Föryngring

Plantering på åkermark

21 inlägg 43173 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183456 Måste man ansöka till Länsstyrelsen trots att marken legat i träda i över 20 år?

Det gäller ca 2 ha dikad myrmark som jag avser att plantera. Vet att det normelt sett krävs ansökan och att man sedan kan sätta första plantan 8 mån senare om allt godkänns. Är det någon kostnad att ansöka?

Sedan har jag en tanke om att plantera ungefär halva ytan med vanlig gran och andra halvan med glasbjörk. Jag har hört att det finns bidrag att söka till stängsling men tveksam om detta känns aktuell då de verkar vara förknippat med olika krav. Förslag på andra plantval eller om jag endast bör plantera gran. Inga boende finns i direkt närhet så den estetiska aspekten kan man bortse ifrån. Har dock en viltåker intill och av den anledningen skulle det vara trevligt med lite löv i närheten för viltet.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

r93  
#183461 På min fastighet har jag två små åkrar mitt ute i skogen, dålig smal väg dit. Den ena använder jag som "viltåker" odlar havre, jordärtskockor, fodermärgkål m.m. Den andra slog jag pliktskyldigt varje år så att man fick eu stödet. Men jag tröttnade på att bränna diesel på den lilla plätten för några hundralappar, dessutom var bonnen som arrenderar mina andra åkrar inte intresserad av att bruka den lilla plätten för han kunde knappt vända med sina maskiner på åkern.

Så jag "glömde" bort åkerbiten tog bort den från eu kartan och lät naturen ta hand om den.

Och nu efter några år så växer det rejält med Björk & Tall, kommer bli ett fint vedförråd!

Det är ingen som har haft några synpunkter på det. Och myndigheterna har ju järnkoll på ens mark tack vare satelliterna.

Man måste väl få odla vad man vill på sina åkrar? Med undantag för haschplantor och cocablad kanske, vill du odla träd så varför inte?

Detta gäller Kalmar län.

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183513 Denna mark har aldrig funnits i några EU-rullar så ur det perspektivet är det lugnt. Det verkar inte vara några problem om man bara låter marken växa igen självmant men om man ska plantera igen den finns det krav om 8 månaders "karens". Vet dock inte om det finns någon tidsgräns för när marken senast ska ha varit brukad eller sedan bidrag senast ska ha betalats ut. Det är mest detta frågan gäller. Marken ligger i AC kustland (Västerbotten). Kan förstå grundtanken med denna ansökningsregel men det är lustigt att de som inte alls bedriver produktion på en åkerplätt (varken jord eller skogsbruk) och låter den ligga för fäfot behandlas bättre än de som försöker bedriva någon typ av produktion där.

Någon som har tankar om val av träslag förresten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183514 Denna mark har aldrig funnits i några EU-rullar så ur det perspektivet är det lugnt. Det verkar inte vara några problem om man bara låter marken växa igen självmant men om man ska plantera igen den finns det krav om 8 månaders "karens". Vet dock inte om det finns någon tidsgräns för när marken senast ska ha varit brukad eller sedan bidrag senast ska ha betalats ut. Det är mest detta frågan gäller. Marken ligger i AC kustland (Västerbotten). Kan förstå grundtanken med denna ansökningsregel men det är lustigt att de som inte alls bedriver produktion på en åkerplätt (varken jord eller skogsbruk) och låter den ligga för fäfot behandlas bättre än de som försöker bedriva någon typ av produktion där.

Någon som har tankar om val av träslag förresten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

jeg  
#183551 Det kostar ingentin att ansöka hos Länsstyrelsen o anmäla att ta jordbruksmark ur jordbruksproduktion . Det är väl bättre att få det på papper så att inget surt kommer efter . Hur ska du klara gräset det är ju det stora problemet med åkerplantering o här uppe går det väl inte att få tag i äldre plantor än ettåriga dom är inte stora dom Om du planterar björk måste du förmodligen stängsla in det för att hålla älgen utanför

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183552 Gräset är det stora problemet. Det blir att plöja i höst och sedan sätta plantorna uppe på vältorna. Har kollat upp det med stängslens men bidrag verkar endast beviljas av Skogsstyrelsen då åtgärden görs ur miljö och natursynpukt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

jeg  
#183554 Om du sprutar Roundup nu o plöjer någon vecka senare bäst vore med nyodlingsplog får du bort gräset det första året när plantorna är små men sen är det ingen skillnad senare då gäller det att trampa o rycka gräs så att när snön kommer ska inte plantorna kvävas med gräset

Användarvisningsbild

Re: Plantering på åkermark

Skogshuggarn  
#183577
jeg skrev:senare då gäller det att trampa o rycka gräs så att när snön kommer ska inte plantorna kvävas med gräset


Gräs har tagit livet av mången skogsplant,,,men hur funkade det med "papprondellerna" som man kunde sätta runt planta/området för att hålla bort gräset? (förmultningsbara).

Blev lixom tyst om dessa?,,,,

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsforskare  
#183625 Om du plöjer och harvar riktigt sent i höst och sen inte gör nånting mer så kommer du få en ordentlig slyskog av björk mm, utan kostnad. Vänta i 10-15 år, sen röjer du fram ett lövbestånd. Under det kommer granen in så småningom.

