Motorsåg och handhållet

Nya AFS 2012:1

60 inlägg 27825 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183198 Jag har precis läst igenom nya AFS 2012:1 Använding av motorkedjesågar och röjsågar från Arbetsmiljöverket.

Tänkte att man kunde lyfta det som är nytt och ev. synpunkter på det. Den finns för övrigt att hämta här http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf

Den börjar gälla 1:a dec 2012

Gäller som tidigare alla anställda men även i vissa fall om du som företagare hyr en F-skattare.

Ökad betoning på undersökning och riskbedöming av arbetet

Den personliga skyddsutrustningen har utökats med krav på varselkläder på överkroppen
Krav på sågskyddskängor eller skyddstövlar med sågskydd även när du kör röjsåg

Ökade krav på dokumenterade kunskaper, jag citerar: "Dokumentation som styrker att den som arbetar med en mororkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvänding med godkänt resultat ska finnas. Den som låter någon använda en motorkedjesåg i strid med kraven i andra stycket (alltså ingen dokumentation/min kommentar) ska betala sanktionsavgift om 10000 kr per användare,"
Jag tolkar det som krav på motorsågskörkort för alla anställda som kör motorsåg.

Säkerhetsavståndet med röjsåg är 15 m nu. Tidigare 10 m.

I allmänna råd hittade jag bla.
*Miljöbränsle bör i första hand användas.
*Lämpligt att bära första förband lätt åtkomligt, till exempel i en bröstficka som lätt kan öppnas med en hand.
*Det är lämpligt att proven görs om vart femte år


Senast redigerad av Ekhagas trädfällning tis 14 aug 2012, 15:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183215
Ekhagas trädfällning skrev:......men även i vissa fall om du som företagare hyr en F-skattare.


Vad är det som avgör vilka dessa vissa fall är?

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183228 Jag citterar de Allmänna råden:
"I 3 kap. 12§ andra styket arbetsmiljölagen finns bestämmelser om ansvaret för den som hyr in arbetskraft. Eftersom en inhyrare disponerar över arbetskraften och utövar den direkta arbetsledningen, har inhyraren ett ansvar som i princip motsvarar en arbetsgivares arbetsmiljöansvar."

Jag undrar om det inte kan tolkas som att det gäller F-skattare också.

Såg en ny grej till:
"Mobila maskiner får inte användas som fällhjälpmedel samtidigt som fällsågningen genomförs."
Man får alltså inte putta med traktorskopa eller skotarekran eller dyligt samtidigt som man står under och sågar. Däremot först såga och sedan gå undan och därefter fram med maskinen och putta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183230 Det är nog svårt att få det juridiskt bindande ansvar med skrivningar som "allmänna råd" och "ansvar som i princip motsvarar".
Däremot i någon AFS:e framöver kan man ju tänka sig att det skrivs annorlunda.

Tyvärr kommer ju aldrig verkligheten att överensstämma med AFS:arna, t.ex mobila maskiner som fällhjälpmedel kommer nog fortsättningsvis att användas i överskådlig tid.

Själv lönejobbar jag mest i industri, där ser ju saker ungefär lika ut varje dag. Där är det ju enklare att via AFS:ar skriva reglementen om arbetstillstånd, borrtillstånd, svetstillstånd, skyddsutrustning, tillträdesregler, svetsvakter, utbildning, slutna utrymmen, e.t.c.
I skogen ser ju allt olika ut, träd, mark, väder, kraftledningar, vägar, hus......allt ser ju olika ut överallt, men visst, man försöker ju i.a.f.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183231 Är det många som gått röjsågs utbildning? finns det tillgängligt?

18 § Den som arbetar med en röjsåg ska ha genomgått en utbildning för
den typ av arbete som ska utföras och ha kunskaper för arbetet. Utbildningen
ska ta upp de olycksrisker som förekommer i arbetet.



