Uppvärmning

Vad bör jag satsa på?

77 inlägg 46517 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181715 Nu har jag köpt ett ca 130 m2 stort hus från 1980, som behöver ett nytt värmesystem.

Förutsättningar:
Idag sker uppvärmningen med en 30 år gammal CTC kombipanna, som de senaste 25 åren gått på elpatron! Dessutom finns en öppen spis-kamin i finrummet.

Både kombipannan och öppen spis-kamin använder samma skorsten. Enligt en provtryckning från 2009, behövs slang i bägge rökkanalerna om det ska eldas något. (Gäller resultatet från den provtryckningen fortfarande, eller bör en ny provtryckning göras för att kolla om ytterligare skador har uppstått på skorstenen?).

Enligt energideklarationen 2009 går det åt lite drygt 16000 kwh/år för uppvärmning.

Befintligt pannrum finns i huset - med ingång från utsidan! Detta pannrum skulle passa perfekt som smutsingång, ifall pannan försvann och en dörr mot det nedre badrummet kom upp. Nedre badrum bör ändå göras om, ifall det ska fortsätta vara badrum...

Nergrävd elkabel gör elavbrott sällsynta.

Tillhörande tomt på drygt 3000 m2 ägs av mig till 100 %, omgivande skogsfastighet ägs till 50% (en syster äger resten).

Så vad bör jag satsa på för uppvärmningsalternativ?

1 Luft-vatten-pump, som (enligt en försäljare) skulle kräva större vattenelement för optimal effekt. Totalt finns det 15 vattenelement i huset. Kombinera med en ny vedkamin i finrummet för kalla dagar?

2 En vattenmantlad pelletskamin. Bör den då placeras i pannrummet eller i finrummet?

3 Vedeldning med kulvert, där vedpannan placeras på skogsfastigheten (servitut krävs) nära ett rejält skjul (vedförråd). Eventuellt kombinerat med pelletsbrännare om jag vill resa bort någon vecka? En sådan offert landade på drygt 178 tusen kronor... 😡

4 mer förslag önskas...
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181717 Alternativt x1= Värmepump med slang i marken (markvärmepump).

Alternativt x2= Bergvärmepump

Alternativt x3= Fjärrvärme..?

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Nolltax AB  
#181718 En acctank, 20 lopper nånting.
Köp loss en solpanel på Kvarndammen. Halva priset. Levererar sommarvatten.
Vattenmantlad kamin. Pellets - pannrum. Ved - finrum.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181722
Sweden-viking skrev:Alternativt x1= Värmepump med slang i marken (markvärmepump).

Alternativt x2= Bergvärmepump

Alternativt x3= Fjärrvärme..?

:D :D :D


Fjärrvärme knappast realistisk, då det är glest med grannar.

Jordvärme och bergvärme kan jag åtminstone fundera på.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181723
Nolltax AB skrev:En acctank, 20 lopper nånting.
Köp loss en solpanel på Kvarndammen. Halva priset. Levererar sommarvatten.
Vattenmantlad kamin. Pellets - pannrum. Ved - finrum.


Ett intressant förslag, Nolltax. Den vattenmantlade pelletskaminen torde ta betydligt mindre golvutrymme än den gamla kombipannan?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#181724 Vill nog lägga till följande (på Nolltax ABs förslag):
Ev. luft-luft-pump om önskan finnes (t.ex. vid resa) samt elverk för att driva vattenpump och cirkulationspump om elen går.

Kuriosa.. Det ska finnas vedpannor med veckomagasin, om det är bekvämligheten som eftersträvas.
(kan inte hitta produkten just nu)

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Nolltax AB  
#181728 Alla nya pannor torde kräva mindre yta än gammal kombipanna.
Nån decimeter hit å dit.
Magasinet däremot, jag vet inte, men ser ingen anledning till att pellets skulle kräva mindre lagervolym än villaolja... Troligtvis tvärtom, mer luft i pellets...

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181729 En acctank och en solpanel som ger sommarvatten och lite stödvärme höst/vår.
Luft/vatten värmepump som drivs med billig vindkraftsel.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181877
Zalman skrev:En acctank och en solpanel som ger sommarvatten och lite stödvärme höst/vår.
Luft/vatten värmepump som drivs med billig vindkraftsel.


Frågan är då vad det kan tänkas kosta att byta ut befintliga 15 vattenelement, som tydligen är för små för värmepump?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181878
Niking skrev:
Zalman skrev:En acctank och en solpanel som ger sommarvatten och lite stödvärme höst/vår.
Luft/vatten värmepump som drivs med billig vindkraftsel.


