Skogsmiljö och Trädlära

Tankar om skogsdikning

77 inlägg 49687 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180045 Det var väl hemskt vad det är svårt att begripa att behovet och pris är kopplat? Behovet av röjningen följer ju av en ekonomiskt kalkyl som som farbror staten med underhuggare har gjort där de antagit en röjningskostnad, och därefter antagit vad de framtida intäkterna och kostnaderna skall bli de närmaste 50 åren. Samma sak för dikesrensningen.

Så om man tror att behovet inte påverkas av kostnaden, då är man ganska fel ute.

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

skogshasse  
#180048 hej mangan det var hemskt vad det är svårt att begripa att behov är en sak och pris är en annan sak men dom påverkar varandra på det viset att det blir gjort eller inte gjort lika med en röjning behovet finns men har markägaren inga pengar eller prioriterar så blir det ej gjort för många tänker kortsiktigt och det är helt fel när det gäller skogen vissa jobb i skogen måste få kosta pengar i nuläget för att ge högre avkastning i framtiden sen skriver du behovet inte påverkas av kostnaden du menar väl åtgärden påverkas av kostnaden för behov är en sak och åtgärd en annan sak och förstår man inte det då är man ganska fel ute

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180147 Om en åtgärd inte är lönsam men det ändå finns ett behov, vad är det för behov och vem har det?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180150 Behov -->> åtgärd -->> pengar ! Det finns massor av behov i vår värld men endast endast en bråkdel kan åtgärdas trots massiva pengaflöden. :???:

Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180156
skogshasse skrev:hej mangan det var hemskt vad det är svårt att begripa att behov är en sak och pris är en annan sak


Nej, det om det inte är lönsamt att röja för att priset är för högt, så finns det inget behov av att röja.

Om man inte tjänar på röjning och skogsdikning så finns det inget behov, punkt. Om du tror att skogsstyrelsens uppskattade behov är helt frikopplat från priset på röjning, avverkning och virket så har du inte fattat någonting av skogsbrukets ekonomi.

Om vissa jobb måste bli gjorde beror helt på om man tror man tjänar på det. Sluta se myndigheternas skötselmallar som bibel!

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Mäki  
#180157 Jag vet Mangan från tidigare diskussioner att du anser att det inte finns behov av att göra saker om du inte vinner på det direkt men det är omöjligt att säga om en åtgärd nu kommer att ge bättre avkastning om säg 20-40år men vissa vill ta den risken att det dom gör nu kanske löns senare.

Jag vill inte stånga mig blodig mot dig i denna diskussion för jag vet att det inte löns men du kan inte säga att ditt resonemang skulle vara bättre än myndigheternas skötselmallar.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#180209 Så, då fick man igång ett till nästan hälften havererat dike idag. Måste säga att det kändes otroligt skönt när man såg vattnet komma i rörelse.

Tanken på hur ett skogsdike skall fungera vore intressant och höra. Någon som har kunskap att dela med sig?

Menar, själva huvudsyftet är naturligtvis att avvattna. Inte för mycket, inte för lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#181055 Bumbar lite på tråden, och söker lite mer erfarenheter i tankar om någon här ute rensat/rustat upp skogsdike. Törstig på tankar angående skogsdike och dess funktion :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181067
Mäki skrev:Jag vet Mangan från tidigare diskussioner att du anser att det inte finns behov av att göra saker om du inte vinner på det direkt


Då har du inte fattat något av det jag skrivit tidigare. :roll:

... men det är omöjligt att säga om en åtgärd nu kommer att ge bättre avkastning om säg 20-40år men vissa vill ta den risken att det dom gör nu kanske löns senare.


Ja, och de gör de för att det tror att det lönar sig så klart! Om kostnaden överstiger den förmodade intäkten om säg 20-40 år (diskonterat med lämplig och individuell ränta!) så är behovet som bortblåst, Behovet är alltså beroende av kostnaden, och vad man tror om framtiden. Det är som du säger näst intill omöjligt att säga om det lönar sig eller ej, det är därför man inte kan säga att det finns ett behov av si eller så mycket röjning, och att alla som inte röjer är snåla.

Jämför gärna med stamkvistning. Tänk om myndigheterna skulle upptäcka att det finn ett enormt stamkvistningsberg, eftersom så liten andel av alla tallar stamkvistas. Hur måna skulle börja stamkvista då, oavsett kostnad?

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

Mäki  
#181071
Mangan skrev:[
Behovet är alltså beroende av kostnaden, och vad man tror om framtiden. Det är som du säger näst intill omöjligt att säga om det lönar sig eller ej, det är därför man inte kan säga att det finns ett behov av si eller så mycket röjning, och att alla som inte röjer är snåla.


Oavsett om man diskuterar dikning eller röjning så handlar det om så långa tidsperspektiv att det är svårt att räkna ut om det löns eller inte.

Det handlar snarare om real ekonomin hos skogsbrukaren om han tycker att en åtgärd är lönsam eller inte.

Behovet finns alltid för åtgärder sedan om någon kan tjäna på det eller inte så vette katten.

Om vi i Finland inte skulle ha dikat ut en hel massa torv marker på mitten av 1900 talet så skulle vår skogs politik se helt annorlunda ut. Vi har betydligt större tillväxt än vad vi hinner avverka och det på grund av tillväxten på dikade torv marker.

Dom som gjorde detta tjänade absolut ingenting på detta men många har tjänat på det i efterhand.

Så att ta upp om någon fattar något passar inte riktigt utan ett forum är väl till för att utbyta tankar och diskutera olika meningar.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

machonisti  
#181077 Just dessa finska torvmarker skall dikesrensas just nu. Det är fråga om åtskilliga km diken i österbotten. Dessa dikesprojekt kostar pengar för mig just nu, jag betalar men har ingen aning om det löns eller inte.

