Små skogsmaskiner och övriga maskiner

tim pris på vimek

16 inlägg 11569 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tim pris på vimek

mrvimek  
#181093 NU så ha ja börja fått en massa jobba me minimastern så ja undra va tycker ni är en lämplig tim pris o så står kunden för skjutsen ha lastbil som skjutsa åt en .



   TS
Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181168 Tycker du ska ta 500 kr i timmen + moms.

Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181170 400+ moms tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181171 Kan ju bero på vem som är kund oxå. Kommun, elbolag, skogsbolag och liknande förväntar sig timkostnad i den storleken. Om jag kör åt en kompis brukar jag inte ta betalt, bättre att byta det mot annan tjänst.

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

Månskensbonnen  
#181188
Mowi skrev:400+ moms tycker jag.

400 är för lite, bara lönen är ca 300 sen kommer maskinkostnaden ovanpå det. Jag vet inte alls vad en vimek kostar att köra i timmen men en hundring känns lite. Bränsle service reparationer försäkringar räntor amorteringar. Fan vet om 150 räcker men det går ju att räkna fram. Om kunderna tycker det är dyrt så får dom väl ta dit en större maskin.

Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181192 Bränslekostnaden är 30 kr i timmen sedan tillkommer värdeminskning, reparationer, service m.m.
Jag tycker oxå att 200 kr i timmen för maskin utan förare är ett minimum.

Om de tycker det är för dyrt får de väl släpa för hand eller ta dit en större maskin.

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

JonasSkogsarbetare  
#181194 Om man räknar på att du ska ha 190-200kr brutto som din lön så får du nog allt lägga till 300kr för maskinen med. Ingen välgörenhet vi håller på med i skogen fast folk kan trot med våra priser ida.

Dags för entreprenörer att få rätt betalning :)

Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181288 Har gjort en snabbkalkyl;

värdeminskning på 500 timmar är 70 000 kr -> 140 kr/timme
bränsleförbrukning är 2 liter i timmen, á 15 kr -> 30 kr/timme
oljebyte och smörjning sker varje 100 timme -> 5 kr/timme
reparationer beror på terräng m.m. avsättning -> 25 kr/timme

Detta ger att självkostnaden för maskin är 200 kr/timme.
Jag vet inte vad en rimlig förarlön är men har sett att de som röjer tar 300 kr/timme men då ingår väl utrustning. Det är ju i allafall en fingervisning om i vilken härad det bör ligga.

Om man har firma och kör åt en större beställare såsom en kommun bör man alltså inte skämmas över att ta 500 kr/timme.

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

mrvimek  
#181548 man få tack o denna körning som ja hade var åt Metso o de fick inte göra spår o efter 6 V o 450 m3 så blev de en skaplig sudd på konto så vi se framemot nya jobb :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181584 Förstår jag dig rätt; på sex veckor körde du ut 450 m3f?

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

skogshasse  
#181586
mrvimek skrev:man få tack o denna körning som ja hade var åt Metso o de fick inte göra spår o efter 6 V o 450 m3 så blev de en skaplig sudd på konto så vi se framemot nya jobb :)

hej är dina veckor på 40 timmar så totaltiden är 240 timmar och kubiken är det travat eller fub och om det är fub vilken procent har ni räknat med eller hur många travat var det

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

mrvimek  
#181660 japp o hade en valtra me huggar vagn som körde en o vi fick inte lägga nå stora högar för de gick barnklasser där o timmarna blev lite mera än 40 vissa veckor så de va bara att ligga i så få man fram mycket även me en liten maskin :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: tim pris på vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181669 Kul att höra!
Ja, det är en bra maskin på lämpliga marker. Jag tycker 620:ns nisch är tidiga gallringar och fröträd samt avverkningar på känslig mark. Alla maskiner har har ju sina begränsningar, jag brukar undvika marker som är mycket stenig och brant.

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

RasmusJ  
#181850 Om man går in på maskin entreprenörena så har de en gratis version på att räkna ut en kalkyl då räknar de med värde minsking, amoterinar, reperationer, mm. http://www.me.se/Branschinfo/Ekonomi/MiniCalc/

Avatar Fallback

Re: tim pris på vimek

RasmusJ  
#181851 Får man ett litet hum iaf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).