Verkstan

Trepunkt som sjunker

41 inlägg 26358 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182660 Tråden började i viewtopic.php?f=8&t=14319

Tagit loss hyttdelar och locket till trepunkten. Ser som på fotonen nedan.

1) Är det rimligt att det ska vara så mycket fett i huset och locket?

2) Är det bara att försöka dra ut cylindern nu och byta packningar? Kan man göra det genom att lägga i hydraulläget+trepunkt och sen vrida runt motorn med veven (utan att starta den!). Eller hur gör man?

Annat?





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

aywa  
#182665 Intressant detta!! Fota gärna under arbetets gång :geek:

Väldigt osäker är jag, men nog borde det va så att du aktiverar vänsterspaken på nuffen till hyd-läge och sedan vevar runt motorn lite försiktigt. Dock funderar jag på hur de skall få loss kolven i andra ändan...??RÄTTA mig om jag har fel...

Lycka till!!

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182685 Det är ju en gammal traktor och säkert har ingen öppnat tidigare så nog kan det
bli en hel del fett här och där.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Kse  
#182687 Tänker du trycka ut cylinder med hjälp an hydraultrycket eller? Fattar inte riktigth hur den är konstruerad av skissen men det går nog att demontera för hand.
Nu vet jag inte riktigt vad det är jag ser på bilderna men jag skulle tro att du redan har fått lös det du behöver. Är det inte tätningarna man ser på den nedre bilden, högst upp på den svarta "kolven"? Verkar ju iaf stämma mot skissen i den andra tråden.

Gör ett litet tillägg, ser nu att kolven ju måste sitta kvar på plats.
Du borde nog kunna fiska upp den på nå sätt för hand utan att aktivera hydrauliken.

Ang. fettet så finns det väl en nippel nångonstans, förmodligen till axeln.
Behöver väl max ett eller två pump på sprutan, trycker man istället i tio pump så måste ju fettet ta vägen nånstan och då brukar det se ut sådär. Det är ju bara att rengöra men det gör sak samma om det ligger kvar.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Kse  
#182688 Får du inte upp kolven så kan du ju köra in tryckluft i slangen som förser cylindern med olja, samma tanke som med hydrauliken men kanske mer kontrolerad?

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182689 @aywa:Om jag har fattat sprängskissen rätt så är kolven inte fäst i andra sidan utan det ser mer ut som en motor. Tryckröret sitter i botten och oljan trycker upp kolven som sedan faller tillbaka av vikten av det som hänger på trepunkten när man öppnar ventilen som stänger till/från flödet på röret i botten av cylindern.
@KSE Det du ser är inte kolven utan stötstången eller vad man ska kalla den. Förefaller ha samma funktion som vevstaken i motorn och är ansluten till axeln som lyftarmarna sitter på. Den har en kula längst fram som vilar i en skålliknade form i botten på kolven. OM jag fattar det hela rätt vill säga.

Som jag tycker det ser ut, på sprängskissen, så har kolven, 3 tror jag, kolvringar/packningar. Antar att det är där det läcker förbi, det är en del olja i cylindern och i hela huset.

Hoppas någon mer som kanske har gjort det i praktiken kan kommentera. Annars kör jag väl en "trial and error".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Kse  
#182690 Jo jag ser det nu, kolven sitter inte fast i andra ändan utan det är "bara" att få ut den ur säte.
Finns inget att greppa i så är som sagt tryckluft mitt tips, bruka funka bra. Ha dock något som fångar upp kolven då det inte behövs specielt högt tryck för att skapa en livsfarlig projektil.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Mäki  
#182691 Liten varning om man tar ut en kolv med tryckluft och det är att luft komprimeras tills det har rätt tryck vilket kan leda till att den far i väg som en raket fast den är stor och tung så var aktsam. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182712 Om den sjunker pga dåliga kolvtätningar så skulle det synas olja, jag gissar
att det är ventilen som är sliten.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

totte  
#182722 Håller med Slurfi, tror att du skall låta kolven vara, om det nu inte är så att du torkat ur en massa olja förstås, men om kolven var så otät så skulle det ständigt komma olja och rinna ut varje gång du lyfter efter att den har sjunkit ihop. Tror som Slurfi att felet sitter i ventilen.

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

axwell  
#182730 Instämmer i kören av ventilfel.
Vet inte vilka funktioner som Nuffe har men det bör finnas en ventil/kran som bestämmer hur snabbt den skall tillåtas att sänkas, skruva in den och se vad som händer.
En mekanisk förbindning mot spaken för trepunkten som öppnar sänkventilen om spaken försöker tvinga upp trepunkten över max, den kan vara feljusterad så att den ligger på lite.

Om det var cyl.kolvtätningen borde lyftkraften vara begränsad och knappt orka lyfta kranen.

Finns det inte någon handventil som gör att trepunkten hydrauliskt kan "låsas" i upphöjt läge, i så fall bör det inte vara något större fel på kolvtätningen.

Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182732 Den olja som finns är den som syns i botten där vevstaken går ner, ovanpå cylindern i bild 1. Enligt verkstadshandboken kan det vara ett tecken på att det läcker, men det framgår inte hur mycket olja som ska synas då. Det jag inte heller förstår är var oljan som borde ha samlats där under en tid i så fall har tagit vägen.
Hursomhelst, jag tänker inspektera ringarna så det inte är något uppenbart fel, när jag ändå är där.

Det borde inte vara någon större läcka, oavsett vad det beror på. Har inte märkt detta med schaktbladet på utan endast med kranen, som är väldigt tung. Däremot så är lyften stark och lyfter kranen utan problem så länge pumpen ligger på.

Sänkhastigheten styrs av en "automatisk anordning" som det står i boken., Inget att justera där, annat än sänkdjupet (djupkontrollspaken). Den har ingen påverkan på problemet, jag har provat det.

Är det inte kolven så är det ventiltätningarna, då är det ett betydligt större jobb. Då ska hela hydraul/kraftpaketet bort från traktorn. :sad:
Måste kolla att det finns renoveringssatser före jag ger mig på ett sådant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182734 Brorssons traktordelar tror sig kunna få tag på alla delar som behövs (tack "famag"). Men någon som vet hur man ser om tätningsringarna är dåliga på kolven?
I boken står det endast "inspektera ringarna". Och?! :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trepunkt som sjunker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182738 Det säkraste är att inte ta ur kolven öht, men om du har lust att kika på tätningarna
så är det väl större avvikelser du ska söka efter, tex om nån bit är borta eller om det
syns nån annorlunda spricka, typ sånt.
Tar du lös tätningarna så ser du om de är någorlunda likadant slitna.
Men, de kan gå sönder när du undersöker.

Avatar Fallback

Re: Trepunkt som sjunker

massa-ved  
#182756
Slurfi skrev:Om den sjunker pga dåliga kolvtätningar så skulle det synas olja, jag gissar
att det är ventilen som är sliten.



Vart skulle det synas olja om den läcker rinner väl oljan ner i bakaxeln :?:

På traktorer som har trepunktskolven inne i hydraullocket som tex. Ford o MF som använder transm.olja även till hydraulen kan man ju inte se om det är läckage. Man ser inte kolven och det försvinner ingen olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).