Motorsåg och handhållet

Fakta gammal Partner B 205

4 inlägg 3688 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fakta gammal Partner B 205

Eric Sigurdsson  
#182906 Hej,

Sommarens aktiviteter är så gott som klara och var då tvungen att hitta ett mysigt höstprojekt. Kom på att jag hade en gammal trasig röjsåg i garaget som följde med när jag köpte huset.

Är det någon som har någon fakta om denna maskinen? Storlek, effekt, årsmodell osv? Hade hjälpt mycket.

Och en fråga till, hur fungerar motorsmörjningen på en sån här maskin? Jag hittade ingen oljepåfyllning någonstans.

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fakta gammal Partner B 205

totte  
#182923 Hej och välkommen! Det är en tvåtaktare, den körs på oljeblandad bensin, smörjningen sker med oljan som är inblandad, så det finns ingenstans man fyller på olja. OBS, försök inte starta den med ren bensin, då går det åt pipan!

Sågen är tillverkad i Japan av Kioritz 1981, vet tyvärr inga data om den men kanske nån annan vet mer.

Avatar Fallback

Re: Fakta gammal Partner B 205

Eric Sigurdsson  
#182927
totte skrev:Hej och välkommen! Det är en tvåtaktare, den körs på oljeblandad bensin, smörjningen sker med oljan som är inblandad, så det finns ingenstans man fyller på olja. OBS, försök inte starta den med ren bensin, då går det åt pipan!

Sågen är tillverkad i Japan av Kioritz 1981, vet tyvärr inga data om den men kanske nån annan vet mer.

Jo, det vet jag men jag menar smörjningen av vevparti osv. Eller det kanske inte görs på den här typen av motorer utan vxllåda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fakta gammal Partner B 205

axwell  
#182935 Som Totte skriver; är det en tvåtaktare så smörjs vevhuset av det oljeblandade bränslet.

Antingen 95-oktan med 2 % tvåtaktsolja av god kvalitet avsedd för luftkylda motorer, eller ännu bättre Alkylatbensin som kan köpas färdigblandad.
Motor/förgasare/tank kan dock behöva rengöras vid byta från 95-oktan.

Kuggväxeln(ner vid klingan/trådhuvudet) kan ev. behöva nytt litiumfett men var noga med att inte fylla för mycket, halva utrymmet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).