Före och efter jobbet

Hjälp välja utbildning inom skogligt

15 inlägg 16338 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp välja utbildning inom skogligt

LillaMy  
#182705 Är 31årig kvinna som är uppvuxen med skoglig familj, mamma, pappa, morfar, morbror är/var skogshuggare och har även 2 trädgårdsmästare och flera jägare inom familjen.

Efter åratals av att jobba med islandshästar, missbrukare, servitris, receptionist etc. etc. så vill jag göra något som jag verkligen blir lycklig av, vilket är att vara i skogen.
Så tänkte att jag skulle ta och utbilda mig inom något skogligt...men vad!?!

Jag behöver era åsikter ang. vad folk är ute efter utbildningsmässigt egentligen?

Jag var lite inne på att söka Skogsmästare från SLU (Jägmästare kan vara intressant med men matte är inte min mega starka sida och det krävs ju matte D..) alternativt Skogs och trä från Linné universitetet.

Är titeln "Skogsmästare" lättare att få jobb med än att ha en Kandidatsexamen inom skogs och träteknik vilket man ju får via Linné uni.?
Båda är ju en 180p kandidatsexamen inom skogligt egentligen...

Jag har en dotter och är ensamstående så distans studier från Linné har ju en klar fördel MEN...detta är inget halvhjärtat jag fått för mig så tänker inte slösa tid på att utbilda mig om det inte är värt det så att säga, dvs. man kan jobba efteråt på ett vettigt sätt.

Och hur ser ni på kvinnor inom skogligt, är det svårare att få jobb?
Några kvinnor här som jobbar inom det kanske, erfarenheter?

Tack på förhand!/ M



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182709 Varför inte maskinförare?
Därifrån kan man ju gå både mot väg & gruv mm om intresset ändras
och det finns ett klart behov plus att som kvinna kan man ha fördel
för de vill öka andelen kvinnor.
Tex i Aitik är det mer kvinnor än män som kör de allra största truckarna.

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Finntroll  
#182726 Tror Skogsmästar utbildningen säkert har lite mera status om man gått den, men för den delen tror jag ej att den andra skogs o träteknik skulle vara sämre på något vis..

Den är ju framtagen med hjälp av skogsbranschen så de som utbildas ska passa dem sen..

Samt råder det ju lite brist på utbildat folk inom den branschen..

Har man dessutom erfarenhet och går den utbildningen så tror jag nog att man får jobb ganska snart om man bara är villig att flytta på sig..

Ska själv börja läsa Skogs o träteknik nu i höst...

Passar bra då man har familj så kan man läsa på distans..

Tror ej blir några problem att få jobb sen...

Sen har man ju sett att en del vill ha kvinnor före männen pga ska bli jämnare könsfördelning..
Typ skogsstyrelsen osv...

Utbilda dig bara finns aldrig några nackdelar med det... ;)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

viktor57  
#182727 Skogsmästarutbildningen är en bra utbildning.

Tror inte du behöver gå arbetslös så som det ser ut i nuläget iallafall.

Lycka till!!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

towes  
#182824 En inte helt enkel fråga du ställer. Även om det är "all in" som gäller för dig så måste det privata fungera. Så din boendeort och familjesituation lär väl påverka ganska mycket? En lång flytt med barn = långt till släkt och barnvakt vilket kan tala för distansstudier.

Vad som smäller högst mellan skogsmästare och träingenjör kan jag inte hjälpa dig med, men jag har egen erfarenhet av distansstudier på Linne. Bra kurser, bra jordnära lärare och fantastiskt bra träffar, samt inte helt omöjliga uppgifter. 
Dock - hade jag idag satsat fullt på en skoglig yrkesbana (vilket jag alltså inte gjort) så hade jag nog i möjligaste mån försökt läsa på plats. Kanske just för att jag både är ganska beroende av bollplank samt är en "all in"-person. 

Distansstudier kan bli väldigt ensamma, beroende på var man bor och vilka människor man har turen (eller oturen) att hamna tillsammans med. Tid med lärare till vardags är heller ingen självklarhet i distansstudier, du bör vara ganska självständig. Så din personlighet, familj och bostadsort betyder som sagt en hel del. 

Ta ett snack med studievägledaren på Linne till att börja med. Och framför allt tro på det du slutligen väljer, ge allt och lycka till!!!

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

LillaMy  
#182850 Tack för alla svar!

