Ungdomshuggare skrev:Finns inget bättre i skogen i allafall
Näe i skogen är dom svårslagna faktisk med sin stora markfrigång bland annat hade ju inte velat dra in en MF i skogen direkt xD
970D skrev:Ungdomshuggare skrev:Jepp Gott att ha en riktigt valmet i allafall
haha aa Valmet eller Valtra det ska det vara
lassel skrev:Finns väl inget bättre i motorväg än den finska sisun?
Farsan va en av de första som skaffa intercooler till en valmet, har brevet kvar ännu från dåvarande VD. Vi hade en 855 som var väldigt bra i skogen, och på andra ställen oxå, hade den länge men den blev oxå omodern och ersattes av 6800.
Så här ska det se ut: http://www.puunkaatopalvelu.fi/Hakki%202.JPG
Lasse
970D skrev:timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på??
aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)
valmet901 skrev:970D skrev:timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på??
aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)
För 700000 kr är det nog bättre att satsa på en skördare. Man får mer komplett maskin då som kan gå i alla terränger.
nutte skrev:JAg hade personligen tittat på en huddig eller lännen traktorgrävare... å framförallt lännen.. på deras maskiner kan man koppla ifrån/ta av gräv aggregatet på en 15 min... sen på en värre kran... en skaplig lännen me hydrostat drift kanske kostar runt 300´ å då får du en rejäl maskin, har själv haft en lännen C110 -90 med converter... lulla på i 45 km/t å klättra bra som f-n i skogen...(hade dock den ej som skördare) då kan du ha nytta av den på sommrarna när allt sönderkört ska åtgärdas, + att när du åker till skogen för avverkning kan du ha plogblad på för att ploga vägen mm. mm. å tänk att en traktor grävare är anpassad för att gräva så hänga ett skördaraggregat i grävaggregatet går utmärkt.. men det blir naturligt bättre med en skogskran, då den är lättare... å komihåg att fyll hjulen me vätska bara
Här har vi en kille som kör hela vintrarna me en huddig med grävaggregatet kvar... han har ett logmax 4000 aggregat å kör gallring å slutavverkning... han har monterat förlängnings arm i ställe för skopa å i den sitter utskjut kan tänka att han når runt 8-9 meter....
970D skrev:valmet901 skrev:970D skrev:timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på??
aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)
För 700000 kr är det nog bättre att satsa på en skördare. Man får mer komplett maskin då som kan gå i alla terränger.
ja men för 700 000 får du en maskin som gått minst 10 000 timmar... och det är just då allt brukar börja krångla med dem.. och då är det bättre att köpa nytt
970D skrev:jo men du får ju renovera midja och en massa annat .. för som sagt det är vid 10 000 timmar allt krångel börja komma med skogsmaskinerna.. det är därför dom flesta skogsentrepenörer säljer dom precis innan 10 000 timmar
valmet901 skrev:970D skrev:jo men du får ju renovera midja och en massa annat .. för som sagt det är vid 10 000 timmar allt krångel börja komma med skogsmaskinerna.. det är därför dom flesta skogsentrepenörer säljer dom precis innan 10 000 timmar
Ja men du kan ju tänka dig att traktorerna i skogen slits ju mycket fortare än en riktig skogsmaskin som är anpassad för skogen. Sen är väl inte en arbro stroke anpassad för heltidskörning eller. Sen lägger man ju ner en viss mängd timmar på mek om året ändå tex när man inte har körningar. Så att det stör ju inte produktionen om man lägger ner mek på maskin vid stillestånd.