Snowman76 skrev:sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.
Mvh
Thomas
Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!
Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?
Vad betalar du i försäkring på den?
Snowman76 skrev:sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.
Mvh
Thomas
Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!
Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?
Vad betalar du i försäkring på den?
sidsjö skrev:Snowman76 skrev:sidsjö skrev:Jag köpte en Polaris 850XP för 2 år sen, jag provkörde några märken men ingen var i närheten av XP ns körkomfort.
Den går helt otroligt mjukt fint i terrängen samt det är mycket att köra med då det gäller bandsatts på vintrarna, bandsatser går tungt och måste vara på gränsen vad en 500cc klarar av.
Mvh
Thomas
Jo, bandsats måste vara väldigt bra och användbart vintertid, verkar vara lite dyra bara!
Hur upplever du bränsleförbrukningen vara på din 850, drar den mycket med tanke på att det är så stor motor?
Vad betalar du i försäkring på den?
Helförsäkringen kostar 1378kr per helår på den, något mer än en 550 maskin drar den men jag kan köra mycket på en dag med full tank.
med bandsatsen märker man tydligt att det går åt mera soppa, fast en 500cc tar ändå mera med bandsats då den får jobba hårdare än en med stor motor.
Stor motor som jobbar lättsamt är melodin.
finskpinne skrev:Har själv en Bombardier 400 H.O, men om jag skulle köpa en ny idag så skulle jag nog välja en Polaris. Fyrhjulsdriften på Polaris är överlägsen... Jag har inte haft nåt problem med min Bomba på dom 5 år jag ägt den. Jag monterade en huvudströmbrytare på den nästan direkt efter att jag köpte den då batteriet lätt blir dåligt om den står oanvänd en tid. Med huvudströmbrytaren så är det aldrig nåt problem att starta även om den stått oanvänd ett par månader.
Att ploga snö med en 4-hjuling går nog bra om man inte har så stor gård, man måste bara planera skottningen lite så att man inte får stora vallar tidigt på vintern som sedan hindrar skottningen. Men såklart så går det ju inte att jämföra med en traktor, det är som natt och dag. Men ändå flera gånger lättare och roligare än att skotta för hand!!
Helljuset på min kompis Polaris var så usligt så vi monterade på en xenonkonvertering på halvsljusen så nu behöver han inte använda helljusen över huvudtaget.
Hema skrev:Ska du ha en Polaris så välj 550 X2 eller vad den heter, den har även turfläge, som gör att du kan köra på gräsmattan utan att köra sönder den när du svänger. Iaf provkör en. Jag är egentligen inget Polarisfan, men denna funktion verkar bra! Polarens 800 har bara kostat service och de kör med den jämt. Vissa förespråkar möjlighet till att kunna låsa bromshandtaget i låst läge, något jag inte har testat men verkar vettigt, så slipper man ändra växelläge.(en så kallad "handbroms")
totte skrev:"Turf" är alltså en gräsbevuxen yta, ofta på typ golfbanor, kapplöpningsbanor och sådant som inte direkt är "lawn", dvs gräsmatta.