Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Slagkraft/ kättingröjare på skördare

47 inlägg 38195 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Skogsboxer350  
#150373 ja de är en 570

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

495 xl  
#150416 Det är inte samma maskin ;) skulle tro den som brunnit kommer från utlandet.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Skogsboxer350  
#150489 okej så de finns fler?

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

495 xl  
#150592 ja det måste göra det, är andra däck andra boggielådor mm på den som brunnit, men vad jag hört så finns de bara en i sverige och en i tyskland så då är det nog den tyska då.

Kolla länken nedan

download/file.php?id=2601&mode=view

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Skogsboxer350  
#150758 jaru måste vara den tyska då, men vad gör den brunnen i sverige kan man ju fråga sej :?:

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

495 xl  
#181562 Den ville väl "dö" hemma kanske :)

Användarvisningsbild

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

mattias  
#190272 Jag skulle gärna vilja se fler bilder på olika maskiner. Gärna på Cat 550:in, skulle du vilja ta någon bild, Tvåan?

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

ph1110  
#190446 Vi kör våran slaga med Huddig 1160 funkar kanon, bra terräng egenskaper och snabb vid flytt

Användarvisningsbild

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

mattias  
#190465 Ang Cat550: Om jag förstått det hela rätt så kan man inte köra samtidigt som man har kranen långt ut fastän man har vätska i däcken. Hur bred slaga har du? Hur snabbt går den på transport mellan jobben?

Funderar även på en Ponsse pga kranen verkar smidig. Vilka fördelar finns det mer? Den kanske är snabbare vid transport?

Är det bara väghyvel som gäller om man vill ha en 2meter bred slaga och man vill nå 10 meter ut?

Hmm, inte lätt detta...

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

495 xl  
#190474 Ska du köra på väg så kan du låsa pendelarmarna då är 10 meter inga problem med cat eller ecolog. Däremot är det ganska jobbigt att sitta vriden tvärs mot färdriktningen hela dagarna, Då är ju en ponsse bättre då sitter du åt samma håll som du åker + att kranen är smidig för vägklippning den blir ju inte alls lika hög som en vanlig kran.

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tvåan  
#190480 Bilder kommer på CAT:en. Åka med kranen på 10m funkar men man måste tänka sej för lite hur man svänger. och 2m slaga ska man nog inte hänga på, våran är 1,5m.

Användarvisningsbild

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192192



Filmer på 550 med slagkraft!

Användarvisningsbild

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

mattias  
#192382 Perfekt med filmer!

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

hfab  
#477719 Någon som har tips på en slaga som klarar tyngre arbeten?
Skulle vilja hitta något som går att bära med skördare och klarar av att fräsa ner skog som är upp till 15 cm i stubbskär. Kör för närvarande med en rejält ombyggd kättingslaga, men tycker inte riktigt den håller måttet.
Kan ett aggregat med slagor vara ett alternativt?

Avatar Fallback

Re: Slagkraft/ kättingröjare på skördare

Tosca  
#478336 Det låter ju som om du behöver något lite mer robust, liknande de fräsar som används vid nyodling nästan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).