Föryngring

Ormbunkar

19 inlägg 13814 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180597
jeg skrev:Du Zorran planterade du 10 ha på en gång på åkermark hur stora var plantorna ? Var det gran du satte. Jag förstår att du har många timmar med gräset :surp: Men roligt att det lyckats. Jag har planterat 1 ha gran i fjol på åker sprutat hösten före men likväl har gräset kommit kraftigt har trampat o ryckt gräs i sommar har även provat med markduk klippt 40x40 cm bitar ett prov på några 100 tal plantor får vi se om det blir någon skilnad däremot är överlevnaden på plantorna nästan 100%



Kort både tall och gran. Tall när matjorden är borta gran har alltid höglagt dyrt men effektivt samt att gräset,frost,syrebrist inte får övertaget.
Tanken är att inte gallra utan bara låta det bli volym.
Leker med tanken att det kan stå 600 fub på en omloppstid på 60-70 år. Kan skicka ett P:M om du vill för att det finns många tabbar man kan göra och jag har nog gjort de flesta.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

mikaeln  
#182718 Jag planterade gran tidigt i våras på mark där det växer mängder med ormbunkar och högt gräs.
Granplantorna växer så det knakar under de meterhöga ormbunkarna.

När och hur börjar man se att plantorna inte trivs?

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar

Skogstomte  
#182754
mikaeln skrev:Jag planterade gran tidigt i våras på mark där det växer mängder med ormbunkar och högt gräs.
Granplantorna växer så det knakar under de meterhöga ormbunkarna.

När och hur börjar man se att plantorna inte trivs?


Risken är att ormbunkarna trycker ner plantorna på hösten och sedan med snö på så kan plantorna bli deformerade eller helt enkelt dö under alla ormbunkar.

Har hört förslag med röjsåg och lie här, men det är lätt att det ryker med plantor också om man använder det. Trampa eller som vi gjorde med snöskyffel, gärna en lätt i plast, funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

Reymond  
#183189 Ta på smidiga arbetshandskar. LÅngärmad skjorta. Musik eller radio i örat typ ipod etc.
Bryt av och vik ormbunkar och gräs senast i augusti. Vid besvärlig växt krävs även runt midsommar.
JObbet betalar sej många gånger om när man resten av sin skogsägartid återkommer till ett fint bestånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).