Gallring

Gallra själv - leveransvirke

81 inlägg 65056 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra själv - leveransvirke

Avslutat-03  
#181437 Hej

Tänkte i vinter testa att sälja lite leveransvirke (björkmassa) för första gången. Har bara haft avverkningsuppdrag tidigare. Tänkte kolla med er här på forumet hur ni brukar lägga upp arbetet. Ska sälja till Södra och om jag fattar avtalet rätt så kan jag hugga under perioden nov-feb och anmäla senast 15 mars. Hugger motormanuellt och kör ut med traktor och vajerkran. Områdena jag ska gallra är två björkbestånd med knappt 20 cm i medediameter. Totalt handlar det om ca 1 ha och sen ska jag passa på att rensa lite längs åkerkanterna.

Brukar ni hugga allt först och spara all utkörning till slutet eller växlar ni mellan huggning och körning?

Jag är inne på att jobba omväxlande med huggning och körning för att få lite variation men ser vissa nackdelar med det också. Framförallt är jag orolig för att jag inte hinner och då har jag möjligheten att leja in min granne för körningen. Viktigare att hinna hugga allt själv. Nackdelen med att hugga allt först är väl att det riskerar att bli översnöat.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

ananders  
#181445 Jag börjar att hugga i början på november och hugger tills att det blir bra väder att köra, dvs när det är tjäle. När det antinen är utkört eller att det blivit blidväder igen så fortsätter jag att hugga. Så håller jag på fram tills i mitten på februari då den sista "säkra" köldknäppen kommer här nere.

Att hinna med ca 1ha björkgallring från november till februari borde inte vara något större problem men allt hänger ju på hur mycket tid du har till ditt förfogande.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181447 Jag gör så jag med, dvs hugger och kör när det går bra för marken. Sen växlar jag vintern igenom. Just för att få lite omväxling men också för att få den energi det ger att se högen växa vid vägen :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

foton  
#181458 Har alltid traktorn med mig till skogen, då tar man lasset man avverkat med sig fram, varje dag. Då blir inget nersnöat eller bortglömt.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181488 att ha traktorn med sig underlättar ju om man slår ett träd så de hänger sig. så varför inte ta med ett lass ut när man ändå kör ut och in. dessutom underlättar de att ta med all utrustning i skogen;)
i hugger du mer än ett lass om dagen så börja lasta där du sluta sist. så kan du kalla in grannen om du får tidsbrist.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181570 Bra att inte påbörja gallringen för tidigt om det nu ska ligga kvar i skogen tills skotning kan ske
på frusen mark. Började själv en gallring i september förra hösten. En mild och blöt höst ledde
tyvärr till att det blev en hel del blånad på virket. Hade jag kunnat köra ut allteftersom så kunde
klentimmret ha räddats genom tidigarelagd timmertransport.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181582 Det som Dan säger är verkligen tänkvärt. Man är ju ivrig att komma igång men om vädret är för varmt så bör man nog avvakta med huggningen. Kanske det går att göra andra arbeten såsom underröjning så länge.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#181592 Har man tillgång till grejer så brukar jag hugga en bit på körvägen ungefär så mycket det går utan att risa ned. Plocka i några mindre högar på vägen och sedan gallrar vid sidan där körvägen är fri från virke. På kvällen backar jag maskin mot den nya körvägen lastar på och backar så långt det går. På så sätt trycks snön ihop och 20 m ny väg skapas. Nästa dag är det dags för en ny vägstump och gallring av föregående.

Ifall maskin inte är tillgänglig är det bara att använda musklerna och släpa virket av vägen och genomföra gallringen normalt.

Björkbestånd ser inte så grova ut förrän stammarna ligger och skall hanteras.

