Traktorn i skogen

Antal hydrauluttag på traktorn?

26 inlägg 27306 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Antal hydrauluttag på traktorn?

Applegate  
#180515 Att väja traktor till mindre skogsbruket är sannerligen inte lätt har jag förstått av alla kommentarer men då kommer här ytterligare en fråga. Hur många och vilken typ av hydrauluttag är ett minimun? Hur kan man se att det är ett DV-uttag och inte ett EV-uttag? Fri retur? Tanken var först att traktorn skulle ha lastare men det verkar för dyrt men hade det påverkat? Sitter uttagen till lastaren inte framför hytten?
Tanken är att huggarvagnen som skall dras kommer att innehålla:
Ramstyrning
Hydraulvinch
Griplastarkran med rotator
Finns det olika standarder om hur många slangar och till vart de ska kopplas?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180520 Det borde räcka med
1. Pump
2. Separat tank
3-4. Ramstyrning

Hydraulvinch kopplas lämpligast in med en extra sektion/serienippel på ordinarie ventilpaket
så slipper man extra slangar till vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180542 Jag har en vagn med winch och ramstyrning, den kopplar jag in med ett uttag för tryck till
kranen med winchen seriekopplad, och till fri retur.
Ramstyrningen kopplas med två slangar, en till vardera sidan av ett DV-uttag.
Det gör att jag kan använda traktorns egna DV-spak för att styra vagnen på
ett enkelt sätt, bara låta handen vila på spaken bekvämt medan jag kör.

Kranen får alltså tryck från den ena av DV-uttagens nedre uttag och det övre förblir oanvänt
för returen tas i fria returen.
DV-uttag känns igen på att det är två honor over-under med cirka 10cm avstånd.
DV-uttag kan även användas som EV-uttag.
EV-uttag är en ensam hona och måste alltså ta returen i samma eller via fri retur som
åxå är en ensam hona men kan sitta en bit bort tex i samband med oljepåfyllningen.

Lite bilder mm finns här: http://www.sodhaak.se/tillverkare_New-H ... 5000_T5070

Användarvisningsbild

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180544 Frontlastaren tar sin olja från ett uttag under hytten som har tryck hela tiden
och frontlastaren har ett eget ventilpaket och spak.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#180545 om ja haft en huggar vagn hade ja haft lite andra krav på den än ni har
naturligtvis ska en huggar vagn ja LS!!!
hade aldrig nöjt mej me dv utatg till styrning vinch mm
hur fixar ni driven?? osse dv??
nä ett LS uttag o sen koppla allt till ventilpaketet. 3 slangar inga bekymmer sen med uttag o elände

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

zeetorg  
#180854 Jag svarar på sista frågan först; ja det finns olika kopplingar beroende på vagn och utrustning. :shock:

För att det skall bli smidigt så bör man ha minst två uttag på traktorn varav minst ett skall vara dubbelverkande för ramstyrningen. Har man en fri retur så är det att föredra att koppla kranreturen dit så går oljan runt lättare men det är inte ett måste.
Det går även med bara ett enkelverkande uttag, men då måste man ha ramstyrning på vagnens paket.

Det spelar egentligen ingen roll om det är enkel eller dubbelverkande uttag till kranen, men det är i bägge fallen bättre att koppla returslangen till fri retur om sådan finnes. Det kan också vara vara viktigt att inte trycksätta retutren då det kan ödelägga vissa paket (jag vet inte riktigt varför). Själv så har jag en backventil på returen så att man inte skall trycksätta den av misstag.
På vissa ventiler kan man ställa om det skall vara enkel eller dubbelverkande, men det kan vara svårt att se om man inte vet om det.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#180855 just därför du ska ha LS system på skiten. slippa allt klödd med dbv env tryck o elände

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Brickan  
#180864 Jag tycks behöva en mikrokurs i hydraulik. Vad är...
- DV-uttag
- EV-uttag
- LS-uttag

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#180867 DV - dubbel verkande
EV - enkel verkande
LS - load sensing system

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Brickan  
#180871 OK tackar, vad menas då med dubbelverkande? vad kan man göra med det som man inte kan med enkelt?

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Snowblow06  
#180872 Kan ngn kortfattat förklara LS-uttaget

Användarvisningsbild

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Mäki  
#180877
Brickan skrev:OK tackar, vad menas då med dubbelverkande? vad kan man göra med det som man inte kan med enkelt?


Dubbelverkande är ett uttag för två slangar så att du kan köra en cylinder in och ut.
Enkelverkande så har bara en slang vilket gör att du har tryck ock retur i samma slang alltså kan du bara köra cylindern ut om du vill ha in den tillbaks så måste något mekaniskt trycka in den. Tex. en tippcylinder på en kärra är enkelverkande men en styrcylinder på en skogsvagn är dubbelverkande.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

zeetorg  
#180919
Snowblow06 skrev:Kan ngn kortfattat förklara LS-uttaget


Ett LS-uttag (pump) ger bara tryck och flöde när du behöver det. Själva pumpen "frikopplar" alltså när du inte använder den, medans en vanlig pump alltid är på så att säga.

Det krävs då även speciella LS-ventiler för att nyttja en sådan pump.

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

jd6630  
#180927 har inte me pumpen o göra så mycke
du har de tryck o de flöge de ögon blicket du behöver de, sen stängs flödet tills nästa signal komme rom tryck o flöde.
finns även elstyrda proportions ls styrning men de tar vi en annan dag

Avatar Fallback

Re: Antal hydrauluttag på traktorn?

Amatörhuggare 62  
#180941 Ett enkelverkande och fri retur. och ett dubbelverkande, borde räcka till.
Beror på hur avancerad vagn man köper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).