Slurfi: Kan absolut tänka mig att arbeta inom mer maskinellt, men dock kanske inte permanent då jag föredrar att vara lite mer rörlig och...inte sitta i en maskin hela dagarna.

Det skulle ju säkerligen vara en positiv kunskap inom annat skogligt ändå så definitivt tänkbart.
Hur utbildar man sig för att bli behörig för att köra diverse maskiner egentligen? Och vart?
Jag skulle ju iof. inte vilja bli anställd för att jag är kvinna men det är ju...behändigt om man iallafall inte har en nackdel som kvinna :)

Finntroll: Aha där ser man, då får du gärna berätta hur du upplever utbildningen sen när du har börjat och gått ett tag!
Som du säger, erfarenhet tror jag defintitivt hjälper mycket och en fördel med distans är ju att man kan skaffa sig viss erfarenhet under utbildningstiden tänker jag. Plus som sagt det är ju lättare när man har familj.
Vad var ditt tänk när du valde den utbildningen jämfört med tex. Högskoleingenjör inom skogs och träteknik?

viktor57: Jo, om jag inte hade barn hade jag nog satsat på den utan att tänka, jag tror den är lättare att få jobb med (iallafall lite lättare) och den är ju garanterat en riktigt bra utbildning...jag bara är osäker på om det är "värt det" för mig med barn att behöva flytta ort, dotters skola etc. (och bort från barnvakter..) OM det är så att det kanske är hyfsat liknande jobbmarknadsmöjligheter med en annan utbildning.

Fast som du säger, det verkar ju inte som man blir helt jobblös oavsett.

towes: You got it ;)
Känns otroligt knepigt att välja då det känns som att dom olika aspekterna liksom väger ut varandra och det hamnar på ungefär 50/50 för och emot distans/på plats.

Skönt att höra positivt om Linné iallafall, det är ju en aspekt av väljandet som även kommer in i det hela.
Jag är absolut väldigt självständig och fungerar bäst med att studera helt självständigt, jag har lite svårare för att sitta i klasser och på föreläsningar och läsa i andra takt (jag vill gärna ha fortare) så även att jag kasnke anser själva på plats utbildningarna "bättre" (fast kan ha fel) rent utbildningsmässigt så är det dock ett sätt som kommer vara svårare för mig att inlära på...men man kanske har mer nytta av när man väl söker jobb...för och nackdelar :/

Jag har turen att ha vänner som själva har skogsbruks gård att bolla lite med, och jag har eventuellt möjlighet till praktikplats under perioder på en plantskola (träd) som även jobbar inom skogsbruk lokalt.
Har familjemedlem som äger mindre sågverk så jag har lite folk omkring mig men dock är det ju ändå begränsat såklart och det är ju aldrig samma som att bolla med folk som själva går samma utbildning.

Hmm det var ju ett bra tips ang. studievägledaren där, visste inte ens att dom hade en! Tack :)

-------------------------------------------------------------------------------

Om man skulle vilja lära sig lite "förkurser/ sidokurser" inom mer praktiska moment vart hittar man dom egentligen och några tips om vad som är mest användbart?

Röj och motorsågs utbildningar är ju en ganska självklar sak, men som Slurfi var inne på maskinnella utbildningar och även kanske...har man nytta av jägarexamen senare kanske?
Är djur/viltvårds utbildningar/erfarenhet något som arbetsgivare tycker är positivt? (jag har ju redan ganska mycket inom det så att bygga på lite mer mot vilt vore lätt.)

Ursäktar för mycket frågor men det är ju så brett område och jag vill göra...smarta användabara val :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182871 Jag tänkte på att nuförtiden så utbildas en del via Arbetsförmedlingen och då har man lön under tiden och får behörighet för flera maskiner och kan komma igång med jobbandet ganska snart.
Här på forumet har vi ju Skogsrået som gått den vägen, kanske kommer info därifrån?

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Chainsaw Charlie  
#182882 För att läsa till skogsmästare så måste du ha utbildning motsvarande skogsbruksgymnasium. Det löser du lättast genom att gå ett skogligt basår på något av skogsbruksgymnasierna som finns över hela landet.

Ett alternativ som jag kan rekommendera är att läsa till skogstekniker på Gammelkroppa i stället för skogsmästare. Likartat utbildning men bara två år i stället för tre.