Nu gäller ju detta yrkes mässig användning, företagare, anställda etc....
Som sedvanligt är gäller det de som behöver det minst...

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

åberg  
#183279
Mange skrev:Är det många som gått röjsågs utbildning? finns det tillgängligt?

Ja, det finns tillgängligt. Säker skog har en sida med lite siffror över vad de hunnit med. Iofs ett år gamla data men ändå.

http://www.sakerskog.se/default.asp?path=10249%2C12905&pageid=17658

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183291 Utbildningen om röjsågskörning har inte fått någon förändring. Tidigare stod det att man ska ha utbildning för arbetsuppgiften man ska utföra (typ).

Skillnaden mellan motorsåg och röjsåg är att på motorsågssidan ska man ha dokumenterat att man genomgått utbildning och klarat prov. Dokument som dessutom ska kunna visas upp. (=motorsågskörkort). På röjsågssidan behöver du inte han något dokument på att du gått utbildningen, alltså inget krav på röjsågskort.
Så tolkar jag det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183292
D Brown skrev:Det är nog svårt att få det juridiskt bindande ansvar med skrivningar som "allmänna råd" och "ansvar som i princip motsvarar".
Däremot i någon AFS:e framöver kan man ju tänka sig att det skrivs annorlunda.

Tyvärr kommer ju aldrig verkligheten att överensstämma med AFS:arna, t.ex mobila maskiner som fällhjälpmedel kommer nog fortsättningsvis att användas i överskådlig tid.


De allmänna råden är inte bindande utan en hjälp för oss att tolka lagar och föreskrifter. Alltså en hint om hur en domstol troligen skulle dömma i ett rättsfall.

Sen är det ju klart att det alltid kommer finnas människor som inte följer lagen. Det gäller både arbetsmiljölagen och andra lagar. Men bara för att andra bryter mot lagen legitimerar det ju inte att det är ok att göra så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183410 Och som vanligt är det ett satans trams i från arbetmiljöverket dom måste vara totalt inkompittenta när det gäller hur utbildningar skall jämföras med mångårig yrkeserfarenhet lägg ner skiten och säker skog.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

bmbamse  
#183481
knaggen skrev:Och som vanligt är det ett satans trams i från arbetmiljöverket dom måste vara totalt inkompittenta när det gäller hur utbildningar skall jämföras med mångårig yrkeserfarenhet lägg ner skiten och säker skog.


Så negativt om en myndighet som ju trots allt strävar efter att hålla oss vid liv?!

-Jag kan tänka mig ett antal mycket värre verksamheter som mina skattepengar går till idag.
Bara ett exempel är väl skogsstyrelsen, som till råga på eländet är satta på att övervaka och bedöma tjänster som de själva tillhandahåller!! -Hur i h-vete går det ihop?

Nog måste du väl ha ett tillräckligt yrkesmässigt självförtroende, knaggen, för att inse att de där kunskapskraven är ett minimimått på vad man bör släppas ut med för kunskaper i ryggsäcken som (nybliven?) anställd? Förmodligen tillgodoser du OCH överträffar kraven.

-Men så GÖR en "uppkörning" då och få det bekräftat på papper vad du vet själv!

I mitt yrkesområde blir det kurser nästan varje år, och numera har jag börjat vara med så länge att kanske 90% av vad som gås igenom kan jag redan, men hittar alltid något nytt sätt att ta sig an ett problem. Ofta ger kafferasterna, när man surrar med kolleger från hela landet, nästan lika mycket som kursen.

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183484
bmbamse skrev:
knaggen skrev:Och som vanligt är det ett satans trams i från arbetmiljöverket dom måste vara totalt inkompittenta när det gäller hur utbildningar skall jämföras med mångårig yrkeserfarenhet lägg ner skiten och säker skog.


Så negativt om en myndighet som ju trots allt strävar efter att hålla oss vid liv?!

