Verkstan

Trepunkt som sjunker

41 inlägg 26361 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

Hugin  
#182878 Varför dra den till detta "mellanläge"?:

2) Drar jag spaken till mellanläget (Neutralläget) så stängs inloppsventilen och pumpen avlastas, men snurrar förstås fortfarande men då pumpas bara oljan runt.

Kan du inte nöja dig med steg 1 och därmed hålla trepunkten i önskad lyfthöjd:
"1) När jag drar spaken uppåt så öppnas ventilen och pumpen trycker på olja. Detta är beroende av motorvarvtalet, linkranen kräver lite varv för att få upp från lägsta läget."?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

aywa  
#182892 På nuffield så fortsätter pumpen att arbeta om spaken ställs i " läge 1" så det går ju ej, "läge 1" skall ju bara vara aktiverad vid höjning av dragarmarna. Samt så beskriver ju uvskogen också att han ej har möjlighet ha "läge 1" aktiverad av ytterligare en orsak- tryckstången skulle nämligen slå i traktorns chassi i så fall...

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

Tosca  
#182893 Det låter som om bästa lösningen är att "hänga" linkranen i en kätting som går mellan tryckstångsfästet i traktorn och ena armens fästpunkt i linkranen.
Två plåtar med två hål i varje, ett runt och ett "nyckelhål" som man trär i en kätting i borde vara smidigast.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182905 @ Hugin. Det är precis som "aywa" säger men visst kunde jag trixa med det. Men nu var liksom hela iden med att försöka reparea att få den funktion som är i original. Då avlastas pumpen när spaken är i neutralläget. Nu tycks både kostnad och arbete för att återfå originalfunktion överstiga min förmåga tyvärr. Men jag har lärt mig ännu något mer om traktorn i varje fall :smile:

@ "tosca" Jo, så får det bli. Ska kolla om eventuellt ett lägre tryckstångsfäste på linkranen också kan fungera. Får jag upp den till låsning så är allt tillräckligt ok för mina behov.

Hursomhelst, nu skruvar jag ihop allt igen. Har ju vunnit, förutom kunskap, att jag fått en chans att laga ihop hytten lite grann mer. :wink: .

Men det är retsamt att jag inte kunde få till det så originalfunktion kunde uppnås. Det är väl därför så många har fler än en traktor - så man kan meka med den ena medans man använder den andra :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182929 Allt tillbaka skruvat igen. Gick smidigt att få dit kolven med hjälp av kolvringsverktyget. Så vad blev det praktiska resultatet av den här övningen då?

1) Jag lärde mig en massa mer om hur hydrauliken fungerar.
2) Upptäckte att tre bultar fattades till locket för lyften.
3) Var faktiskt lite kul att skruva.


   TS
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

aywa  
#182946 Bra och modigt försök!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182951
aywa skrev:Bra och modigt försök!! :smile:


Tack! ^:)^ :ymblushing:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Skogshuggarninorr35  
#182958 Nästa gång gör du det på ett par timmar :grin:

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

Botvig  
#183205 Har ingen erfarenhet av denna traktor. Men jag hade samma problem med min BM/Valmet där lyftarmarna sjönk vid belastning. Problemet var chockventilen(övertrycksventil). Det var avlagringar i sätet för kulan som skall täta därav läckage, putsade upp sätet och problemet försvann.
Den gick att komma åt utan demontera ventilen.
På sprängskissen ser det ut att finnas en sådan även på denna.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183207
Botvig skrev:På sprängskissen ser det ut att finnas en sådan även på denna.


Var ser du den!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

Botvig  
#183216 Jag förstorade bilden och såg att det jag trodde var chockventilen är fästskruv till cylindern.
Chockventilen bör sitta där tryckkanalen från pumpen går in i ventilen eller på pumpen.
Har du en bild på ventilen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).