De flesta tycker det är trevligt med lite fler kvinnor i skogen, även om det säkert finns några enstaka surgubbar kvar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

LillaMy  
#182886 Slurfi: Ahaaa! Då får jag ta och kolla upp det lite nogrannare, jag kan ju erkänna att jag aldrig direkt haft någon kontakt med AF eftersom jag...tja..inte behövt det.
Men dom borde ju ha lite koll då kanske :)

Charlie: Den lät iof ganska bra, tack för tipset! Men jag tänker lite strategiskt och praktiskt, om jag ändå måste flytta, vilket jag skulle behöva för Gammelkroppa med, så flyttar jag ju hellre pga. en Skogsmästarexamen än Skogstekniker.

Jag personligen har inget emot att flytta, jag gillar det tom. MEN min dotter gör ju inte det såklart så därför vill jag hålla flyttandet till ett minimum och enbart om det "är värt det", dvs. noga avvägt.
Tex. för ett fast jobb...värt det...en rejält bra utbildning som är "nödvändig"...värt det...annars...nja vet inte om det är det.
Vore skillnad om jag var själv.

Ja surgubbar finns alltid tyvärr men jag är van vid travtränare (också surgubbar en del av dom) så det kan jag stå ut med hehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

totte  
#182900 Om du har det allra minsta gemensamt med hon som du tagit användarnamnet ifrån så bör du inte ha några problem att hantera surgubbar :lol: Lilla My är en av mina idoler :grin: .

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Skogsforskare  
#182903 Skogsmästare har nog än så länge bättre rykte ute på bolagen än de kandidatexamina som finns på olika håll, men om du vill ha större möjligheter att variera din yrkeskarriär framåt i tiden så skulle jag råda dig att titta på Jägmästare en gång till. Det är en längre men också både bredare och djupare utbildning, och nyexaminerade kvinnliga Jägmästare har haft lätt att få jobb.

Rent socialt är skillnaden att Skogsmästarutbildningen ligger i Skinnskatteberg, en liten bruksort i södra Bergslagen, medan Jägmästarutbildningen ligger i Umeå, en universitetsstad med 110 000 invånare.

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Nordjämten  
#196006
Skogsforskare skrev:Skogsmästare har nog än så länge bättre rykte ute på bolagen än de kandidatexamina som finns på olika håll, men om du vill ha större möjligheter att variera din yrkeskarriär framåt i tiden så skulle jag råda dig att titta på Jägmästare en gång till. Det är en längre men också både bredare och djupare utbildning, och nyexaminerade kvinnliga Jägmästare har haft lätt att få jobb.

Rent socialt är skillnaden att Skogsmästarutbildningen ligger i Skinnskatteberg, en liten bruksort i södra Bergslagen, medan Jägmästarutbildningen ligger i Umeå, en universitetsstad med 110 000 invånare.

Än så länge ja, men att SLU tittat på möjligheter till att flytta Skogsmästarutb in till Uppsala istället borde vara välkänt vid detta lag... :|

Jag själv ser det som en klar fördel med att studera på en liten ort, man får ju inte så många möjligheter till annat än jakt, träning och studier vilket förmodligen skulle vara bra för oss med dålig karaktär. ;)

// en som förnuvarande går ett skogligt basår med garanterad plats i Skinnskatteberg. 8)

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Skogsforskare  
#196018 Det finns inget som talar för att Skogsmästarutbildningen flyttas. Den utbildningsutredning som gjorts sa tvärtom att det bore dumt att flytta Skogsmästarna.

Avatar Fallback

Skogskandidat programmet

Valmet830.3  
#351775 Lyfter en gammal tråd, med frågan är det någon som gått Skogskandidat programmet på distans?

Vad tyckte ni om utbildningen?
Hur upplever ni arbetsmarknaden efter utbildning?

Avatar Fallback

Re: Hjälp välja utbildning inom skogligt

Håkan A  
#351873 Antar att du tänker på Skogs och Träprogrammet på Linneuniversitetet? Själv är jag inne på slutet av utbildningen, läser på deltid, distans, parallellt med arbete. Min uppfattning är att utbildningen håller en hög kvalitet idag. Själv har jag inte sökt jobb inom sektorn men bland mina tidigare kurskamrater som är färdiga finns ett antal som jobbar som inspektorer på skogsägareföreningar, några hos VMF, någon har vikarierat på Skogsstyrelsen, ett flertal planläggare, både som anställda och i egen regi. Många går också ut till egen verksamhet. Några tidigare kursare har också kommit in på aspirantprogrammet hos Södra.
Skicka gärna ett PM du vill veta mer!

M.v.h Håkan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).