Skogsvagn (Huggarvagnar)

driven huggarvagn??

56 inlägg 20701 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18118
Ungdomshuggare skrev:Håller med dej 810:) Sen är det ingen vidare el på dom ännu:) Sen är det en kostnads fråga också att ha dom och stå för det kostar det med:) Sen går ju inte slangarna lika lätt tycker jag på en skogskärra som skotare :D


nej det är som sagt inte mycket som kan krångla så en driven huggarvagn är ju att föredra mot en skotare ... om man inte ska köra väldigt mycket då förstås... och nej kan hålla med dig att slangarna rycker inte så lätt... tack vare delvis att det inte är så höga tryck som det är på en skotare... jag har bara bytat slang på min kärra en gång.. och den bytade jag innan Gudrun stormen :)

FTG
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18129 Inte en enda jar jag gjort.. Fast pappa har nog gjort vid några st och sen har han kört av 3 ledbulltar till gripen :lol: En av dom har jag gjort vid när jag tog i en sen men det var med den gamla vagnen.. Den gripen har fåt så mycket stryck så det kan jag förstå att den gick sönder under gudrun och per :(

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18133
Ungdomshuggare skrev:Inte en enda jar jag gjort.. Fast pappa har nog gjort vid några st och sen har han kört av 3 ledbulltar till gripen :lol: En av dom har jag gjort vid när jag tog i en sen men det var med den gamla vagnen.. Den gripen har fåt så mycket stryck så det kan jag förstå att den gick sönder under gudrun och per :(


hehe okej :) ja allt håller ju inte i evigheter 8)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18142 Nepp.. Men dom har välidgt klena gripar tycker jag ändå så det är inte så konstigt:) :)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18145
Ungdomshuggare skrev:Nepp.. Men dom har välidgt klena gripar tycker jag ändå så det är inte så konstigt:) :)


hehe ja ^^ men och andra sidan hade man haft större så blir den mer vältsjuk :wink:

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18153 Neja. Den väger rätt mycket den klumpen ändå för det var knappt att jag och pappa tillsammans kunnde lyfta den :?

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18157
Ungdomshuggare skrev:Neja. Den väger rätt mycket den klumpen ändå för det var knappt att jag och pappa tillsammans kunnde lyfta den :?


jao dom är tyngre än dom ser ut... men visst det kanske inte gör så mycket skillnad :P

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18159 Jaaa. Det är ju klart..

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18170
970D skrev:
Ungdomshuggare skrev:Neja. Den väger rätt mycket den klumpen ändå för det var knappt att jag och pappa tillsammans kunnde lyfta den :?


jao dom är tyngre än dom ser ut... men visst det kanske inte gör så mycket skillnad :P


KLENISAR 😈

Tycker du att mohedas huggarvagnar är tunga, då har du inte kört med nån weimer kärra :shock:, vi har en 10 tons moheda och den väger ju bara lite över 2 ton tror jag max 2,5 iaf och det är inte mycke!

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18179 Nejo.. våran huggar vagn som är på 9 ton väger inte ens 1,5 ton så det är en stor skillnad :?

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18220 vad är de för nån kärra? är det drift på den? den e ju inte så stabil ifall den bara väger 1,5 ton

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18222 Kollade upp det nu och den vägde exakt 1900 kg totalt och det är en farma 9 tons vagn då:)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18227
Ungdomshuggare skrev:Kollade upp det nu och den vägde exakt 1900 kg totalt och det är en farma 9 tons vagn då:)


vad jag vet så räcker det att lägga lite i botten på kärran så behöver du inte ens ha stödbenen nere när man ska lasta på 9 tonnaren :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18232 På mohedan är det så för sin tunga drift men inte på våran farma:)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18236
Ungdomshuggare skrev:På mohedan är det så för sin tunga drift men inte på våran farma:)


hehe okej :) kanske är lite från kärra till kärra då kanske :?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).