Skogsröjning

Röjningsdebitering

105 inlägg 36719 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjningsdebitering

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18119 Jag har en kollega som precis passerat 65-års strecker men ändå vill fortsätta med röjning i mindre omfattning. Vad kan han debitera för sina tjänster? I tjänsten ingår komplett röjningsuppdrag med kostnader för sågutrustning, bränsle och olja samt resor till arbetsplatsen (10-50 km/dag). Bör han debitera per timme eller per hektar?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18190 Han bör debitera per hektar för större jobb men han bör kalkylera så att han hamnar på en bruttointäkt på cirka 250:- timme effektiv tid.
Det är i vartfall inte dyrt.

Användarvisningsbild
masterchief  
#18191 Jag debitterar 280kr/timme.
Lite dyrare, men så har jag anställt folk.
Röjer inget på ha.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18194 jag tar 260 + moms timmen skulle aldrig ta ha pris... tycker personligen det är bedrägeri mot markägaren, bättre att fakturera de det verkligen kostar dvs timtid,( ibland när det går FÖR fort så kan man lägga på ngn timme) vissa skogsägare kaske har gjort en mindre röjning tidigt vilket gör att det går fortare mot det som ej är skött alls, ska den skogsägaren som röjt en vända, då få betala lika mkt som den som inte gjort ngt?


Så resonerar jag iaf... å har inga problem att få jobb...

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18203 Håller med nutte i princip. Utom om att det ska läggas på nån timme när jobbet går "för fort". Det är när det dribblas med tiden som uppdragsgivaren blir skeptisk till att få jobbet gjort på timtid och hellre vill göra upp ett fastpris.

Avatar Fallback
m_guld  
#18209 Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18217
m_guld skrev:Åt dom större skogsbolagen här uppe är det omöjligt att få timmpris endast pris per hektar som gäller

Betyder dt att du lämnar ett kostnadserbjudande, i kronor per hektar, och att det varierar beroende på hur röjningen ser ut. Förresten vad ter du per hektar då?

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18269 Jag tar allt i mellan 240 till 300 kr beroende på hur stora jobben är tex hos han jag är hos nu har jag ca tre år att göra så att då debiterar jag inte lika mycket som om jag tex skulle röjt tre hektar. Detta funkar bra för mig iallafall. Desto mer jobb det är hos en skogsägare desto mindre får han betala. :)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18283
Skogsola skrev:Håller med nutte i princip. Utom om att det ska läggas på nån timme när jobbet går "för fort". Det är när det dribblas med tiden som uppdragsgivaren blir skeptisk till att få jobbet gjort på timtid och hellre vill göra upp ett fastpris.



Det ja mena me att jobbet går för fort grundar ja på följande... jag gjorde i höstas en röjning åt en bekant... vid hans sommarstuga, en granne till honom kom å undrade om ja tog åt mej ungskogs röjning...
han berättade att han haft kontakt med både mellanskog å skogsvårdsstyrelsen för pris å åtgärd, mellanskog ville ha 4200 per ha, skogsv.styrelsen hade gett ett ca pris på 4000 pr ha... ingen av dom hade dock tid att göra det under hösten utan han ville ha det gjort omg då han avverkat ett skifte å skulle betala röjningen med dom pengarna för att slippa skatta bort dom... jag röjde på timpenning 4 Ha för 1200 Kr/ha då kan man me gott samvete lägga på 2 timmar osv....

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18290 Lägga på! Du har väl en del att göra med service hämta bränsle titta på jobb osv. Det måste finnas en liten marginal för runt omkring arbetet.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18291 Allt runt omkring skall ingå i timpriset, om inget annat sagts. Lägg hellre på timpriset än timmar!

Avatar Fallback
träis  
#18292 Röjning med bortsättning och kvalitets krav är alltid det mest rättvisa både för röjarn och skogsägaren.Det är för stor skillnad och för mycket snack hos många entreprenörer om dess kapacitet och kvalite.
Mvh Träis

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18293 Det är nog inte helt ovanligt att man lägger på nån timme på vissa jobb. Om det visar sig att man jobbat väldigt snabbt och det är väl bättre än att man har nån som röjer sakta och det blir mycket dyrare ändå. Håller helt med NUTTE! :)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18302
valmet901 skrev:Det är nog inte helt ovanligt att man lägger på nån timme på vissa jobb. Om det visar sig att man jobbat väldigt snabbt och det är väl bättre än att man har nån som röjer sakta och det blir mycket dyrare ändå. Håller helt med NUTTE! :)


TACK Å BOCK änteligen en som håller me... :lol:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18304
Mangan skrev:Allt runt omkring skall ingå i timpriset, om inget annat sagts. Lägg hellre på timpriset än timmar!


Högre timpris skrämmer skogsägare mer än timmar...
ta exvis en skogsägare som huggit ved på sin mark men har bra ex 4 hjulingen som han tycker blir för liten att köra med för den mängden ved han huggit, han frågar en kille som kör skotare 200 meter därifrån, han vill ha 500- timmen + moms...
sen frågar han sin granne som tar sin traktor med skogskärra, han kör för 400 kr + moms... kan lova att skogsägaren väljer traktorn i första hand för det låter billigare men i slut ändan hade gått fortare för skotarföraren...
så hellre lågt pris å fler timmar!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).