Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma

37 inlägg 20396 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18031 Inte vet jag riktigt men våran gammla 6 tonare var det inget fel på och våran nya 6 tons har inga fel kommit på :)

FTG
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18034
Ungdomshuggare skrev:Inte vet jag riktigt men våran gammla 6 tonare var det inget fel på och våran nya 6 tons har inga fel kommit på :)


Min granne har en farma 51d som han och jag har kört ca 3000 m3 med... och har kört väldigt intensivt med.. och den har funkat väldigt bra tycker både jag och han. dock nu så har den börjat läcka i slangar och en massa.. och bussningarna är slut. det enda vi har gjort på den innan är bytat bussningar bytat lite slangar och svetsat grinden som har fått sig en liten tryckare :wink:

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18117 Förstår inte hur man lyckas köra av en slang på en griplasstare? :o jag har inte gjort det på alla mina 8 år som jag har kört :?:

På en skotare har jag gjort av med 3 st men den går ju lävulisisgt fotare 😈

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18120
Ungdomshuggare skrev:Förstår inte hur man lyckas köra av en slang på en griplasstare? :o jag har inte gjort det på alla mina 8 år som jag har kört :?:

På en skotare har jag gjort av med 3 st men den går ju lävulisisgt fotare 😈


haha det va igentligen inte slangarna som rök :lol: utan de va kopplingarna... och det var tack vare att han tappade gripen när han hade full grip :D så då fick den sig en tryckare 8)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18126 Aha:) Fast nu på dom nya vagnarna har dom för små slangar tucker jag:/ Jätte klena är dom, fast det kanske går bra:)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18130
Ungdomshuggare skrev:Aha:) Fast nu på dom nya vagnarna har dom för små slangar tucker jag:/ Jätte klena är dom, fast det kanske går bra:)


hehe okej har inte kollat på dem lite nyare... den han har är ganska gammal.. lr snarare Hade :P han har köpt en 12 tons mowi kärra med 400 kran :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18144 Okej.. Men deras midje styrningar är nog inte den starkaste tror jag för den ville inte vrida över när jag hade fult med timmer förra helgen 8) kanske var lite tungt :wink:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18147
Ungdomshuggare skrev:Okej.. Men deras midje styrningar är nog inte den starkaste tror jag för den ville inte vrida över när jag hade fult med timmer förra helgen 8) kanske var lite tungt :wink:


haha okej kanske inte va riktigt snäll mot kärran heller kanske? :wink:

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18154 Nää. Men det är kul att göra ett test lass som är stort och se vad den går för 8)

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18204
JF skrev:Vilka delar av konstruktionen är det som är veka? Håller på och kikar på en Farma från 2000, 9,5 ton med 6 meters kran.
Något särskilt att kika efter?

Ramen på vagnen blev sned trots att man använt stödben, fick även sprickor i kran efter "normal" användning. Men detta är andrahandsinfo!!

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18206 Vilken årsmodel var det på då???

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18207 Vet ej, men ~98-02.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18208 Det förklarar nog saken:/ Dom har problem med stålet för några årsen så det var olika starkt på olika ställen men dom har byttat ståll levrantör så fixade det sig:) Våran gammla är en 02 och det har inte varit något fel på den alls förutom en ledbult på gripen som gick av ofta:/

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18213 Ja, det stämmer säkert. Verkar vara många som är nöjda med Farma. Det handlar ju väldigt mycket om hur man behandlar maskinerna. Det är ju inte så svårt att köra sönder vilket märke som helst om är den typen :wink:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18214
Ungdomshuggare skrev:Det förklarar nog saken:/ Dom har problem med stålet för några årsen så det var olika starkt på olika ställen men dom har byttat ståll levrantör så fixade det sig:) Våran gammla är en 02 och det har inte varit något fel på den alls förutom en ledbult på gripen som gick av ofta:/


sen ett annat tips när man köper Farma är att Inte köpa lavett stödbenen... hade det innan.. och vi knäckte kolven 4 gånger på bara ett halvår... så jag rekomenderar allt annat än lavett stödben :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).