Verkstan

Trepunkt som sjunker

41 inlägg 26487 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182757
massa-ved skrev:
Slurfi skrev:Om den sjunker pga dåliga kolvtätningar så skulle det synas olja, jag gissar
att det är ventilen som är sliten.



Vart skulle det synas olja om den läcker rinner väl oljan ner i bakaxeln :?:

På traktorer som har trepunktskolven inne i hydraullocket som tex. Ford o MF som använder transm.olja även till hydraulen kan man ju inte se om det är läckage. Man ser inte kolven och det försvinner ingen olja.


Tja, så sitter ju min kolv också. Den är inne i "huset" och använder transmissionsoljan.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

massa-ved  
#182758
axwell skrev:Instämmer i kören av ventilfel.
Vet inte vilka funktioner som Nuffe har men det bör finnas en ventil/kran som bestämmer hur snabbt den skall tillåtas att sänkas, skruva in den och se vad som händer.
En mekanisk förbindning mot spaken för trepunkten som öppnar sänkventilen om spaken försöker tvinga upp trepunkten över max, den kan vara feljusterad så att den ligger på lite.

Om det var cyl.kolvtätningen borde lyftkraften vara begränsad och knappt orka lyfta kranen.

Finns det inte någon handventil som gör att trepunkten hydrauliskt kan "låsas" i upphöjt läge, i så fall bör det inte vara något större fel på kolvtätningen.


Förklara varför ett läckage i kolven påverkar lyftkraften men inte ett läckage i ventilen :?:

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182761 Är det så att läkaget inte syns när han ser baksidan av kolven?

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182764
axwell skrev:Finns det inte någon handventil som gör att trepunkten hydrauliskt kan "låsas" i upphöjt läge, i så fall bör det inte vara något större fel på kolvtätningen.


Nej den låses mekaniskt genom att en plugg skjut in i axeln för lyftarmarna när de är i sitt toppläge. Det är det som är min "räddning" om detta misslyckas alternativt inte är genomförbart. (Med en justerade tryckstångslösning dock)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182766 kanske lika som på grålle då :)

funkar resten lika så är nog både kolvringarna och en backventil eller tryckvaktsventil slitna.
du har liksom inget mellan läge utan antingen går pumpen och då hissar du eller så går pumpen inte. Dom delarna måste vara justa annars dalar den ner :|


För lyftkolven sitter väl inne i bakkroppen på traktorn antar jag?

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

massa-ved  
#182771
Slurfi skrev:Är det så att läkaget inte syns när han ser baksidan av kolven?


Skämtar du eller? Hur kan han se kolven innan hydraullocket är borttaget?
Kolven syns ju inte förrän hydraullocket är borta och då är det lite svårt att belasta
för att se om den läcker.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182776
kl-820 skrev:kanske lika som på grålle då :)

För lyftkolven sitter väl inne i bakkroppen på traktorn antar jag?


Japp, den sitter där!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182777
massa-ved skrev:
Slurfi skrev:Är det så att läkaget inte syns när han ser baksidan av kolven?


Skämtar du eller? Hur kan han se kolven innan hydraullocket är borttaget?
Kolven syns ju inte förrän hydraullocket är borta och då är det lite svårt att belasta
för att se om den läcker.


Jodå, enligt verkstadshandbokens så gör man precis som "slurfi" säger. Först kör man upp lyften med belastning på, låter den stå "ett tag". När den sjunkit ned så tar man av locket, som jag gjort, och tittar. Det jag missade var att ta av locket direkt efter, jag körde undan traktorn och lossade kranen. Sen fick den stå en natt innan jag tog av locket. Trots det så är de olja kvar ovanpå cylindern (bild 1). Det får mig att tror att ringarna kan vara en liten del av problemet i varje fall. Så jag kommer byta dem. Sen får vi se hur den beter sig.
Att ta loss, och framförallt sätta tillbaka, hela hydraul/PTO paketet ser i verkstadshandboken ut som ett osedvanligt pilligt jobb och inget för ett "utomhusgarage". Så ventilpackningsbyte får nog anstå ett tag. Tror jag....

   TS
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

massa-ved  
#182781 Då måste man ju nästan ta av locket först och torka rent sen sätta tillbaka belasta och vänta
innan man tar av och kontrollerar, om man ska vara 100 % säker. För det vore ganska otroligt om det efter dryga 40 års användande inte vore en del olja som läckt.
Det är ju ett större arbete att ta bort och sätta tillbaka locket än att byta tätningarna.
En motorlyft brukar vara ett bra hjälpmedel när man håller på med hydraulen. För locken brukar
vara så djävulst tunga samtidigt som man måste släppa ner försiktigt och få läges och dragkrafts
reglagena på plats.

