Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma

37 inlägg 20406 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18215 Presic.. eller kan det vara så att just ditt exemplar är en krångel maskin också:/ Vi har hatt 2 st och har inte gjort någoting alls på dom förutom ledbulten på den gammla :)

FTG
Avatar Fallback
MF 165  
#18506
Ungdomshuggare skrev:Okej.. Men deras midje styrningar är nog inte den starkaste tror jag för den ville inte vrida över när jag hade fult med timmer förra helgen 8) kanske var lite tungt :wink:


prova rulla lite när du svänger så ska du se att de går bättre....

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18523
Ungdomshuggare skrev:Presic.. eller kan det vara så att just ditt exemplar är en krångel maskin också:/ Vi har hatt 2 st och har inte gjort någoting alls på dom förutom ledbulten på den gammla :)


Hmm men det var Cylindern som knäcktes när man skulle lyfta tex en tung stock.. så knäcktes cylindern... så är lite emot lavett stödben 8)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18540 Gripen ska du varan snäll mot annras så kommer ledbulten att gå av eller kröka hela girpen :wink:

Avatar Fallback
anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24641 Har en 7,5 tons Farma vagn från -02 och den har fungerat perfekt. Visst har man fått byta några kopplingar på grippen och fått spänna några muttrar men något större fel har jag inte råkat ut för ännu.

Jag rekomenderar dock att man köper en lite större vagn typ 9 ton och att man även lägger till radiostyrd vinsh.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24647
970D skrev:
Ungdomshuggare skrev:Presic.. eller kan det vara så att just ditt exemplar är en krångel maskin också:/ Vi har hatt 2 st och har inte gjort någoting alls på dom förutom ledbulten på den gammla :)


Hmm men det var Cylindern som knäcktes när man skulle lyfta tex en tung stock.. så knäcktes cylindern... så är lite emot lavett stödben 8)


Stödben är just stödben och inga domkrafter. De skall köras ned mot marken men inte försöka lyfta ekipaget. Pressar man ned dem max stänger man ju in 175 bar i dem redan innan man börjat lasta och med full last i kranen rakt ut i sidled så kan ni gissa vad som händer med trycket i den stackars cylindern... Klar bananvarning!

MVH

MN
Senast redigerad av Morgan Nordin fre 28 mar 2008, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24692 Granen har en farma ja tycker ju inte att de e nått å jämföra med patu :shock: men dom kanske håller vem vett :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).