Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är detta en pump att satsa på?

57 inlägg 28669 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183541 Hej

Jag har funderingar på att montera på en frontmonterad pump, Vickers, på vevaxeln på min Nuffield 10-42. Bifogar lite bilder på pumpen nedan som jag ev kommer att köpa- den är begagnad men aldrig använd;

-Jag mailade en firma i England om lite information om vad denna pump kan tänkas ge, 250 bar förstod jag, men vad tusan betyder följande fakta: Flow 15.9cc/rev- se svaret nedan;

Hi

Data sheet enclosed Flow 15.9cc/rev Max Pressure of pump 250 bar.

Regards

TONY


VAd säger detta om vilket varvtal på min motor som krävs för att uppnå ett tryck på ca 180 bar och ett flöde på låt oss säga ca 40-50 l /minut?

-Kanske är det någon som känner igen pumpen och kan ge mig rådet att använda detta till mitt projekt eller att förkasta köpet och se mig om efter någonting annat... - vill ju inte lägga ner massa jobb i onödan med att montera klokopplingar och modifiera axlar osv...



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183546 Den är för liten, om man antar att du vill hålla 1500 rpm och vill ha 45 lpm
så ska du ha en 30 cc pump.
Jag räknar 30ccX1,5 tusental varv=45 liter per minut.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183568 tack slurfi! visste inte att man kunde räkna på det viset :???: Glad att jag inte köpt grisen i säcken och chansat då iaf :grin:

Vad rekommenderar ni för pump till mig om jag vill uppfylla kriterierna som jag beskrivit ovan, ca 50 l/min och minst 200 bar?? Som Slurfi beskriver det så är det åtminstone en 30 cc pump jag skall leta efter, men gärna nåt större så att varvtalet kan minskas ytterligare... -Kan ju även tänka mig nåt begagnat :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183570 Det finns ju en del på Blocket, sök på Hydraulpump.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=hy ... md=th&sp=1

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

axwell  
#183572
Slurfi skrev:Jag räknar 30ccX1,5 tusental varv=45 liter per minut.


Man kan även räkna så här 45 lpm*180 bar/600= drygt 18 hp belastning, tror inte att traktorn tål något värre.

aywa skrev:Vad rekommenderar ni för pump till mig om jag vill uppfylla kriterierna som jag beskrivit ovan, ca 50 l/min och minst 200 bar??


En pump på 50cc vid 1000 rpm
50*200/600=drygt 23 hp, det klarar inte denna traktor vid 1000 rpm.

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#183579 Sätter du på för stor pump så är det som axwell säger då orkar inte motorn vid lågt varv. Då måste du öka varvet för att den skall orka och då får du en kran som blir närmast okörbar, allt rusar. Visst är det skönt att kunna sänka varvet, men om pumpen överbelastar motorn vid lågt varvtal så sparar du knappast nåt bränsle och dessutom är det knappast bra för motorn att arbeta så hårt på låga varv.

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183580 Jo så är det, jag kör på tomgång och skulle ibland vilja smyga ännu saktare
och då har jag ändå en kraftig kran.
Så det kan nog vara rimligt att tänka sig att man når bästa körbarhet vid en ngt nättare
pump, kanske 30cc är att anse som stor i sammanhanget?

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183583 http://www.weimer.se/Shop/List/Traktordrivna/55/1

Jag antar att Weimers färdiga paket har kollats?

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183595 Vilket är de rekomenderade flödet för kranen du ska driva??
Hur högt flöde tål ditt ventilpaket vid vägkörning??
Har haft en 54cc frontpump på min 805a i många år men den är på ca 100hk
För att klara vägkörning har jag ett stort ventilblock före som jag använder som bypass så jag inte varmkör oljan i onödan.
Alternativet är att köra pumpen på kraftuttaget ist så du kan stänga av den när den inte används!

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

Crisse  
#183632 Annars har både Hypro & Kronos färdiga frontpumpskitt. Dock,smakar det så kostar det!

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183664 Jorå , har allt kollat på weimers, där finns ju nåt kit för ca 8000spänn. Känns ju lite lockande- jag menar att byta traktor kostar ju också pengar. Tänker även att jag köpte huggarvagnen med vinsch för en ganska billig peng efter en del prutande (25000), boggiekärra med nya däck, en tät och fin Nokka 2500, ny grip o rotator, 5 m kran med grävtillsats och bra ventilpaket. Då är 8000 spänn inte sådär vansinnigt mycket för att få en mer effektiv kran. ( hör hur jag övertalar mig själv att det är värt att köpa kitet :lol: ) skämt åsido så blev jag mer sugen på ett sånt kit när jag fick veta att det var relativt lätt att plocka bort pumpväxeln från kraftuttaget... Levereras det med nåt sorts universalfäste eller får jag ställa mig i fräsmaskinen?

Det rekommenderade flödet vet jag inte, tycker själv att det är en relativt kraftig kran, kanske att jämföra med en fmv 2000 och nåt större?? Prefixet för just Nokka2500 A så vet jag inte riktigt vad sifferbeteckningen står för...

Ska kika in en sväng på kronos o hypros o se vad dem har...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Mäki  
#183698 Här har du en länk på instruktionsboken till din Nokka kran aywa.

http://www.nokka.fi/nokka/aineistopankk ... c71898639d

Bara att trycka på Lataa tiedosto och du får ner den, den var också på svenska tyckte jag.

Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183727 På sidan tre står det nåt om rekommenderat flöde =16 lpm, det ställer ju saken i annat ljus.

Avatar Fallback

Re: Är detta en pump att satsa på?

aywa  
#183734 Hm, med tanke på vad den klarar av att lyfta så känns ju det väldigt lite med 16l/min???? Tror ju klart att min Nuffield ger mer än så iaf.

Men max tryck står det 16,9 Mpa, vad blir det översatt i bar??

Tack mäki för länken, såg även att jag kunde ändra språket och få både manual och reservdelskatalog på svenska!! :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är detta en pump att satsa på?

totte  
#183735 Vad den klarar av att lyfta har mycket lite med flödet att göra, lyftkraften bestäms av trycket. Litet flöde gör däremot rörelserna långsamma och gör att du inte kan köra flera funktioner samtidigt.

169 Bar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).