-Jag kan tänka mig ett antal mycket värre verksamheter som mina skattepengar går till idag.
Bara ett exempel är väl skogsstyrelsen, som till råga på eländet är satta på att övervaka och bedöma tjänster som de själva tillhandahåller!! -Hur i h-vete går det ihop?

Nog måste du väl ha ett tillräckligt yrkesmässigt självförtroende, knaggen, för att inse att de där kunskapskraven är ett minimimått på vad man bör släppas ut med för kunskaper i ryggsäcken som (nybliven?) anställd? Förmodligen tillgodoser du OCH överträffar kraven.

-Men så GÖR en "uppkörning" då och få det bekräftat på papper vad du vet själv!

I mitt yrkesområde blir det kurser nästan varje år, och numera har jag börjat vara med så länge att kanske 90% av vad som gås igenom kan jag redan, men hittar alltid något nytt sätt att ta sig an ett problem. Ofta ger kafferasterna, när man surrar med kolleger från hela landet, nästan lika mycket som kursen.

det jag blir mest förbanad på är när dom anser att ett sketet motorsågs körkort smäller högre än en 2årig skogs utbildning sådana saker får mig att se rött .
Jag har både ABC och för dom kurserna ger jag inte ett skit jag anser tilloch med dom som totalt värdelösa man kan inte påstå att man kan fälla träd efter en veckas utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

bmbamse  
#183490
knaggen skrev:det jag blir mest förbanad på är när dom anser att ett sketet motorsågs körkort smäller högre än en 2årig skogs utbildning sådana saker får mig att se rött .
Jag har både ABC och för dom kurserna ger jag inte ett skit jag anser tilloch med dom som totalt värdelösa man kan inte påstå att man kan fälla träd efter en veckas utbildning.


Vi har nog en lite olika syn på det här med "körkort" du och jag...

Jag fick mitt synsätt av min första körskollärare när jag körde upp och klarade bilkörkortet på första försöket när jag var 18år och tyckte att jag kunde "allt".

-Nu kan du tillräckligt för att få vara ute och övningsköra på egen hand! - Sa han "Emma" Emanuelsson när jag fått lappen i näven av vägverkets inspektör...

Det där har jag liksom tagit fasta på, när det gällt allt vad "körkort" heter, i mitt liv...

/Marcus Bonde
Körkort ABECE
Motorsågskörkort AB
Och en jävel på kopieringsmaskiner... :lol:

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183530
bmbamse skrev:
knaggen skrev:det jag blir mest förbanad på är när dom anser att ett sketet motorsågs körkort smäller högre än en 2årig skogs utbildning sådana saker får mig att se rött .
Jag har både ABC och för dom kurserna ger jag inte ett skit jag anser tilloch med dom som totalt värdelösa man kan inte påstå att man kan fälla träd efter en veckas utbildning.


Vi har nog en lite olika syn på det här med "körkort" du och jag...

Jag fick mitt synsätt av min första körskollärare när jag körde upp och klarade bilkörkortet på första försöket när jag var 18år och tyckte att jag kunde "allt".

-Nu kan du tillräckligt för att få vara ute och övningsköra på egen hand! - Sa han "Emma" Emanuelsson när jag fått lappen i näven av vägverkets inspektör...

Det där har jag liksom tagit fasta på, när det gällt allt vad "körkort" heter, i mitt liv...

/Marcus Bonde
Körkort ABECE
Motorsågskörkort AB
Och en jävel på kopieringsmaskiner... :lol:

Ditt körkort är inte värd ett skit om du inte innehar en yrkesförare utbildning.
Så nu skall jag i väg och köra lite dragbil med 25meters trailer .

Användarvisningsbild

Re: Nya AFS 2012:1

bmbamse  
#183532
knaggen skrev:
bmbamse skrev:
knaggen skrev:det jag blir mest förbanad på är när dom anser att ett sketet motorsågs körkort smäller högre än en 2årig skogs utbildning sådana saker får mig att se rött .
Jag har både ABC och för dom kurserna ger jag inte ett skit jag anser tilloch med dom som totalt värdelösa man kan inte påstå att man kan fälla träd efter en veckas utbildning.


