Avverkning (slutavverkning)

Kontraktsbrott slutavverkning?

11 inlägg 10181 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kontraktsbrott slutavverkning?

Hanna184  
#182620 Hej, första gången så jag hoppas att jag hittat rätt.

Har sålt skog för slutavverkning till ett skogsbolag. Detta när priserna var som högst. Ren tur. Hur som helst skulle allt vara klart 2011 enligt det 3åriga kontrakt vi skrev.

I kontraktet står vilka områden som skall avverkas. När avverkningen var klar 2009 så ser vi ganska snart att de missat ett helt område. Förklaringen till detta var att de tagit ner mer skog än beräkningarna och att man då antog att allt var klart.
Det område som ej är avverkat ligger på myrmark och vi har väntat sen vintern 2009 på att detta ska bli gjort. Om jag förstår saken rätt så görs en anmälan om avverkning till Skogsstyrelsen (?)
Var i kontakt med skogsbolaget i vintras då den ursprungliga anmälan gått ut och sa att de får göra en ny anmälan. Den är gjord, har fått hem papper på det. Har dock inte hört något sen dess. Kontaktade virkesköparen som säger att han väntar på svar från länsstyrelsen (?)

Har full förståelse för att skogsbolaget inte vill slutföra arbetet då vi fick så bra betalt att det är en ren förlustaffär. Men vi påtalade snabbt att ett område inte var avverkat och vi har ju ett avtal.

Kvar står alltså 200-300 kubik som enligt avtal skall avverkas. Priset enligt avtal är samma oavsett kvalitet. Hade ett speciellt namn som jag inte kommer ihåg nu.

Problemet för vår del är att vi aldrig kommer att kunna ta oss till området för att bedriva någon form av skogsvård då vi ej har utrustning. Saknas vägar för att ta sig fram med ex fyrhjuling.
I rena pengar är det ca 100 000 kr på området enligt virkesköparens beräkning.

Finns det någon som kan ge ett råd?
Hade inte tänkt att avslöja vart och vilket bolag det gäller men det är ett större bolag.

Vad har vi för rättigheter och vad har skogsbolaget för skyldigheter?

Tack på förhand!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182621 Leveransrotköp kanske, de betalar för volymen de hugger ner?

Jadu, inte ens om jag hade kontraktet framför mig skulle jag våga gissa. Är det en avverkningsrätt du sålt, så tror jag det blir svårt att tvinga dem att komma och utföra arbetet. 200-300 kubik är ju inte särskilt mycket heller (för bolaget).

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

mashun02  
#182623 Finns en dom gällande detta. Kolla med någon jurist. Domen kom i våras.

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

valmet862  
#182627 om du en gång har sålt det så ska dom utföra arbetet enligt mig ,och berätta gärna vem och var för de kanske finns andra som är i samma situation :?:

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182628
Hanna184 skrev:I kontraktet står vilka områden som skall avverkas. När avverkningen var klar 2009 så ser vi ganska snart att de missat ett helt område. Förklaringen till detta var att de tagit ner mer skog än beräkningarna och att man då antog att allt var klart.
Om områden är definierade och skulle avverkas och inga undantag finns som utesluter något, förefaller tolkningen tydlig för din fördel.
- Att bolag gör så här har hänt förr, speciellt när sämre område kan lämnas.
Vida gjorde så på avverkning. Skogsägaren fick "slå näven i bordet" för att få avverkning fullföljd.

Flera bolagen tar sig dessa friheter. Går det så går det.

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182668 Hade ni bara bestämt vilka områden som skulle huggas eller någon bestämd volym?

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

Hanna184  
#182669 Enligt kontraktet är det områden och en uppskattad volym per område. Så det kan egentligen inte vara tydligare. Som ni förstår har vi ingen förkunskap utan får lära oss på vägen. Anledningen till att kontraktet är utformat som det är var att det skulle vara enkelt för vem som helst att tyda. Virkesköparen som vi gjorde affären med har dock bytt bolag och det är efter det som allt gått åt pipan.
Har även pratat med honom gällande detta och han säger att vi ska ge skogsbolaget 1 v på sig att ge oss ett besked på när detta skall utföras. Han tycker även att vi ska kräva vite.

Den dom som kom i våras, finns den så vem som helst kan få info?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

Kretius  
#212070 Hur har det gått och går det att få tag på den dom som finns nämnd i tråden?

Vi sitter i en liknande situation där skogsbolaget anser att dom har slutfört kontraktet men vi hävdar motsatsen.
Ett skifte på ca 4-5 ha där bolaget lämnade anbud på att avverka hela skiftet efter att ha inspekterat det. När dom ska betala ut pengarna så är det betydligt mycket mindre än vad vi räknat med från början. Dom har enbart avverkat ca hälften av skiftet eftersom det var för brant terräng och det skulle kosta dom för mycket att ta resten. Speciellt nu när virkespriserna har sjunkit.

Vi hävdar att dom har skrivit ett kontrakt på hela skiftet, och eftersom dom själva har kollat upp förutsättningarna innan kontraktet skrevs ska det också slutföras med det pris som står på papperet.
Dom skyller på att uppköparen gjort en dålig affär och vill återkomma och räkna på ett nytt pris på det som är kvar.
De personer som sett kontraktet tycker att det är självklart att dom ska slutföra uppdraget till det pris som står i kontraktet.

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

haggloader  
#212081 Jag skickade pm till Hanna184. Har inte varit inloggad sedan sommaren.

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

mashun02  
#212109
Kretius skrev:Hur har det gått och går det att få tag på den dom som finns nämnd i tråden?

Vi sitter i en liknande situation där skogsbolaget anser att dom har slutfört kontraktet men vi hävdar motsatsen.
Ett skifte på ca 4-5 ha där bolaget lämnade anbud på att avverka hela skiftet efter att ha inspekterat det. När dom ska betala ut pengarna så är det betydligt mycket mindre än vad vi räknat med från början. Dom har enbart avverkat ca hälften av skiftet eftersom det var för brant terräng och det skulle kosta dom för mycket att ta resten. Speciellt nu när virkespriserna har sjunkit.

Vi hävdar att dom har skrivit ett kontrakt på hela skiftet, och eftersom dom själva har kollat upp förutsättningarna innan kontraktet skrevs ska det också slutföras med det pris som står på papperet.
Dom skyller på att uppköparen gjort en dålig affär och vill återkomma och räkna på ett nytt pris på det som är kvar.
De personer som sett kontraktet tycker att det är självklart att dom ska slutföra uppdraget till det pris som står i kontraktet.


Det finns en färsk dom på detta där ett bolag valde bort den dyrare avverkningen men högg den enkla. Blev mindre virke och mindre pengar men markägaren tog hjälp av LRF

Hade det varit så att bolaget försökt men inte kunnat hade det varit ok. Ex på en ö men aldrig fått till is. För varmt under avtalstiden.
Men inte att en köpare gjort för dålig affär.
Kolla med LRF som just vunnit ett sådant.

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott slutavverkning?

surjämten  
#212168 Tur att skogsforum finns så att drabbade skogsägare kan ventilera sina problem med virkesköpare.

För mig är det inget nytt att virkesköpare / bolag behandlar kunder olika. Kunniga skogsägare behandlas på ett sätt. Okunniga, äldre, handikappade, senila, dumsnälla m.fl. på ett annat sätt.

Kan man inte föra sin talan mot de som gör folkskillnad så gör som "mashun02" rekommenderar.

Tag professionell hjälp av exempelvis LRF-konsult.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).