 kubik å säljer till grannen, mot kvitto nota bene!, då har vi ett helt nytt läge.
Grannen kan givetvis åka till lokala macken å köpa ved för 70 å nånting för 40 liter.
Bauhaus en tusing nånting för en kubik.
Lokal bonnasare säljer gärna för en 900-hundring stjälpt mått.

Spannet är stort vad gäller priset. Å det måste inte vara svart...!

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183868 Men, så snett jag cyklade nu....
Inköpspris gällde ju frågan!

Å andra sidan, kan man sälja lite dyrare så kan man betala lite mer för råvaran.
Å kan man sälja mycket dyrare så ökar vinsten....

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#183876
skogsbonne skrev:
Nolltax AB skrev:Är det bara industrin som köper ved vitt?

Bonden kan väl sälja till grannen mot kvitto å deklarera affären?

Industrin har våg på kran å laser åt alla möjliga håll...
Lätt för dom å räkna ut fastkubik.

Men på vedbacken....
-Tja, stockarna är fyra meter, traven fem meter bred å två meter hög...
-I runda slängar 40 kubik. -Håller Du med, granne?
-Ja, okej då....
-Bra, vad pris ska vi enas om, granne?


vi vanligt folk kan inte göra på något annat sätt bara industri som kan mäta fub

Det viktigaste är ändå att priset sätts utifrån vedhögens innehåll. Är det bara krokiga pinnar så bör ju priset vara lägre i travat mått än grov och rak ved. Det behövs det inte någon stor kunskap för att se. Sen är det i många fall någon timmeråkare som kör veden och han har bra erfarenhet även av fastmasseprocent man kan ta hjälp av. Men att köpa en massa timmerlass med ved i travat mått utan att se den först är verkligen inget jag sysslar med och då har ju säjaren färre potentiella kunder och priset sjunker.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#183878 Vem köper en massa timmerlass med ved utan att inspektera den först?
-Du, jag har konserverad gröt. Är Du intresserad?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).