Skogsvagn (Huggarvagnar)

Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

58 inlägg 24056 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#181921 Har idag äntligen köpt mig en griplastare med utskjut, en Nokka :)

Funderar nu på om min Nuffield 10 42 kommer ha tillräckligt med tryck och flöde för att klara av denna kran- blev osäker??

Kör ju med en frontlastare med hyfsat rejäla lyftkolvar på traktorn och det är ju inga som helst problem och den är stark! Vad tror ni som har äldre traktorer likt nuffields , kommer det att gå att köra kranen/ grävaggregatet?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

machonisti  
#181925 Jag tror det kommer att gå hyfsat bara du har uttag för hydrauliken. Kan i värsta fall vara så att samma tryck ligger i lyftarmarna som i uttaget.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181926 Möjligen får du sätta en pump på kraftuttaget, men prova först.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#181942 Uttag för hydrauliken finns, har ju kört hydraulsvängen på vajerkranen tidigare så den biten är ok iaf:)

Ah... Får helt enkelt testa och se, många traktorgrävare är ju byggda på gamla nuffields så jag antar att det inte ska bli några problem med en Nokka 2500. Hoppas så iaf.... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181945 Vilket av uttagen använder du för hydraulsvängen?. Frågar därför att när jag försökte köra min hydraulkran, som jag har på ATV-vagnen, så orkade den inte alls. Men jag tror att jag har en felaktig ventil. Då prövade jag på det vänstra uttaget (sett bakifrån).

Antar att du kör:
1) Frontlastaren på uttaget till höger, om du står bakom traktorn och tittar framåt
2) Hydraulsvängen på vänster uttag.

Fast fungerar din trepunkt då också? Eller har du väljarventil mellan frontlastaren och hydraulsväng? Jag fick inte min trepunkt att fungera med mindre än att jag pluggade det vänstra uttaget. Därför hade jag tänkt att köra hydraulsvängen via en väljarventil för frontlastaren. Måste ju ha trepunkten igång när jag ska köra vajerkranen/vinchen.

Men i värsta fall så kan väl du göra likadant, köra hydraulkranen via samma uttag som frontlastaren och ha en väljarventil? Returen är ju bara att haka på samma slang till växellådan så där är ju inget problem.

Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

machonisti  
#181950 Som uvskogen skriver är uttagen lite knepig på gamla traktorer. Traktorerna är uppbyggda runt trepunksfäste och inte för hydrauliska redskap. Till och med samma modell i ett märke kan skilja sig åt beroende på årsmodell. Finns inte annat än att prova sig fram eller kontakta nån traktorverkstad med handböcker som sträcker sig tillbaks i tiden.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#181958 Jag använder mig bara av ett enda tryckuttag och det är det högra ( bakifrån sett). Till den har jag kopplat in en väljarventil- som i sin tur väljer mellan antingen olja till frontlastren eller olja till min hydraulsväng- fungerar jättebra!!! Swedol säljer dessa kopplingar till ett bra pris.

Det vänstra uttaget använder jag inte över huvudtaget, dessutom verkar det vänstra uttaget vara pluggat på min traktor:)

Returen ner i växellådan är alltid ledig för kranen då jag endast har enkelverkande kolvar till lastaren ( dvs lastaren går ner av sin egenvikt när jag vill sänka den) medan skopan är en mekanisk ryck o slit.

Med andra ord, kan jag koppla in vajerkranens ventilpaket till traktorn så borde jag ju även kunna koppla griplastaren, tillika grävaggregat, på samma sätt då endast en tryck och en retur kopplas från traktorn- ventilpaketet sköter ju resten:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181975
aywa skrev:Jag använder mig bara av ett enda tryckuttag och det är det högra ( bakifrån sett). Till den har jag kopplat in en väljarventil- som i sin tur väljer mellan antingen olja till frontlastren eller olja till min hydraulsväng- fungerar jättebra!!! Swedol säljer dessa kopplingar till ett bra pris.

Det vänstra uttaget använder jag inte över huvudtaget, dessutom verkar det vänstra uttaget vara pluggat på min traktor:)

Returen ner i växellådan är alltid ledig för kranen då jag endast har enkelverkande kolvar till lastaren ( dvs lastaren går ner av sin egenvikt när jag vill sänka den) medan skopan är en mekanisk ryck o slit.

Med andra ord, kan jag koppla in vajerkranens ventilpaket till traktorn så borde jag ju även kunna koppla griplastaren, tillika grävaggregat, på samma sätt då endast en tryck och en retur kopplas från traktorn- ventilpaketet sköter ju resten:)


Kanonbra, precis vad jag ville höra :grin: Ska ju strax sätta igång min nyinköpta vajerkran med hydraulsväng. Då gör jag som du.

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#182003 Gör så, då ska (!) det funka:) Tänk att varje gång nya "leksaker" inhandlas så blir man som barn på julafton, underbart roligt med nytt!! :lol:

Uvskogen: har för mig att jag sett en griplastare bakom din nuffe eller minns jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182009 Nej då du minns alldeles rätt!Hade min xyz-vagn bakom men fick det aldrig att fungera med min ventil. Men som sagt tror jag det är något fel på den. Han som hade traktorn före mig hade en griplastre bakom kopplad till ett ventilpaket som satt på bakskärmen. Det var anslutet till det VÄNSTRA uttaget samtidigt som det högra användes till frontlastaren. Byte av uttag skedde genom att byta med väljarspaken mellan höger uttag och trepunkten. Det var därför min trepunkt inte fungerade före jag pluggade uttaget (som du har nu). Så jag tror att om du vill så kan du koppla ventilpaketet till det vänstra uttaget men då förlorar du trepunkten.

Så, jag kommer sätta en väljare på den högra, som du, för linkranen. Där bör man nog också ansluta ventilpaket för griplastare. För vem vill vara utan trepunkt?

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#182466 Igår hämtades huggarvagnen hem och med stor text "ÖVNINGSKÖRNING" blinkandes över traktorn har jag lyft o flyttat på lite allt möjligt- och det fungerar fint med hydrauliken från nuffen :P

Nu är det väl bara mer upp till mig själv att lära mig köra bättre o snabbare, men det ska nog gå bra eftersom det är så jävla kul :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

totte  
#182472 Kul! Bilder! Film! :grin:

Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#182478 Haha, film får det kanske bli senare då jag inte vill skämma ut mig mer än vanligt- men lite bilder bör man ju kunna ordna:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

aywa  
#182985 Har ju nu testat att lyfta fem- meters rotstockar med kranen i rejäl dimension. Upplever att det "precis" är så att det orkar med att lyfta upp dessa rotstockar ( detta då kranen jobbar som längst utsträckt, den är ju givetvis starkare när stocken är närmare kärran). - antar att styrkan på kranen påverkas av det tryck (flöde) som min nuffield orkar ge....? - vet inte hur många bar min hydraulik ger till kranen, men förmodar att en nyare traktor skulle skapa bättre styrka i kranen?

Känns ju som att kranen är såpass kraftig att den med rätt traktor framför sig utan problem skall kunna vifta upp en rotstock? Funderar på hur många bar nuffe kan tänkas ge kontra vad kranen egentligen vill ha....

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkar min Nuffield 1042 köra griplastare

foton  
#182989 En sådan kran vill ha ca. 170 kg. Svagaste punkten är pelaren längst ner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).