Skotare

Tigercat info

9 inlägg 6673 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tigercat info

alfha  
#180860 Tillverkar tigercat några maskiner i Sverige eller var görs dem?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Tigercat info

grotförare  
#180862 dom tillverkar alla sina maskiner i canada.

Avatar Fallback

Re: Tigercat info

wrytter  
Avatar Fallback

Re: Tigercat info

Engelthon  
#180911 Tigercat är gamla Hemek och tillverkar eller om man säger sätter samman alla maskinerna i Hede.
Ramdelar kommer från Canada. Vet att hytter och huvarna tillverkades i Sverige men vet inte om det är så nu.

Avatar Fallback

Re: Tigercat info

Engelthon  
#180912
wrytter skrev:http://www.tigercat.com/sv/media/news-centre/17-news-items/410-tigercat-moves-assembly


Ja just det. Tråkigt som FAN att man flyttar Tigercat men tyvärr har inte Hemek eller Tigercat i Hede vare någon framgång saga. :cry:

Avatar Fallback

Re: Tigercat info

wrytter  
#180913 Ja de påstår ju att det är för att hålla nere kostnader. Men jag tror att svensken var för skeptiska till det där gula monstret som 1075an är.. Synd att de aldrig fick igång nån riktig försäljning av maskinerna så att de kunde få igång nån serviceorganisation som var nått..
1075an är inte alls nån dålig skotare då den väl går som den skar, är ju faktiskt en jäkel på att ta fram virke. Och att de aldrig fick ut nån stor slutavverkande hjulgående skördare var ju också synd då många vill ha samma märke på skördare/skotare.
Hoppas somsagt att de tar fart nångång för då kanske drakarna måste pressa priserna lite på sina maskiner.

Avatar Fallback

Re: Tigercat info

Engelthon  
#180952 Jag har skälv haft en 1075B och var super nöjd. Servicen och priset var det inte heller nått fel på om man jämför med andra märken.

Jag gav 2,8Msek exkl grip, band och kedjor så det är inget att säga om.

Avatar Fallback

Re: Tigercat info

Engelthon  
#180954 Tittar till vad maskinen presterade i skogen så ökade jag bra mycket mer fub/tim jämförbart med flera andra skotare. Men tyvärr tjänade jag inge mer pengar för det! Och det var inte Tigercatens fel 😈

Ärligt talat så kan jag inte hitta någon annan skotare som är bättre än 1075 :D

Avatar Fallback

Re: Tigercat info

wrytter  
#180983 Det är ju lite synd att de inte har något riktigt driftuppföljnings system såsom t.ex timbermatic som John Deere har. Har en bekant som har gjort ett par tusen timmar i en 1075a och han tycker att den inte är lika mjuk och fin i hydrauliken som tidigare storskotare han körde.
Men helt klart en stadig och fin maskin, B modellen vart ju tyst och fin i hytten.
Och helt klart, får man en storskotare för 2.8 så behöver den ju inte vara fullt lika produktiv som en skotare som är halvmiljonen eller mer, dyrare. Man få skota mycket virke för att "tjäna" igen de sköna slantarna.
Ska bli roligt att se ifall det kommer någon c modell och vad de kan ha hittat på till den, om de får till någon mer avancerad dator/styrsystem än vad som är idag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).