Skogsröjning

Röjningsdebitering

105 inlägg 36709 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18351 Men de värsta lurendrejarna är de stora bolagen i skogen de skall ju suga ut sina entreprenörer så att de går på knäna.[/quote]



Givetvis är det så ! fick som ett litet exempel gjorde en ny skogsbruksplan för nåt år sedan då skulle dåvarande västra skogsägarna ha nästan 30:- / ha för att administrera betalningen till den som gjorde jobbet ... det slapp dom ..

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18354
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.



De är nog så inom dom flesta brancher... sånt man får ta... å visst ja håller me dej självklart... men ibland måste man för att det ska löna sej att hålla på... i de hör fallet ja tog upp tidigare så skiljer det sej nästan 3000 kr per ha...4300 pr/ha vilket skogsägaren hade räknat me att betala mot mina 1300 pr/ha som jag gjorde det för då anser ja att dom 2 timmar jag la på på priset knappt täcker soppan fram å tillbaka dom dagar ja va där... dvs 130 kr pr/ha extra fick han betala... i slutändan så
kostade min röjning 5720 kr för 4 ha
Mellanskog hade räknat på 4300 per/ha vilket ger 17200-
Skogsägaren sparade 11480- + moms på att anlita mej som BLUFFA till mej 2 timmar... MEN VEM BLUFFAR? Skogsbolaget eller jag? bedöm själva... i mina ögon är 5720- trots Saltning betydligt bättre än ockerpriset 17200-... vem får mellanskillnaden om den som röjer åt bolaget röjt på samma tid som mej? inte äre han iaf... å bolaget prutar nog inte på priserna för att det går fortare än beräknat....

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18355
valmet901 skrev:Jag tar mellan 240 till 300 kr i timmen beroen de på vad det är för ett jobb. Jag bor i Borås. Angående resten av timmarna får jag ifrån min skördare Valmet 901 som min brorsa kör och då händer det att jag hoppar in och kör ihop timmar där ochså.



Då hänger ja me, å förstår, att du som jag får ihop timmarna...
men hur är det för dom som enbart gör röjning/motormanuell skogsvård?

Användarvisningsbild
masterchief  
#18356
nutte skrev:
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.



De är nog så inom dom flesta brancher... sånt man får ta... å visst ja håller me dej självklart... men ibland måste man för att det ska löna sej att hålla på... i de hör fallet ja tog upp tidigare så skiljer det sej nästan 3000 kr per ha...4300 pr/ha vilket skogsägaren hade räknat me att betala mot mina 1300 pr/ha som jag gjorde det för då anser ja att dom 2 timmar jag la på på priset knappt täcker soppan fram å tillbaka dom dagar ja va där... dvs 130 kr pr/ha extra fick han betala... i slutändan så
kostade min röjning 5720 kr för 4 ha
Mellanskog hade räknat på 4300 per/ha vilket ger 17200-
Skogsägaren sparade 11480- + moms på att anlita mej som BLUFFA till mej 2 timmar... MEN VEM BLUFFAR? Skogsbolaget eller jag? bedöm själva... i mina ögon är 5720- trots Saltning betydligt bättre än ockerpriset 17200-... vem får mellanskillnaden om den som röjer åt bolaget röjt på samma tid som mej? inte äre han iaf... å bolaget prutar nog inte på priserna för att det går fortare än beräknat....


Röjer man mer än ett ha om dagen anser jag inte det är motiverat att gå in med en röjning.
Undantaget är förröjning till gallring och hyggesrensning 8)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18357 En utav mina största uppdragsgivare som anlitade Svenska skogsplantor förut han ringde mig för för ett år sedan och frågade vad jag. Tog i timmen och om vi hade tid att röja hos han och det hade vi SÅKLART. När jag skickat de två första räkningarna så frågade han om hag hade tagit med alla timmar för jag fakturerade 250 kr timmen och svenplant hade fakturet 300 i timmen och personen i fråga tyckte att vi fick bra mycket mer gjort än de på dagarna för de röjarna hade tydligen suttit i byschan ganska mycket och de var anställda. :)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18359
valmet901 skrev:Det jag menar är att om man jobbar snabbt som sjutton på ett jobb. Så händer det att man lägger på en timme. Detta sker ju inte jämnt bara i vissa fall när man anser att jobbet utförts alldeles för billigt. Men man lägger ju inte på tim hit och dit hela tiden.


Nej, några stora påslag är det säkert inte. Då tror jag inte det finns uppdrag i längden :-)

Enda anledningen för skogsägaren att gå med på ett timpris är för att han/hon vill att röjaren skall göra ett bra jobb,. Om röjaren då istället för att lägga ner de timmarna skyndar igenom, men ändå tar betalt för tiden det borde tagit?

Annars är fastpris bättre för beställaren, så får ni ett timuppdrag så är det för att beställaren litar på att ni tar den tid som krävs, och ni får mer betalt ju noggranare ni är.

Om jobbet gick "för fort", kanske ni skulle dra av på räkningen istället? :-)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18360
masterchief skrev:
nutte skrev:
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.



