Uppvärmning

Vad bör jag satsa på?

77 inlägg 46564 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Skogsforskare  
#181938 Gå in på www.varmepumpsforum.com och ställ samma fråga. Där finns allt från glada amatörer till rena proffs. Man får bra svar om alla möjliga lösningar.

Moderna luft/vatten kräver inte grövre rör än andra system och dom orsakar inga slag i ledningarna eftersom dom shuntar ut rätt temperatur direkt till radiatorerna. Skillnaden mot äldre system är att man normalt sett har termostaterna vidöppna och låter pannans styrsystem styra tempen på framledning till radiatorerna.
Problemet med för klena radiatorer är att du måste ha riktigt varmt vatten ut i radiatorerna när det blir riktigt kallt ute, och då stänger värmepumpen av, eftersom dom normalt inte kan producera varmare än 55-60 grader. En luft/vatten är effektivast vår och höst, en berg-/jordvärme effektivast på vintern.
Om du har mark så det räcker är jordvärme billigast, följt av luft/vatten och dyrast är bergvärme.
En modern elpanna som arbetar med en värmepump brukar vara 60x60 cm i bottenyta och 150-200 cm hög. Den tar liten plats och hörs knappt. Glöm pellets och ved.

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#181939 Nu har päronen bara något år gammalt system och satte in vattenburet då det endast fanns el-element.. De blev väl lurade.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181960 Jo elementen är för små när man går ner i temperatur på systemet, då måste man
antingen sätta fler element eller byta några till fläktelement så värmeeffekten blir samma.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182012
Hema skrev:
Anledning till kommunen försöker få folk att sluta elda är att det kan uppstå irritation bland grannarna, samt att kommunen vill minska rök i tätbefolkade områden, även vanligt med förbud mot vedelding på vissa håll.


Då jag har ca 1 km till närmast fastboende granne, så torde det knappast bli något eldningsförbud eller irritation från grannarna.

Hema skrev:Men om du väljer att satsa på en värmepump kopplad till vattenburet, så försök se till att åka o kolla på ett system som liknar ditt som kan funka som referencesystem.

Lycka till!


Bra tips! tackar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182013
Skogsforskare skrev:Gå in på http://www.varmepumpsforum.com och ställ samma fråga. Där finns allt från glada amatörer till rena proffs. Man får bra svar om alla möjliga lösningar.

Moderna luft/vatten kräver inte grövre rör än andra system och dom orsakar inga slag i ledningarna eftersom dom shuntar ut rätt temperatur direkt till radiatorerna. Skillnaden mot äldre system är att man normalt sett har termostaterna vidöppna och låter pannans styrsystem styra tempen på framledning till radiatorerna.
Problemet med för klena radiatorer är att du måste ha riktigt varmt vatten ut i radiatorerna när det blir riktigt kallt ute, och då stänger värmepumpen av, eftersom dom normalt inte kan producera varmare än 55-60 grader. En luft/vatten är effektivast vår och höst, en berg-/jordvärme effektivast på vintern.
Om du har mark så det räcker är jordvärme billigast, följt av luft/vatten och dyrast är bergvärme.
En modern elpanna som arbetar med en värmepump brukar vara 60x60 cm i bottenyta och 150-200 cm hög. Den tar liten plats och hörs knappt. Glöm pellets och ved.


Varför ska jag glömma pellets och ved. De blir väl effektivare ju kallare det blir? M.a.o. torde det kunna bli ett bra komplement till en luftvärmepump under vintern?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

valmet862  
#182014 Själv håller jag på o byta om från ved till flis men kanske inte aktullet i ditt fall,bekymmrsfritt med bergvärme men då borde du ha golvärme annars räcker inte värmen till,enligt experter. Luftvärmepump o ved som komplement låter riktit bra och på sommarn solvärme,solvärmen förser dej nästan 100% med varmvatten från april till oktober

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182016 Nix, flis är inte aktuellt, då jag saknar så väl byggnader som erforderlig maskinpark för ändamålet. Vet av egen erfarenhet att manuell hantering av flis är både smutsigt, trist och slitsamt!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182020 Varför är vedpanna i huset med acctankar inte intressant? Förutom att du vill göra något annat av det gamla pannutrymmet. Finns ju inget billigare och enklare än modern vedeldning.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182023 Uvskogen: Det finns två anledning till att jag inte vill ha vedpanna inne i huset.

1 Jag vill frigöra utrymme i huset, som idag upptas av den gamla kombipannan. Visst kan huset byggas ut, men, då blir det dumt med fristående garage.


2 Ska det vara ved som huvudsaklig värmekälla, så vill jag ha hanteringen så rationell som möjligt, med bl.a. storsäck (eller motsvarande lösningar). Då vill jag helst en massa slippa fula traktorspår inne i trädgården. Därav var jag inne på kulvert, tills jag fick offerten på drygt 178 tusen....
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#182062 Jag tycker att du ska ha kvar möjligheten till att kunna elda med ved.

Jag vet inte hur möjligheterna ser ut på din tomt, om det är möjligt att anlägga ett litet smalspår mellan huset och vedboden (smalspår användes förr i gruvor och på mossar. Utbudet är väl rätt starkt begränsat nu, men om du forskar lite, ska det nog inte vara helt omöjligt), för om så är fallet skulle du kunna bara skjuta en vagn med ved, när du behövde mer och således slippa köra med traktorn. Skulle marken luta får du väl sätta en vinsch i ena änden :)

Men en sak som jag tycker vore vettig är att du väljer en panna med inbyggd generator som omvandlar en del av värmen till att kunna driva en cirkulationspump.

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

rca1959  
#182141
Hema skrev:Kuriosa.. Det ska finnas vedpannor med veckomagasin, om det är bekvämligheten som eftersträvas.
(kan inte hitta produkten just nu)


Du tänker på Lopper.

http://www.halltorpssateri.se/bilder/lopperTIMBER.pdf

Tyvärr kostar den skjortan. Tror också att vedbitarna måste vara "fina" för att det skall funka.

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#182193 Ja det kanske var den, väldigt lik iaf. Kollar man på bitarna så är iaf några av de översta inte kvistfria, men det kanske är iscensatt för att det ska se bättre ut än det eg. är.

Jag tycker då det skarpaste att du inte ska ta bort möjligheten för att värma ditt hus med ved. Vårt samhälle är för känsligt om elen går.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182196 Vad man än gör så ska man ha vattenburen värme, då kan man koppla in lite vad som helst
och funderar man på en myskamin så skaffar man en vattenmantlad så har man god nytta av
den en stor del av året.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182198
Slurfi skrev:Vad man än gör så ska man ha vattenburen värme, då kan man koppla in lite vad som helst
och funderar man på en myskamin så skaffar man en vattenmantlad så har man god nytta av
den en stor del av året.


Absolut, och kan man välja så gör det med grova rör så värmen kan sprida sig med självcirkulation. Inte helt fel när strömmen går (har å själv, gammalt hus)

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

valmet862  
#182204 Finns ju en sån här oxå som man kan stoppa in i vilken snödriva :!: som hellst : http://www.cbbioenergi.se/ Låter helt klart intressant men man är ju förståss lite skeptisk :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).