Skogsvagn (Huggarvagnar)

Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

58 inlägg 24062 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183299 För att mäta trycket, gäller det då att montera på en mätare någonstans längs med tryckslangen? Kanske passar mätaren som sitter på vedklyven....

Hursomhelst så är jag inne på att skaffa en separat pump och oljebehållare för att få ett bra tryck i grejerna ( allra helst när jag behöver gräva). Om jag kopplar pumpen till k- uttaget på traktorn så kanske jag dessutom måste skaffaen vinkelväxel för att kunna ha motorn på låga varv men samtidigt en stark kran!

Helst skulle jag ju vilja frontmontera en pump ( på så vis blir ju kraftuttaget ledigt till annat), men det känns ju så sjukt mkt enklare att montera en pump med kraftöverföringsaxel till traktorn.
Finns det någon färdig anordning för att montera på traktorn med rem framtill?

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183308 Inte med rem, axel från vevaxeln under kylaren ska det vara.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183324
Slurfi skrev:Inte med rem, axel från vevaxeln under kylaren ska det vara.


Ja, det räcker ju faktiskt med en lämplig hylsa på muttern och en axel på den. Antar jag :???:

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

axwell  
#183333
Slurfi skrev:Inte med rem, axel från vevaxeln under kylaren ska det vara.

Hur regleras start och stopp av en sån pump? Brukar det finnas några alternativ för olika varvtal ifh. till vevaxeln?

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183336
Bild

Ett exempel på hemmasmide.

Jag söker mer bilder, återkommer.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Tosca  
#183337 En sådan pump går hela tiden, jag har aldrig sett någon lösning med utväxling, bultad platta direkt på vevänden, vissa sitter det knutar på och andra sitter det krysskil direkt på en påsvetsad axel från plattan.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183338
Bild


Ett sätt att ansluta drivaxeln till vevaxelremskivan är att sätta längre skruvar
och en sån här adapter.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183340
Bild


Bild


Så kan det se ut.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183341
axwell skrev:
Slurfi skrev:Inte med rem, axel från vevaxeln under kylaren ska det vara.

Hur regleras start och stopp av en sån pump? Brukar det finnas några alternativ för olika varvtal ifh. till vevaxeln?

Den går när motorn går, med samma varv.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183345 Tack slurfi, sjukt bra bilder du skaffat fram!! Ser ju riktigt smidigt ut.

Hur är kopplingsschemat för detta? Kopplas själva ventilpaketet direkt på hydraulpumpen och returen rätt ner i en separat oljetank som i sin tur går till pumpen?

Hur många bar och liter per minut ger en sån där pump som är på bilderna?( på ett ungefär alltså, förstår att det finns olika modeller).

Ett plus med att montera på drivaxeln framtill är ju att man slipper köpa en dyr vinkelväxel ( som man ju måste till k-axeln om man väljer att montera pumpen till den).

Funderar just på riskerna med en pump som går igång så fort motorn snurrar, jag menar vad har man för ventiler som säkrar upp så man inte förstör ventilpaketet om man skulle få ett för högt tryck gentemot vad ventilpaketet klarar av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183347 Du måste nog läsa nån lämplig bok i hydraulikens grunder, ett mkt snabbt och billigt
sätt att komma framåt.
Pumpen kan gå när motorn går, så är det annars åxå, inget att oroa sig för.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183357 Nåt tips på bra grundläggande bok?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183361 En snabb sökning gav detta förslag: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147016760

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183363 http://www.bokia.se/hydraulikhandboken- ... uk-4376618

Bild


181:- Nätpris
Tillfälligt slut

Helleberg, Bertil
Paulsson, Sven Åke

Hydraulikhandboken för lantbruk
Skriv / läs en recension
De allra modernaste hydraulkonstruktionerna kan du knappast ge dig in i själv, men här beskrivs de vanligaste systemens grundprinciper och de komponenter som används i traktorer och maskiner. Med dessa kunskaper kan du göra enkla beräkningar och kombinera ihop olika komponenter till fungerande system.


Där har vi nånting, tyvärr just slut i butiken men det är nog den man ska börja med.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#183367 Tackar för förslaget:) Men jag tror ändå att min beskrivning av själva " kopplingsschemat" ovan stämmer, fr pump ( tryck) till ventilpaket) retur ( fr ventilpaket till oljebehållaren) fr oljebehållaren till pumpen.?
Funderar dock på om man kan montera en överströmningsventil innan ventilpaketet ( eller vad det heter) direkt fr tryckslangen via en t- koppling till oljebehållaren så man garderat sig från att skada ventilpaketet till griplastaren...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).