sön 03 feb 2008, 00:32#18358
Ferguson skrev:Jag har också funderat på att bygga en skotare och då har BM 400 varit en het kandidat.
Enda problemet som jag ser det är att den är rätt lång, 2,1m hjulbas blir ju ca 2,1m överhäng när man bygger.
En annan variant är att bygga på Zetor, dom har ofta portalaxlar som kan vridas framåt och drivhjulsberoende kraftuttag.
Har du tänkt bygga kärra själv?
Boggie/enkelaxel?
Alltid kul att diskutera
JAg tänkte nog göra kärran själv... å me boggie..så den blir som en vimek 606 i principen... har funderingar på att göra drivningen på vagnen som wiemers 12 tons vagn med en stel axel mellan hjulen å dra ihop hjulen med en hydral kolv...
men det kan bli hydrauldrift på vagnen me rullar åxå om ja får ihop i mitt huve hur å vad man behöver för prylar å va det kostar... de ska ju bli nån typ av budjet bygge att köra ved å sånt me... men ja vill inte att den ska vara för klen heller i uppbyggnad...
Hittar ja igen lämplig traktor kan det bli så att ja bygger den från börja åxå för att få den så kompact som möjligt... funderar på om det går att använda en motor från en framhjulsdriven bil med automat å svetsa diffen å en fördelnings låda för hög/låg efter den så blir den nog nerväxlad så det räcker...frågan är om en vanlig bilautomat håller? borde ju bli som en converter? eller? då hade man ju kunnat ha dubbelkomando tänkte ja? ÅSikter?
som axel (fram) har ja funderat på portal axel fran volvo valp (lite för dyra) eller liknande, så använda mej av 500-22.5 fram å 400-15.5 (tror ja dom heter på) vagnen,
Eller nått å det hållet... ska va billigt, men funktionellt
Hur nu det ska gå till
AHr ni bra åsikter tips så blir ja glad
Eco-log 560B -04, Tigercat H09,Arctic cat 500 -08, valtra 6200, Nokka T10 4wd, LOGOSOL M7