mån 10 sep 2012, 23:21#185700
Tja, jag besökte den kommunala energirådgivaren och han föreslog först värmepump. När jag påpekade att elementen var väl små, så rekommenderade han både värmepump, pellets och ved... Han rekommenderade att höra med många värmefirmor, för att få så många tips som möjligt. Lopperpannan kände han inte alls till, men ansåg generellt att tyska, österrikiska och schweiziska vedpannor generellt var mycket dyra, men höll också en mycket bra kvalitet.
Sedan hade jag en representant från en gräv och brunnsborrningsfirma för att kolla på vattnet. Vi kom dock även in på värmesystem och han föreslog direkt bergvärme. Kanske en investeringskostnad på ca 120´, sedan en årlig arbetsfri uppvärmningskostnad på ca 6000-7000 kr per år. Han befarade att jag hade för mycket sten för attdet skulle vara någon idé med jordvärme.
På onsdag kommer det ut ytterligare en firma och tittar på värmesystemet, bl.a. möjligheten att byta till större element i huset. Han berättade på telefon att i ett annat fall hade en kund först installerat en luft/vattenpump, för att efter något år låtit byta ut 5 små element för totalt 21 000 kr (4200 kr/element). Enligt kunden betalade sig de nya större elementen på ca 2 år.
Sedan snackade jag med en gammal vän, som jag inte snackat med på några år. Då han numera jobbar som energirådgivare i en helt annan kommun, så kom vi snabbt in på ämnet uppvärmning. Han tyckte att den offererade vedpannan med 3 m3 + 0,5 m3 ackumulatortank var en ganska vettig lösning, som borde räcka i 3-4 dagar/eldning. Däremot var han tveksam om det var någon större vits med den sidomonterade pelletsbrännaren, som kanske inte skulle användas särskilt ofta. Bättre då att köra med en elpatron i acktanken de dagar man är sjuk eller bortrest. Han nämnde också att en del energideklarationer på hus var rena skämtet, där energidelklareraren bara gått på hussäljarens uppgifter utan att ens ha besökt objektet.
Den gamle vännen tyckte också att det var lite synd att jag inte hade ett mer energislukande hus, för då skulle ju en investering i ett nytt värmesystem löna sig betydligt bättre. Nu blir ju inte nettovinsten särskilt stor. Eventuellt borde jag kanske avvakta något år med investeringen, för att få ett referensår med befintligt system.
Så jag avvaktar än så länge, men visst lockar en arbetsfri värmepump i kombination med en vanlig vedeldad kamin för mysvärme. Samtidigt så finns det ju ett stående vedförråd i skogen...
/Niklas
/Niklas