De är nog så inom dom flesta brancher... sånt man får ta... å visst ja håller me dej självklart... men ibland måste man för att det ska löna sej att hålla på... i de hör fallet ja tog upp tidigare så skiljer det sej nästan 3000 kr per ha...4300 pr/ha vilket skogsägaren hade räknat me att betala mot mina 1300 pr/ha som jag gjorde det för då anser ja att dom 2 timmar jag la på på priset knappt täcker soppan fram å tillbaka dom dagar ja va där... dvs 130 kr pr/ha extra fick han betala... i slutändan så
kostade min röjning 5720 kr för 4 ha
Mellanskog hade räknat på 4300 per/ha vilket ger 17200-
Skogsägaren sparade 11480- + moms på att anlita mej som BLUFFA till mej 2 timmar... MEN VEM BLUFFAR? Skogsbolaget eller jag? bedöm själva... i mina ögon är 5720- trots Saltning betydligt bättre än ockerpriset 17200-... vem får mellanskillnaden om den som röjer åt bolaget röjt på samma tid som mej? inte äre han iaf... å bolaget prutar nog inte på priserna för att det går fortare än beräknat....


Röjer man mer än ett ha om dagen anser jag inte det är motiverat att gå in med en röjning.
Undantaget är förröjning till gallring och hyggesrensning 8)



I det här fallet så var det va kunden som ville å kunden fick det gjort...

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18362
valmet901 skrev:En utav mina största uppdragsgivare som anlitade Svenska skogsplantor förut han ringde mig för för ett år sedan och frågade vad jag. Tog i timmen och om vi hade tid att röja hos han och det hade vi SÅKLART. När jag skickat de två första räkningarna så frågade han om hag hade tagit med alla timmar för jag fakturerade 250 kr timmen och svenplant hade fakturet 300 i timmen och personen i fråga tyckte att vi fick bra mycket mer gjort än de på dagarna för de röjarna hade tydligen suttit i byschan ganska mycket och de var anställda. :)



Ahhh... då skulle du ha sagt nej, å skickat 50kr x timmarna :lol: HEHE

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18364
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.


Jag håller med dig, det ÄR lurendrejeri att salta räkningen.

Golvslipare som tog betalt för 12 timmar, blev klar på 5, occh dåligt blev det också. 😡

Men

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18366
nutte skrev:
valmet901 skrev:En utav mina största uppdragsgivare som anlitade Svenska skogsplantor förut han ringde mig för för ett år sedan och frågade vad jag. Tog i timmen och om vi hade tid att röja hos han och det hade vi SÅKLART. När jag skickat de två första räkningarna så frågade han om hag hade tagit med alla timmar för jag fakturerade 250 kr timmen och svenplant hade fakturet 300 i timmen och personen i fråga tyckte att vi fick bra mycket mer gjort än de på dagarna för de röjarna hade tydligen suttit i byschan ganska mycket och de var anställda. :)



Ahhh... då skulle du ha sagt nej, å skickat 50kr x timmarna :lol: HEHE


Ja det hade ju vart nåt :lol:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18367 Jag kan ju förså om uppdragsgivaren (skogsägarna) endast vill betala för den tid då sågen går och de röjda träden faller till marken. Men jag förstår ju även ni företagare som måste få dagarna att gå ihop, en arbetsdag har normalt åtta timmar och den tiden vill man debitera.

Jag tror att uppdragsgivarna skulle uppskatta att få en så korrekt specifikation som möjligt. Om det nu är så att man röjt 6 timmar en dag och sedan måste avbryta pga mörker, så kan det exempelvis debiteras enligt; 6 tim full debitering samt 2 timmars ställtid till lägre debitering (restid, justering av såg m.m.).

Jag tror att detta accepteras av uppdragsgivarna, man skall inte underskatta dem om man vill få goda referenser för framtiden. Ibland kan det kanske finnas utrymme för att snygga till specifikationen, men detta bör man vara försiktig med eftersom det inte finns några genvägar till att få ett gott rykte på lång sikt...
Senast redigerad av Skogsante sön 03 feb 2008, 00:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18369
Mangan skrev:
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.


Jag håller med dig, det ÄR lurendrejeri att salta räkningen.

Golvslipare som tog betalt för 12 timmar, blev klar på 5, occh dåligt blev det också. 😡

Men egentligen om man jämför när vi jobbar och när en del andra firmor gör jobb. Så vet jag att de tar mer än vi fast de har samma timdeb så de tim vi lägger till gör ju inte mer ont i plånboken hos markägaren än om han anlitat en annan firma där det blivit 500 mer per hektar ändå.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18370
Mangan skrev:
The Boxer skrev:Hävdar fortfarande min ståndpunkt 8) , men vet av erfarenhet att verkligheten är en annan även i skogen. men mina sämsta erfarenheter har jag av bygghantverkare men det är en annan 5.


Jag håller med dig, det ÄR lurendrejeri att salta räkningen.

Golvslipare som tog betalt för 12 timmar, blev klar på 5, occh dåligt blev det också. 😡

Men



Du tycker inte det är lurendrejeri av skogs bolaget att ge ett pris som är 3000 dyrare pr/ha då?
Då kan man snacka så salt så att de e oätligt :lol:

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18373 Sen kan man ju alltid anlita polacker som gör jobbet svart för 40 kr i timmen.
Det är ju det bästa för markägaren om nån vill ha det billigt som fan. Blir lite svårt med kommunikationen bara då får nog alla markägare vara hemma från jobbet för att springa runt i skogen och visa vart de skall jobba så de inte springer in på grannens. Hela Polen kan ju komma hit och jobba och vi svenskar kan gå på socialen.
Att jag inte kom på det tidigare. :roll: 😈

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18380 Det ser ut som (Enligt många här) att det blir till å skaffa skakur till röjsågen... så det blir exakt tid att debitera... inga jämna halvtimmar- eller kvartar.... nää... på minuten.. DET FINNS INGEN som gör så!

d kan ja lova, personligen tror ja att ni som är "ärliga" går en kvart/10 minuter tidigare nån gång då å då... utan att dra av det på räkningen... kanske blir mer timmar i sslutändan än vi som "saltar" men va vet ja...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).