Gallring

Fått en förfrågan om bla gallring

21 inlägg 17231 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fått en förfrågan om bla gallring

Martin_80  
#183788 Hejsan!

Jag heter Martin och är ny här och rätt ny på skog. Det är så att jag blivit kontaktad av mellanskog som vill utföra "en hel del skogliga åtgärder" och vad jag förstod så var det väl mest gallring som gällde. Dom är i närheten av min skog och vill då samköra.

Han pratade en massa branschspråk som man inte begriper men nämnde ingenting om timpenning eller vad dom nu har vid gallringen.

Så hur går man egentligen tillväga för att kolla upp att man får en bra deal så man inte blir lurad?

Nått som gör mig lite skeptiskt är att han ville ha svar väldigt fort, idag... fick brevet i torsdags...

Jätte tack om nån har nått tips!

Mvh Martin



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183798 Bry dig inte. Inköpare, försäljare och vad det var månde som försöker stressa en ska man bara dumpa. Om han har bråttom är det inte ditt problem.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

nalle34  
#183802 Är sälv medlem i mellanskog. Kolla i om du har aktull skogsplan vad som står i om det han vill gallra. Har du ingen skogsplan titta på hur mycket grön yta det är kvar på topparna. Ska vara minst 1/3 del kvar på tall annars akut och 1/2 på gran. m.m. Det du kan tjäna pengar på är ställ kostnaderna på det på små objekt är en stor kostnad. Vad någon stans isverige är det. Sälv undviker jag göra gallring och avverkning i låg konjuktur utan väntar. Att han vill ha svar fort beror nog på planeringen.

Fråga på bara vad du vill veta så ska jag försöka svara så gått det går om jag kan.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Skogsforskare  
#183805 Det är förmodligen en lokal virkesköpare som vill få fler objekt när maskinerna liks är i närheten.
Som allmän vägledning, kom ihåg att skogsbruk handlar mer om ekonoml än om biologi. Behöver du pengarna nu? Då kan du ju fundera på att låta gallra nån del. Om inte, vänta tills du behöver pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183806 Gallringar ska utföras när det är motiverat för skogens utveckling inte då man behöver pengar eftersom nettot sällan överskrider 200 kr/m3fub.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Skogsforskare  
#183807 För träd spelar några år väldigt lite roll. Även om det skulle upplevas som "gallringsbehov" idag (exv små kronor som nalle34 skrev) så händer väldigt lite på 5 år. Och en "rådgivare" som har så bråttom som din besökare är inte trovärdig.

Skogen behöver ingen gallring för att utvecklas. Den växer bra på egen hand. :)

Och ett netto på 200 kr/m3f är väl inte fy skam? Det blir pengar det också.

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Mäki  
#183810 Det är vanligt förfarande att kontakta rå grannar för att utöka arbetet och den korta tidtabellen är för att något skall hända annars kanske dom som blev kontaktade tar kontakt först när dom åkt bort därifrån.

Är det en stor fastighet? Är det så och du är intresserad så skall du inte tveka att ta kontakt med dom andra bolagen på ditt område och begära offert så du vet vad som gäller.
Är det en mindre fastighet så kanske det är lika bra att göra upp med den som frågat för då är knappast prisskillnaden så stor.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Skogsforskare  
#183813 ... och fråga rågrannarna vad dom fått för info.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

nalle34  
#183815 re skogsforskare skogen behöver gallring om man inte den ska sälv gallras och dö så småning om. Fast då blir en skogs ägare INTE rik på det. Tall på dålig mark är det inte lika paink med men löv kan man total kavada skogen och tappa minst 20års tillväxt om man väntar förlänge med. Även ren gran skog kan man förstöra med försen gallring.

Vill man tjäna pengar på skogen finns inga genvägar då måste man köta skogen. När jag var ny bliven skogs ägare för 25 år sen gjorde man en del misstag och väntade FÖR LÄNGE med gallring! Sen försvagar man skogen motstånds kraft mot sjukdommar om man väntar för länge.

Sen vet jag inte hur stort objektet och din skogs innehav är. Är det ett litet objektet spelar låg häller hög konjuktur så stor roll. Utan RÄTT tid punkt på gallring mer, för första gallring ger väldigt lite rot netto. Men det gäller om skogen har röjts.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Skogsforskare  
#183816 Gallring har två syften: att förebygga självgallring och att få grövre medelstam i en framtida slutavverkning. Om man vill vara lite ironisk kan man lägga till att en gallring i rättan tid kan förhindra att skogen utvecklar karaktärer som så småningom gör den till en nyckelbiotop.

Men både självgallring och medelstam har med ekonomin att göra så beslut om gallring bör vägledas av ekonomiska hänsyn.
Skogen "förstörs" inte om man väntar med att gallra. I och med att energived blivit ett sortiment så är inte heller dimensionen lika viktig som tidigare, och gallringsskördarnas intåg har gjort att man numera normalt sett får netto även vid första gallringen. Så var det inte för 30-40 år sen.

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

santatorp  
#183818 för 30-40 år sen var där mycket mer skog kvar efter 1a gallringen..

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183826
Skogsforskare skrev:Skogen "förstörs" inte om man väntar med att gallra. I och med att energived blivit ett sortiment så är inte heller dimensionen lika viktig som tidigare, och gallringsskördarnas intåg har gjort att man numera normalt sett får netto även vid första gallringen. Så var det inte för 30-40 år sen.

Skogsvetenskap i teorin och verkligheten är tydligen inte samma sak.

Om man inte röjer och gallrar i rätt tid och ordning så tar man inte tillvara skogens potential att utveckla gagnvirke, man kan säga att skogen "förstörs". Det du säger att det inte spelar nån roll hur man gallrar är ju bara propaganda för industriskogsbruket. Om man gallrar ut de träd som växer bäst så sänker man ju potentialen att producera volym. Klart att man kan misshandla skogen nästan hur som hellst och nån sorts skog kommer det att finnas ändå.

Tror inte att du köpt någon skog då du hävdar att 200 kr/m3f är bra betalt för något man kanske har betalt 350 kr/m3sk för.

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Skogsforskare  
#183829 Nej, jag har inte köpt någon skog eftersom det nästan aldrig går att finansiera den investeringen fullt ut med virkesintäkter. Man måste i princip ha ärvt sin skog om man ska kunna tjäna pengar på den numera.

Användarvisningsbild

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

johaniskogen  
#183830 De flesta skogar som finns idag, är planterade, vilket innebär att dom måste skötas, alstå röjjas och gallras. OM man nu vill ha en skog där.


Det blir inga vidare bra morötter i landet om man inte sköter om dom..

Avatar Fallback

Re: Fått en förfrågan om bla gallring

Martin_80  
#183928 Oj tack för alla svaren!

Skiftet är nog inte så stort i skogssammanhang skulle jag tro, jag kommer faktiskt inte ihåg storleken. Skiftet är nord-öst om Mora eller norr om Rättvik. Mig veterligen så har det aldrig gallrats där utan bara den lilla veden vi har tagit men det är många år sedan nu +10år. Det växer ganska långsamt där då träden har väldigt täta årsringar, blir väl fint virke av det vad jag förstått.

Vad är ställkostnad?

Jag har inte fått några papper från Mellanskog där det redovisas några priser tex. Han vill bara ha ett svar så sen i slutändan kan han väl ta hur mycket som helst för gallringen tex. Det känns lite lurt.

Hur är mellanskog att ha och göra med? Hur finner jag fler skogsbolag?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).