Bioenergi

Hur överlever ni?

11 inlägg 6084 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur överlever ni?

Xon  
#179922 Frågan är mest till Er som har veden som levebröd.

Om man tittar på bokslut för dom lite större vedförsäljarna i Sverige
så är det påfallande ofta röda siffror längst ner i kombination med
0:- i lönekostnader. Måste man sälja en viss mängd svart varje år för att
överhuvudtaget ha möjlighet att överleva själv eller hur får ni ihop det?

Om en verksamhet inte går att köra plus vitt så är ju frågan om det är värt att hålla på.

Återkom gärna med Era tankar kring detta.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur överlever ni?

Vedproducent  
#179923
Xon skrev:Frågan är mest till Er som har veden som levebröd.

Om man tittar på bokslut för dom lite större vedförsäljarna i Sverige
så är det påfallande ofta röda siffror längst ner i kombination med
0:- i lönekostnader. Måste man sälja en viss mängd svart varje år för att
överhuvudtaget ha möjlighet att överleva själv eller hur får ni ihop det?

Om en verksamhet inte går att köra plus vitt så är ju frågan om det är värt att hålla på.

Återkom gärna med Era tankar kring detta.

Tycker du ska posta den tråden i lönsamhet i vedförsäljning så ska du se att du får en massa svar.

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

Hackspett  
#180407 Var hittar du bokslut för vedproducenter?

Användarvisningsbild

Re: Hur överlever ni?

viktor57  
#180410 Men just branchen vedproducenter är inte unikt på något vis. Överhuvudtaget klimatet för oss småföretagare är väl inte all high time direkt i Sverige. Småföretagarvänligt land kan man väl inte påstå att det är. Trots löften från våra politiker.

Men man harvar på :shock:

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

e_pettersson  
#180708 lätt. billig råvara billiga maskiner och sälja dyrt. kör som uttfyllnad på kvällarna gör 50-100.000 vinst :p

att sälja 10 m3 björk med gratis transport för 5.000 kan ju inte bara gå ihop sig xD

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

foton  
#180723 Jag tror att möjligheten att komma nära svarta pengar, har gjort att varannan bonde har köpt en vedmaskin. Så det kommer att ta många år innan veden kommer tillbaka till "rätt" pris igen.

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

Axl  
#180735
foton skrev:Jag tror att möjligheten att komma nära svarta pengar, har gjort att varannan bonde har köpt en vedmaskin. Så det kommer att ta många år innan veden kommer tillbaka till "rätt" pris igen.


Håller med, tror det finns alldeles för många som hugger upp ett par lass från egen skog på våren och kränger svart för att priset ska raka i höjden och skapa lönsamhet för de som ska köpa in råvara och skatta på inkomsten.

Användarvisningsbild

Re: Hur överlever ni?

herjman  
#181779 Som jag skrev i "Lönsamhetstråden" tipsa skatteverket om dessa svarthandlare, en liten revision får dom kanske på bättre tankar.

Ryktet säger att kronans olika myndigheter ska lägga lite extra krut på svart vedförsäljning då det omsätter en hel del pengar samt att det stjäls en hel del råvara som går till svart ved.

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

ryared  
#183088
Xon skrev:Frågan är mest till Er som har veden som levebröd.

Om man tittar på bokslut för dom lite större vedförsäljarna i Sverige
så är det påfallande ofta röda siffror längst ner i kombination med
0:- i lönekostnader. Måste man sälja en viss mängd svart varje år för att
överhuvudtaget ha möjlighet att överleva själv eller hur får ni ihop det?

Om en verksamhet inte går att köra plus vitt så är ju frågan om det är värt att hålla på.

Återkom gärna med Era tankar kring detta.


Jag tror att oavsett vad vissa hävdar här på forumet så tror jag nog det blir lite vid sidan om. Lite Åsa-Nisse handel har alltid accepterats oavsett bransch. Sen kanske den är lite väl extrem på vedsidan. Sen är det ju en frågan om hur man tar ut lön. Det var som min revisor sa:
Sverige är världens bästa land att bedriva företag i men världens sämsta att ta ut lön ur!

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

vedhandlaren  
#183505 det är en svår branch med många lyx sökare som förstör marknaden..

Avatar Fallback

Re: Hur överlever ni?

ryared  
#183511 Vad räknar du med för timpenning då?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).