Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är detta en pump att satsa på?

57 inlägg 28685 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183741 Ja, tack totte, insåg att jag formulerat mig lite skumt i ovan inlägg... Menar bara att 16 l/ min känns ganska så långsamt för den kranen, däremot så tycker jag att 169 bar verkar rimligt!! Googlde och fann även där att 1Mpa skall multipliceras med faktor 10 för att få fram bar.

Nåväl, nu har ni fått fram mycket bra fakta till mig- tackar!!!

- befeintligt flöde är jag nöjd med, dvs att jag vet inte vad min nuffe exakt ger i flöde, men dess hastighet i rörelserna är godkända. Då är det detta med trycket, jag får helt enkelt få tag i en manometer och mäta vad den ger i dagsläget och ta ställning utifrån det, kanske är kranen som den ska och bara jag som hade felaktiga förväntningar. Som sagt, jag ska även montera på grävaggregatet och om det fungerar tillfredsställande med bef tryck så nöjer jag mig, annars blir det pumpmontage i framtiden.

Hörde att min nuffe troligen ger 190 bar ( som ny) då den är av något senare modell (1965). Men det är ju troligt (!) att pumpen kan ha blivit sliten under alla dessa år och kanske inte ger mer än 150, vilket ju självklart påverkar trycket rejält! Detta tror jag framkom i en annan tråd jag skapade där jag innan köpet av kranen hade funderingar på om nuffen skulle orka med :roll:

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#183742 OK, bra då förstår jag hur du menar. Det är nog det bästa att göra just nu, att kolla trycket du faktiskt har. Då har du ju nåt att gå på när du skall välja hur du gör.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183745 http://www.konedata.net/Traktorit/Nuffield3-42.htm

Länken ovan visar de data som jag fått till mig gällande min Nuffield 10-42. Som lägst 170bar och som högst 190 bar, med ett flöde på ca 32l/ min.

Jovars, får ta och mäta lite och utgå därifrån, återkommer med info när jag gjort detta. ( förmodar att jag bara sätter på exempelvis en t- koppling direkt på tryckslangen med en manometer på innan ventilpaketet och aktiverar det?)

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183785 Lycka var stor, det sitter en manometer på vedklyven hemma, bara skruva loss och låna lite slangar fr klyven över till traktorn!

- förmodar att jag skall ha rejält med lass i gripklon och lyfta kranarmen och i det läget undersöka hur högt tryck jag får???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Mäki  
#183811 Du kan köra lyftcylindern i botten så skall trycket stiga till max.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#183812
aywa skrev:- förmodar att jag skall ha rejält med lass i gripklon och lyfta kranarmen och i det läget undersöka hur högt tryck jag får???

Visst kan du göra så, dvs lyfta något som den inte orkar tex hela vagnen.
Normalt blir det samma resultat om du trycker/drar en kolv mot ändläge.

Passa även på att mäta flödet vid olika motorvarv.

Det brukar vara angivet på hydraulcylindrarna innerdia, kolvstångsdia och slaglängd, om inte så är det enkelt att mäta utvändigt och minska med 10 mm.
Välj den största cylindern och notera hur många sekunder det tar utan last från indragen till max ute.
Volymen får man: halva dia i kvadrat*3,14*slaglängd(räkna i decimeter).
Exempel innerdia 1 dm *slag 5 dm: 0,5*0,5*3,14*5=3,9 liter.

Om det tex skulle ta 12 sekunder så är flödet per 60 sekunder 19,5 liter vid det aktuella motorvarvet

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#183863 Och om flödet är väldigt olika vid hög och låg belastning på samma varv så kan du räkna med att pumpen är ganska sliten. Förutsätter att ventilpaketet är i gott skick.

Notera också att det högst tryck du kan få bestäms av överströmningsventiler.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183895 Har kollat efter justerbar överströmningsventil på paketet, men fann inget... Tänkte jag kanske kunde justerat upp det tillåtna trycket där.

Bra! Jag gillar att få dessa formler för flödesberäkningar osv, det ger ju mig iaf en grov uppskattning på det ungefärliga flödet vid olika varvtal.

Förresten så går ju oljan till ventilpaketet via en tvåvägs ventilväljare fr swedol, det kan väl inte vara så dumt att den påverkar trycket negativt, skulle inte tro så iaf....

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183896 http://handla.swedol.se/
Nae, det skall inte påverka, den sämsta är gjord för åtminstone 250 bar så den iden förkastar jag :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

foton  
#183902 Har för mig att på vänster sida av ventilpaketet sitter överströmarn, det kanske är någon huv över som du måste ta av för att ställa trycket. vill du höja skruva in.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183903 Finns det alltid ställbara överströmningsventiler på ventilpaketen eller kan de vara " fasta" lägen som är gjort från fabriken?

I instruktionsboken som det länkas till ovan så finns det en bild på ventilpaketet där man benämnt en ställbar skruv för "säkringsventil", kan ju tänkas att det är överströmningsventilen. Ska ta en titt till på ventilpaketet om jag inte har missat den ändå... Såvida ventilpaketet inte bytts ut nån gång under årens lopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183919 Flödet borde ju gå att mäta kostnadsfritt genom att lägga slangänden i en 25 litersdunk
och kolla hur mkt liter det hinner dit på 10 sekunder och gångra med 6 så vet man
liter per minut.
Sen häller man tibax oljan i traktorn.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#183942
Slurfi skrev:Flödet borde ju gå att mäta kostnadsfritt genom att lägga slangänden i en 25 litersdunk
och kolla hur mkt liter det hinner dit på 10 sekunder och gångra med 6 så vet man
liter per minut.
Sen häller man tibax oljan i traktorn.

Så kan man ju också göra men det är ofta fråga om så korta pumptider att man gärna vill upprepa manövern många ggr tills man är säker på tiden vid olika varvtal.
Känns som att det skulle bli frestande med ett enda försök pga allt kladd med oljan som rinner så långsamt i traktorns påfyllning.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#184169 Här kommer en bild på mitt ventilpaket, kanske kan ett tränat öga se om den stora "muttern" till höger på ventilpaketet möjligen är en ställbar ventil. Själv tycker jag den ser ut att bara vara gjuten, men antar väl att den givetvis fyller nån funktion:

reducerad ventil 1.JPG


reducerad ventil 1.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184189 Ser ut som en hatt, plocka av och kolla?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).