Skogsmiljö och Trädlära

Samverkan mellan ämnen i mark

5 inlägg 2610 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Samverkan mellan ämnen i mark

Joakim Forssman  
#18058 Hej !

Jag har ägnat några år till att statistiskt undersöka data från SLUs MarkInfo kompletterat med pH i älv-vatten, växt-näring och avstånd från kusten längs sex Norrländska älvar.

Detta resulterade i teorin om KOMPETITIV LÖSNING OCH KRISTALLISERING, som säger att svårlösliga föreningar löser lättlösliga föreningar, med effekt på :D växtnäring och 😡 gifter.

Besök gärna min hemsida för en summering av 🧠 teorin:
www.ekomatte.se

MVH
Joakim



   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18102 Du Jocke!
Kan du inte sammanfatta, i några korta meningar, vad syftet med dina undersökningar är samt vad din teori baseras på. Det skulle även vara intressant att veta om dina studiers konkreta resulterat.

Avatar Fallback

Teorins ursprung och målsättning

Joakim Forssman  
#18205 Hej Skogsante !

Mätningarna är från SLUs MarkInfo kompletterade med egna data för växt-näring, pH i älv-vatten och avstånd från kusten, dessa data skrev jag in i en statistisk databas med funktion för linjär regression som jag skrivit speciellt för ändamålet.

Teorin säger att närvaron av ämnen som bildar svårlösliga föreningar med tex Sulfat, Barium binder detta Sulfat så att det inte kan binda tex Kalium, varvid Kalium frigörs och kan tas upp av växter och/eller transporteras nedför höjdkurvan med markvattnet.

Det praktiska med denna teori är att man, efter ytterligare analys och bekräftelse av teorin kan styra tillskott av bioaska för långsiktig bonitet.

Välkommen med ytterligare kommentarer!

MVH
Joakim

www.ekomatte.se

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18218 Tar du prover på det ett områdes avrinnande vattnen då? Vilken månad på året utför du provtagningarna? Hur små avrinningsområden kan du analysera för eventuellt gördslingsbehov?

Avatar Fallback

Mätmetodik

Joakim Forssman  
#18225 Hej igen Skogsante !

Mätningarna gjordes i augusti år 2000, och genom att jämföra fördelningen av ämnen längs sex älvars lopp fick jag en bild av hur de påverkar varandra. Det är endast pH i älv-vatten som är avrinnande, resten av parametrarna är baserade på sammansättningen hos fast jord.

Det kan bli en möjlighet att komponera näringstillförsel utifrån lokala förhållanden, men detta är fortfarande under analys.

Flera av de föreningar som ingår i jord är känsliga för syre-exponering, och därför är det nödvändigt att först studera deras fördelning längs höjd-kurvan (längs älvarnas lopp).

MVH
Joakim

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).