Vi har nog en lite olika syn på det här med "körkort" du och jag...

Jag fick mitt synsätt av min första körskollärare när jag körde upp och klarade bilkörkortet på första försöket när jag var 18år och tyckte att jag kunde "allt".

-Nu kan du tillräckligt för att få vara ute och övningsköra på egen hand! - Sa han "Emma" Emanuelsson när jag fått lappen i näven av vägverkets inspektör...

Det där har jag liksom tagit fasta på, när det gällt allt vad "körkort" heter, i mitt liv...

/Marcus Bonde
Körkort ABECE
Motorsågskörkort AB
Och en jävel på kopieringsmaskiner... :lol:

Ditt körkort är inte värd ett skit om du inte innehar en yrkesförare utbildning.
Så nu skall jag i väg och köra lite dragbil med 25meters trailer .


Fullt medveten! :grin:
-Har dock kört timmerbil.

Ville bara visa hur mycket övningskörning jag är tvungen att göra... -Puh! :D

PS. Det är bra att du också övar! ;)

Avatar Fallback

Re: Nya AFS 2012:1

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183545
bmbamse skrev:
knaggen skrev:
bmbamse skrev:det jag blir mest förbanad på är när dom anser att ett sketet motorsågs körkort smäller högre än en 2årig skogs utbildning sådana saker får mig att se rött .
Jag har både ABC och för dom kurserna ger jag inte ett skit jag anser tilloch med dom som totalt värdelösa man kan inte påstå att man kan fälla träd efter en veckas utbildning.


Vi har nog en lite olika syn på det här med "körkort" du och jag...

Jag fick mitt synsätt av min första körskollärare när jag körde upp och klarade bilkörkortet på första försöket när jag var 18år och tyckte att jag kunde "allt".

-Nu kan du tillräckligt för att få vara ute och övningsköra på egen hand! - Sa han "Emma" Emanuelsson när jag fått lappen i näven av vägverkets inspektör...

Det där har jag liksom tagit fasta på, när det gällt allt vad "körkort" heter, i mitt liv...

/Marcus Bonde
Körkort ABECE
Motorsågskörkort AB
Och en jävel på kopieringsmaskiner... :lol:

Ditt körkort är inte värd ett skit om du inte innehar en yrkesförare utbildning.
Så nu skall jag i väg och köra lite dragbil med 25meters trailer .


Fullt medveten! :grin:
-Har dock kört timmerbil.

Ville bara visa hur mycket övningskörning jag är tvungen att göra... -Puh! :D

PS. Det är bra att du också övar! ;)[/quote]
Ditt körkort kommer att bli värdelöst 2016 om du inte tar act kurser och har du inte yrkesförar utbildning så får du varse god gå 200 timmar för att få det och då blir det svin dyrt.
Hade man haft det jävla motorsågs körkortet i olika kategorier så hade det väl varit något men nu har säkert fjasko sett till att så skall det inte vara utan alla skall vara lika inför lagen. Dom menar på att vilken nybörjare som helst som har nivåerna abc skall kunna utföra dom jobben som dom har tagit och det är där jag blir förbanad för dom är inte ens redo för att hålla på med riktig avancerad fällning för då kommer dom att skita ner sig .
Jag har sett nyexaminerade körkorts tagare som har AB och dom har jag testat ordentligt med riktigt svåra träd och dom har vägrat att fälla det för att dom kan inte läsa trädet och dess gren överhäng.
Så det är därför jag reagerar som jag gör det är bättre att satsa på riktiga utbildningar i stället för som det är nu är det som en triss lott.
Se bara på förslaget att det skall tas om vart 5 år blir det så så kommer säkerskog att få en anmälan till konkurrensverket då det inte finns andra aktörer på området.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).