Blånad gäller väl timmer och i tråden frågas råd vid björk runt 20 cm.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181600 Har sålt björktimmer och då har det gällt 18cm under bark,gjorde ca en hundring xtra för kubiken.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Bengt.Svensson  
#181617 När man gallrar så tycker jag att det går lika bra att köra ut kontinuerligt som att spara körningen till våren. Hugger man större träd så blir det väldigt mycket ris på de understa stockarna om man inte kör ut lite efterhand.
Jag brukar också sälja till Södra, men datumet 15mars brukar man kunna tänja lite på om man frågar, åtminstone här i Småland då nätterna är ganska kalla ända fram i april. De senaste åren har jag anmält det vinteravverkade i början av april och det har inte varit några problem om man hör av sig och vill skjuta lite på anmälan.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

machonisti  
#181618 Jag bor i österbotten och har sålt björtktimmer men här har vi sådana krav att det mycket sällan lönas att ta björktimmer ur gallringar.

En två ha stor gallring med överstor frisk björk blev till stora pengar när stock kunde tas ut, annars blir det oftast så lite stock att uppköparen tar mängdavdrag.

Kanske övertolkade trådens mening jag tänkte automatiskt att det var fråga om att gallra björk där medeldiametern är 20 cm. Då gallras klena och krokiga stammar bort och efterlämnar skärm av björk som ger rejäl stock efter några år.

Som bengt svenson skriver är det fördelaktigt att köra ut kontinuerligt, speciellt med tanke på att mycket kan hända från höst till vår. Faller man och bryter benet är det skönt att veta att virket ligger bredvid vägen.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Avslutat-03  
#181622
Dan skrev:Bra att inte påbörja gallringen för tidigt om det nu ska ligga kvar i skogen tills skotning kan ske
på frusen mark. Började själv en gallring i september förra hösten. En mild och blöt höst ledde
tyvärr till att det blev en hel del blånad på virket. Hade jag kunnat köra ut allteftersom så kunde
klentimmret ha räddats genom tidigarelagd timmertransport.


Bra synpunkt men i min gallring blir det bara björkmassa så någon risk för blånad finns inte. Om jag tolkar leveransbestämmelserna rätt får jag heller inte börja fälla förrän i november.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Avslutat-03  
#181624
bengt.a skrev:Har sålt björktimmer och då har det gällt 18cm under bark,gjorde ca en hundring xtra för kubiken.



Har funderat på att hugga en del björkkubb men är osäker på om jag lyckas få ihop de 5 kubik som krävs för leverans utan avdrag. Säkrare då att bara hugga massaved. Det skiljer 100 kr kubuken och om jag bara får ihop 4 kubik björkkubb får jag ett avdrag på 400 SEK dvs samma totalpris som om jag högg massaaved.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra själv - leveransvirke

Skogshuggaren83  
#181633 Hugg kubb från början, märk med krita då är det lätt att sortera ut. Det är alltid svårt att bedömma hur mycket det blir från början. Om du inte får ihop volym är det bara att lägga det i masssan, funkar både i fallande och 3m massa.
På en fastighet står det oftast om inte alltid björk som är fullvuxen och bara försämras i kvalitet ju äldre de blir som du kan hugga och få mer kubb i och utöka volymen till leveransgill, tex beteshagar mm där yngre björkar får växa upp istället.
Var inte rädd att testa det kan löna sig rejält, se möjligheterna inte problemen.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv - leveransvirke

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190392
Andreas77 skrev:Tänkte i vinter testa att sälja lite leveransvirke (björkmassa) för första gången. Har bara haft avverkningsuppdrag tidigare. Totalt handlar det om ca 1 ha och sen ska jag passa på att rensa lite längs åkerkanterna.

Brukar ni hugga allt först och spara all utkörning till slutet eller växlar ni mellan huggning och körning?

Har du kommit igång med gallringen ännu? Jag har huggit i fyra veckor på kvällar och helger. Det tar sin tid då det är en förstagallring men fint blir det.

Tycker att det är lämpligt att hugga 10 timmar innan man kör ut virket. Gäller väl speciellt vid gallring eftersom terrängen och körstråkens läge avgör hur man ska fälla och lägga högar så att det går att komma åt virket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).