Frågan är då vad det kan tänkas kosta att byta ut befintliga 15 vattenelement, som tydligen är för små för värmepump?
/Niklas


Prata med kommunens energirådgivare om du verkligen behöver byta ut alla element.
Kanske räcker det med att bara byta ut vissa eller komplettera med några nya
element.
Kontrollera också hur många dagar per år det skulle vara för låg värme i ditt
hus och vad det skulle kosta att dessa dagar spetsa värmen med en elpatron
till priset av 30öre/kwh vindkraftsel.

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Scoutman  
#181880 Frågade själv energirådgivaren för några år sen & den ville knappt råda något men jag "pumpade" ur han att han tyckte att flera uppvärmningskällor var bra, tror han ville att jag skulle satsa på frånluftsvärmepump i kombi med LLvärmepump & murspisen som jag redan hadde.
Det blev i allafall jordvärme. Har sänkt totalel från 23300 kwh & ca 5kubik kaminved till 12200 kwh & lika mkt ved. 5 i familjen. Funderar på att investera i en LLVP för att sprida kaminvärmen bättre & kunna kyla huset på sommaren. Bergvärme ger frikyla vilket är finfint. Läs på värmepumpsforum finns mkt nyttigt där men de vill påverka oftast till bergvärme eller jordvärme & sågar vedeldning!!

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181881 Luft till luft pump räcker hyfsat och ger dig respit att fundera och samla ihop kapital.
Det där med att byta ut element är nog lite överdrivet, kanske nån enstaka fläkt/element
eller kompletterande element för att få upp volymen kan räcka.
En vedkamin för stödeldning känns självklart i ditt fall.

Jag hade velat ha: Stora solfångare, jordvärmepump, golvvärme & vattenmantlad kamin.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör jag satsa på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181889 Zalman Jo, den kommunala energirådgivaren ska jag ta ett snack med.

Scoutman: Jo, att bergvärme även kan ge kyla, är ju inte helt fel så här års. Just nu 27.6 °C på kontoret. :???: Fast borrhålet kan bli dyrt, har jag hört.

30 öre vindkraftsel i zon 3 (norra Götaland)? Låter för bra för att vara sant. Vilka har det?

Slurfi: Med tanke på att de förra ägarna nyrenoverade nästan hela huset invändigt, så känns det mindre intressant att lägga in golvvärme just nu. Annars känns din önskelista intressant.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181895
Niking skrev:Zalman Jo, den kommunala energirådgivaren ska jag ta ett snack med.

Scoutman: Jo, att bergvärme även kan ge kyla, är ju inte helt fel så här års. Just nu 27.6 °C på kontoret. :???: Fast borrhålet kan bli dyrt, har jag hört.

30 öre vindkraftsel i zon 3 (norra Götaland)? Låter för bra för att vara sant. Vilka har det?

Slurfi: Med tanke på att de förra ägarna nyrenoverade nästan hela huset invändigt, så känns det mindre intressant att lägga in golvvärme just nu. Annars känns din önskelista intressant.
/Niklas


Prata med
www.kvarkenvinden.se
så får du veta vad elpriset blir.

Avatar Fallback

Re: Vad bör jag satsa på?

Hema  
#181933 Elementen kan knappast vara för små, annars hade du fryst innan. Större element ger ett segare system (långsammare att få ut värmen och fortsätter att avge värme en tid efter sänkning/avstängning (kan bli lite jobbigt att finjustera)). Kanske är det bättre med fler mindre isf.

Men värmepumpar som är kopplade till vattenburet brukar föredra något grövre vattenledningar.. Samt att mina föräldras Thermia har om jag är rätt informerad några olika seriekopplade slingor. Gissar att det är ett måste för att kunna mäta skillnaden på ut- och in-gående temperatur. En annan sak är att den inte har någon finkänslighet när den skickar ut värme i en av slingorna, utan det är fullt flöde o lika snabbt stänger den. Vilket resulterar i att det slår i vattenrören. Jag personligen tycker att det är skit för vad det kostade. Kanske har bara föräldrarna haft otur..

Anledning till kommunen försöker få folk att sluta elda är att det kan uppstå irritation bland grannarna, samt att kommunen vill minska rök i tätbefolkade områden, även vanligt med förbud mot vedelding på vissa håll.

Men om du väljer att satsa på en värmepump kopplad till vattenburet, så försök se till att åka o kolla på ett system som liknar ditt som kan funka som referencesystem.

Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).