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183631
jeg skrev:Om du sprutar Roundup nu o plöjer någon vecka senare bäst vore med nyodlingsplog får du bort gräset det första året när plantorna är små men sen är det ingen skillnad senare då gäller det att trampa o rycka gräs så att när snön kommer ska inte plantorna kvävas med gräset


Har hört att det inte är någon vits att först spruta och sedan plöja då plöjningen gör att nya frön hamnar i ytläge. Vet inte om det ligger någon sanning i detta.

Gillar tanken om att bara plöja och harva och sedan vänta på självinsådd. Tyvärr tror jag att risken är stor att det blir stora luckor i beståndet och att det blir en stor andel salix i uppslaget. Har någon här provat denna metod längs norrlandskusten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

wrytter  
#183656 Hejsan skogsinvest, tänkte ge dig min syn på plantering av åkermark

Efter mången år erfarenhet inom skogsvård och föryngring så är det här med att plantera åkermark ett uppdrag vi ungefär varje år utför. Det är med lite vemod man utför uppdraget då jag tycker att mark folk slitit för att hålla öppna bör vara öppna, men då till det fina, var markägare gör vad denne vill med sin mark :)
Ett recept vi använt för att lyckas plantera igen åkermark med goda resultat är att som din mark nu är, dika ur den, vanlig dikning eller helst täckdikning, därefter som ni är inne på, att plöja marken, dock inte för tätt, men max 1.3-1.5m mellan vallen som blir , detta för att plöjer man allt så blir gräs/sly uppslaget värre samt att planterar man för glest så tenderar åkergranen att bli oehört kvistig och av väldigt dålig kvalitet.
Trädslag som vi ofta använder oss utav är som du tänkt, gran. Och till åkerplantering brukar vi använda oss av tvååring plant, herregud så mycket starkare den är emot sina fiender, en ruggig överlevare jämfört med ettårig plant. Så om du kan få tag i 2 åriga plantor så är det värt flera gånger om dessa extra kronor du får lägga ut. Resultatet av åkerplanteringar kan variera från rena skräck exempel till otroligt positiva resultat, och jag har varit och sett åkerplanteringar som utfördes "korrekt" som nu är 30-40 åriga, och herregud vilken skog. Relativt tät innan gallring men granen har ej nämnvärda kvistar och en timmerandel i gallringen som man sällan får skåda. Skall även sägas att marken var täckdikad.
Sedan har man sett exempel på totalt misslyckad skog där man planterat för gles vilket resulterat i kvistar i brösthöjd som är grova som handleden, och i första gallringen så blir det nästan bara massaved. Denna mark var iofs också dikad.
Så för all del skogsinvest bör du plantera dina 2hektar och få det planterat på ett ordentligt sätt, så kommer du ha en otroligt rolig skog att se växa.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183912 Håller med om att det inte känns så trevligt att plantera igen åkermark. Skulle aldrig göra det om jag så att det fanns andra alternativ. Denna mark ligger dock långt från bebyggelse med skog runt om så de enda som kommer att upptäcka förändringen är nog älgen och kanske någon jägare/bärplockare.

Täckdikningen verkar som en vettig åtgärd om än kostsam. Ska räkna lite på det.

Vilken typ av plog bör man använda?
Är rädd att man med vanlig åkerplog får för tätt mellan vältorna.

Har du sett någon åkerplantering med björk eller annat löv och vad är din åsikt om detta?
Har tänkt tanken att ha björk på en del och sedan stänga in den under de första åren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

alias  
#183938
Skogsinvest skrev:Håller med om att det inte känns så trevligt att plantera igen åkermark. Skulle aldrig göra det om jag så att det fanns andra alternativ. Denna mark ligger dock långt från bebyggelse med skog runt om så de enda som kommer att upptäcka förändringen är nog älgen och kanske någon jägare/bärplockare.

Täckdikningen verkar som en vettig åtgärd om än kostsam. Ska räkna lite på det.

Varför täckdika, oerhört mycket dyrare än vanlig dikning? Vad skulle vara fördelen, ett vanligt dike kan du ju rensa?

Vilken typ av plog bör man använda?
Är rädd att man med vanlig åkerplog får för tätt mellan vältorna.

Vanlig jordbruksplog funkar, men du kan ju montera väck så att du endast har ett skär kvar.

Har du sett någon åkerplantering med björk eller annat löv och vad är din åsikt om detta?
Har tänkt tanken att ha björk på en del och sedan stänga in den under de första åren.


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#183943 [b][b][b][b]Varför täckdika, oerhört mycket dyrare än vanlig dikning? Vad skulle vara fördelen, ett vanligt dike kan du ju rensa?

Fel av mig. Givetvis är det vanliga diken som gäller isf. Däremot är det täckdikat på åkern för länge sedan men det är osäkert i vilken kondition dessa är i. Som sagt så är marken blöt trots detta.[/b]


Om jag använder gran, bör det då vara standardvarianten eller svartgran, siktagran eller liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Boarpan  
#195746 När morfar satte plant på gammal myr som gått som hötag så höglade han med en grävmaskin. Granen är nu i början till att bli en första gallring. Kan ta några bilder om jag har vett att komma ihåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).