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

axwell  
#182804
massa-ved skrev:Förklara varför ett läckage i kolven påverkar lyftkraften men inte ett läckage i ventilen :?:

Så länge det finns ett oändligt flöde från pumpen så gör det inget om tätningen runt kolven är dålig eller repa i cylinderloppet men vare sig flöde eller tryck är oändligt i Nuffe.

Osvuret är säkrast men min konsulterade hydraulexpert menar att det kan bli snarlika symptom på läckande kolvtätning och sliten slid i ventilen.
Sliden står ju i neutralläge i mer än 99 % av körtiden, dvs mest sliten i den positionen men kan ofta vara ok i tex lyftläge.

Därför tror jag att lyftkraften i det här fallet borde märkas som försämrat vid skada i kolvloppet men att ventilfel inte behöver ge det resultatet

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

Hugin  
#182832 En liten koll, för att säkerställa att allt skruvande inte är lönlöst;
I inledningen av tråden "Den sjunker..." skriver du:

"När jag sätter spaken i neutralläge så sjunker linkranen ner, tyvärr väldigt snabbt. Den är på backen inom 2-3 minuter."

Det är väl så, att reglaget till lyftarmarna reglerar höjning/sänkning och till vilken nivå detta skall ske. Armarna hålls då sedan automatiskt i detta inställda läge (allt under förutsättning att motorn och därmed hydraulpumpen är igång).

Vad menar du med att "sätta spaken i neutralläge"? - Kopplar den bort drivningen av hydraulpumpen?

Att en last i trepunkten sjunker då hydraulpumpen slutar arbeta är inte ovanligt - märks om motorn stängs av.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182835
Hugin skrev:Det är väl så, att reglaget till lyftarmarna reglerar höjning/sänkning och till vilken nivå detta skall ske. Armarna hålls då sedan automatiskt i detta inställda läge (allt under förutsättning att motorn och därmed hydraulpumpen är igång).

Vad menar du med att "sätta spaken i neutralläge"? - Kopplar den bort drivningen av hydraulpumpen?

Att en last i trepunkten sjunker då hydraulpumpen slutar arbeta är inte ovanligt - märks om motorn stängs av.


Jag kan givetvis ha förstått funktionen fel. Men så här har jag förstått att min lyft fungerar, utifrån handboken.

1) När jag drar spaken uppåt så öppnas ventilen och pumpen trycker på olja. Detta är beroende av motorvarvtalet, linkranen kräver lite varv för att få upp från lägsta läget.

2) Drar jag spaken till mellanläget (Neutralläget) så stängs inloppsventilen och pumpen avlastas, men snurrar förstås fortfarande men då pumpas bara oljan runt.

3) Drar jag spaken uppåt så kan jag stanna lyften på valfritt läge och hålla det så länge pumpen är engagerad men det är beroende av varvtalet. Drar jag på motorn, för att förflytta mig till exempel så sticker lyften upp igen.

4) Drar jag spaken upp och låter lyften gå ända till det övre ändläget släpper ventilen automatiskt och spaken går till neutralläget av sig självt. Då ska det läget hållas och sjunkhastigheten ska vara högst 6,3 mm/minut enligt handboken. Det skulle med andra ord ta ganska lång tid före linkranen var nere på backen igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182836 Så, då har jag tagit loss kolven. Alla spakar i läge för körning av trepunkt. Drog runt motorn med startmotorn. Tog väl en ca 15-20 varv så var kolven upp så jag kunde dra ut den sista biten. Allt gick stillsamt och fint. Satte spaken i sänkning så sjönk oljan i cylindern stilla och fint tillbaka i växellådan igen.

Så här ser ringarna ut, ser fina ut i mina ögon. Men det är inga särskilt erfarna kolvringsögon så vad vet jag? Byter dem nog för säkerhets skull, om de inte är fånigt dyra förstås.
Tom cylinder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182839 Lag inget som inte är sönder, det är ett sätt att se på det.
Den dag du behöver laga så går det ju fort att plocka ur den då.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182840
Slurfi skrev:Lag inget som inte är sönder, det är ett sätt att se på det.
Den dag du behöver laga så går det ju fort att plocka ur den då.


Nä, förutom att de ser fina ut så kostar nya 330 kr + moms. Jag behöver tre :shock: Så det var nog inte de som var felet trots allt. Tror jag sätter tillbaks allt och gör ett nytt fäste för tryckstången....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).