Realitet är att dikad sumpmark blir skogsmark men försumpas igen ifall vattenavledningen slutar fungera och då dör trädbeståndet.

Jag äger endast ca 40 ha skogsmark inklusive grovt räknat en mil skogsdiken.

Ifall jag inte avverkar en dikeslinje så att en grävmaskin slipper fram utan anställer den där lilljoxaren nån visa bild på töms nog plånboken efter några kilometer.

Dessutom tyckte jag mig se rätt jämn och stenfri terräng runt substitutet

Mäki: en gång i tiden var virkespriset ett annat i finland då trodde man att priset skulle bli högre i framtiden. Då dikade man torvmarken i tron på en framtida guldgruva. Nu är virkespriset halverat flera gånger om så vad skall vi tro om framtiden.

Va fan vi är väl skogkarlar ut till skogs gör vad som skall göras så får eftervärlden döma.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#181082 Tanken var väl kanske inte att starten av denna tråd skulle bli en frågeställning huruvida lönsamheten angående underhållet av skogsdiken infinner sig eller ej. Men visst!! En fråga samt uppfattning är fri att ha även här. :o och en tanke kan absolut vara berättigad.

Tror att det först och främst handlar en del om hur pass stort intresse man har för sin skog.

Vill jag inte ha vattensjuka bestånd där man sjunker ner till vaden för varje steg jag tar.. Ja då ser jag till att vatten försvinner därifrån. Om jag sen inte kan utföra detta tillgrepp själv, då får jag förmodligen leja bort det. Konsekvens utan att slå Einstein på fingrarna!!

Finns ingen vinst att hämta hem med ett sådant åtgärd, det håller jag helt och fullt fast med om. Men om jag bara TROR att vinsten kan räknas hem en dag, har jag iallafall tillfredställt mitt sinne och åtminstonde fått utlopp för mitt INTRESSE för just skogen. Jag har en uppfatting om hur just jag vill att skogen ska skötas. Egentligen det viktigaste oavsett nationalekonomiska aspekter inblandat.

Allt kan INTE räknas i pengar. Det finns faktiskt åtgärder där du inte hämtar hem en tänkbar vinst på studs och det finns åtgärder som är tänkta som en framtida välgärning för kanske framtida generationer.

Sen hur skogen och skogsbruk ser ut om 50-70 år, det vet vi inte ett dugg om här idag. Vårt öde ar att utgå från hur det ser ut idag, och återigen tro att det iallafall hyfsat nära ligger på ungefärlig nivå som idag.

Om jag sen rent visuellt kan se att skogen mår bättre efter röjning/rensning av dike, är det då inte en vinst som kan räknas hem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om skogsdikning

-Tomas-  
#181085 Jag har på några ställen öppnat "vallar" som skapats när skotare mm kört igenom våta stråk. Normalt har vattnet kunnat sippra fram men vallarna har effektivt dämt upp rätt stora områden. Jag håller med dig viktor57 i att det är riktigt givande att se vattnet flöda fram och nivån sänkas ordentligt i ett blötlagt bestånd! Sen upptäcker jag alltid att vattnet nu är i nästa bestånd istället.... ;)

Detta handlar inte om någon längre dikning och jag har gjort det för hand. Vissa delar går rätt lätt och andra delar går trögt när det är mycket grenar i marken som det risats med men det är en ganska enkel och rolig åtgärd.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

viktor57  
#181086
-Tomas- skrev:Jag har på några ställen öppnat "vallar" som skapats när skotare mm kört igenom våta stråk. Normalt har vattnet kunnat sippra fram men vallarna har effektivt dämt upp rätt stora områden. Jag håller med dig viktor57 i att det är riktigt givande att se vattnet flöda fram och nivån sänkas ordentligt i ett blötlagt bestånd! Sen upptäcker jag alltid att vattnet nu är i nästa bestånd istället.... ;)

Detta handlar inte om någon längre dikning och jag har gjort det för hand. Vissa delar går rätt lätt och andra delar går trögt när det är mycket grenar i marken som det risats med men det är en ganska enkel och rolig åtgärd.



Är oftast efter det att man haft entrepenadmaskiner på sin mark som det blir aktuellt med att se över sina diken...

En bra början är att börja för hand. Jobb, visst!.... Men känslan är klart angenäm...

Lycka till med din dikning

M.v.h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om skogsdikning

towes  
#181087
Mangan skrev:Om man inte tjänar på röjning och skogsdikning så finns det inget behov, punkt.


Hoppsan, den fina lövskogen mellan jaktstugan och vattnet har visst blivit rejält risig. Inte för det stör växtligheten, men det ser ju för j-igt ut nu när vi ska ha jägargille å allt. Får nog låta röjjaren ta en extra dag här.
Aj fasen, jag glömde... Det finns ju inget behov här. Då får det väl vara då... :smile:

Ursäkta ironin, ville bara säga att behovet ligger i betraktarens ögon. Där somliga ser en grön vägg eller ett trögflytande dike ser andra en begynnande biotop.

Jag är i princip överens med dig att ekonomin styr mycket av vad vi gör i skogen. Men riktigt så kategorisk vill jag inte vara. Det finns olika nyanser av grått mellan det svarta och vita. 

Dessutom tycker jag det är oerhört svårt att bedöma när ett dike är ekonomiskt att rensa. För det mesta görs det när det redan är stopp men borde antagligen gjorts tidigare... men vem vet säkert...?

Ledsen om detta är lite OT, ska inte tjata mer ekonomi nu... 

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).