Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms VS Kesla

5 inlägg 10827 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Palms VS Kesla

Magnuc  
#181540 Jag har funderat på ett nytt skogsvagn och har kollat lite runt på vissa modeller.

Närmare bestämt
Keslas 9T Vagn + 203T Kran Värde ~ 20.000€
Palms P665-8 8T Vagn + P665 Kran Värde ~ 15.000€
Priset är inget som är 100% utan bara ditåt.

Fördelen med Keslas vagn är kanske starkare bomstyrning, jag tyckte Palms ramstyrning var lite klen byggt,centrumbalken vet jag inte vad kelsa har men palms har en 160x160x8mm och det värkar ju rejält.
Andra för, nackdelar har jag inte sett eller kommit på, upplys mig gärna.

Keslas kran lyfter på 4m 700kg medans Palms har uppgifter på när kranen är längst från vagnen och då lyfter den 440kg.
Lyftmomentet är Kesla:27,5kNm Palms:40kNm
Svängmoment är Kesla:8kNm Palms:10kNm
Kranens rekomenderat Oljeföde var Kesla:30-50L Palms: 30L!

Palms ventilpaket Hydraulservo 120/70 lit var med i priset. Men Keslas Hydrauliska styrning var som extra. Palms ventilpaket var riktigt fint och snyggt utförd och som namnet avslöjar lätt och lättmanövrerat. Lätt att få fint och smidigt i traktorhytten med bra arbets ställning.

Nu undrar jag, ni som är mera ärfaren än mig. Vad är det som gör Kesla 5000€ mera värt?
Är det bara när den är byggd i Finland och Palms i Estland som gör Palms till billigare?
För som jag ser det hela så får man minst lika bra vagn+kran om man väljer Palms.
Var är den stora skillnaden?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Palms VS Kesla

stegmaster  
#181585
Magnuc skrev:Keslas kran lyfter på 4m 700kg medans Palms har uppgifter på när kranen är längst från vagnen och då lyfter den 440kg.
Lyftmomentet är Kesla:27,5kNm Palms:40kNm

Vil minnas at Palms lyfter 740kg på 4m.
När det gäller lyftmomentet så måste det vara Netto på ena och brutto på den andra, för dom er ju nästan jamnstarka (Palms lite sterkare).
Köpte just en Farmi 4067 själv och den er stor sett samma som Palms(det finns et samarbete mellan dessa företag), men det finns en skillnad och det er komfortledet mellan bom/sticka, som inte finns på Palms (finns på min Farmi och vel ochså på Kesla).
Farmi`s kran 3967 er vel eksakt samma som Palms 665 vad jag vet.
Annars er del vel ingen jätteskillnad på en 8 vs 9t vagn förutom at det kan vara lite störra lastvolum på en 9t vagn, typ lastera 1,9m2 på 8t och 2,1m2 på en 9t.
Såg nu at det inte var komfortled på kesla kranen häller, utan den går at vika ihop "felväg" om man säger så.
En annan skillnad er utanpåliggande cylinder til utskytet på Palms och inne i stickan på Keslan. (Mer skydda innuti)
Her finn mer uppgifter på Palms.

http://www.palms.eu/products/cranes/665

Avatar Fallback

Re: Palms VS Kesla

Magnuc  
#181664 En nackdel som jag glömde på Palms var allt på kran var hydralslang, medans Keslas kranar bara använder slang vid de rörliga delarna resten är rör.

Tack för addresen stegmaster.
Ser du kör samma som mig ( 655 ) hur har du fixat spakarna till kran i hytten? Gärna bild om du har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palms VS Kesla

stegmaster  
#181725
Magnuc skrev:En nackdel som jag glömde på Palms var allt på kran var hydralslang, medans Keslas kranar bara använder slang vid de rörliga delarna resten är rör.


Vet inte riktig om det er en näckdel?
Har du otur och får et slag från en stock eller likande så er det smidigare med slang.
Dessutan er det inte en lang slang hela vägen, utan dom er delade på minst 2-3 ställen, så at det ska vara smidigare at byta. (På min gamla farma var det hela 8 m slanger innuti kranbommen(til rotator/klo), så det tog nästan en hel dag byta, om man lyckas få en läcka 😡 )

Magnuc skrev:Ser du kör samma som mig ( 655 ) hur har du fixat spakarna till kran i hytten? Gärna bild om du har.

Nå, om du har en 655 så har jag en 665, vilket inte er direkt samma. :wink:
Men en bild kan alltid få, men som sagt er detta en 665s

Från innsidan

Bild




Från utsidan

Bild

Avatar Fallback

Re: Palms VS Kesla

Magnuc  
#181730 ah! Du har så rätt!
Tack för bilderna iallafall.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).