Vedmaskiner, flishuggar

Bensindriven vedklyv

16 inlägg 25527 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bensindriven vedklyv

joran  
#180759 Hej!
Undrar om det finns nån här på forumet som har erfarenheter av bensindrivna vedklyvar?
Klyver ca 15-20m3/år,för vanlig braskamin (30-40cm ved)
En fundering jag har är hur snabbt dom klyver.Är det så att man är snabbare med yxan så är det ju lixom ingen ide :P



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180811 Eller skaffa en liten hobbyklyv och driv med elverket?

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180879 Det finns säkert bensindrivna klyvar med liknande tryckkrafter och hastigheter som hydrauliska. Men jag förstår inte vitsen? Skall man klyva ute i skogen där man saknar el, så är det förmodligen smidigare med en traktordriven klyv. Och klyver du i närheten av huset känns det bäst med ett trefasuttag :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180886
Bild


Bild


http://www.mtd-garden.eu/Brand_Viewdeta ... 67&lang=sv


http://www.smartson.se/index.aspx?id=38369&ref=4myhome

MTD LS 550 - Kan dras med bilen

Drift: Bensin
Motoreffekt: 190 cc
Klyvkraft: 25 ton
Klyvlängd: 63,5 cm
Vikt: 238 kg
Storlek: 200x110x100 cm

Övrigt: MTD LS 550 är ett mobilt alternativ som kan dras med bil fram till arbetsplatsen. Tack vare den bensindrivna motorn, B&S Quantum 650 Series, blir du varken beroende av elektricitet eller traktor som drivmedel. Denna modell klyver både vertikalt och horisontellt där varje arbetscykel tar 19 sekunder. Kniven är utbytbar.
Cirkapris: 23000 kronor

Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180887 Andor Maskin i Pajala har en sån demo körd för 19900:-

http://www.andormaskin.se/

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180894 Verkar ju vara en kraftig maskin. Dock väldigt långsam jämfört med en hydrauldriven klyv (19sek). Sen anges ju inte effekt i "cc". Så jag litar inte på angiven tryckkraft heller.

Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180895 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AKxaiKmqHSw[/youtube]

Den verkar ju iaf fungera, bra att man kan rulla in de stora så man slipper lyfta.

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181048 Ja den verkar ju fungera. Men den ser ju hopplöst långsam ut. Och med det oväsendet som motorn ger, får man ju hoppas att man har långt till närmsta granne :grin:
Priset är ju dessutom det dubbla mot en snabbare och tystare hydraulisk vedklyv!

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

Henrik Petersen  
#181083 Jag har vid et par tilfällen kört MTD 6,5hk motorklyv (don är rätt vanliga i Danmark). For vanlig ved är den på tok for långsam, men vid övergrov ved är den suverän. Dels pga. tryckkraften på 25T och dels for att den är tippbar så att man inte behöver lyfta upp den tyngsta veden. Jag har även testat en 13hk Yardman med övergrov poppel och alm, det är läskigt, men imponerande med den kraften. 13HK maskinen är fö. lika hopplös långsam som 6,5HK, det är tryckkraften som är högra.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

totte  
#181089 Ganska typiskt för amerikanska klyvar, det finns väldigt mycket övergrov (med våra mått) och hård, svårkluven ved där. Bara att ta en titt på youtube och se hur det brukar se ut när dom klyver ved.

Också typiskt att det används mycket bensinmotordrivna där, amerikanska elnätet är för det mesta bara enfas så det räcker inte för att driva en rejäl klyv.

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

snubblaren  
#181090 Vad skulle det gå loss på om man köpte en finare svensk elektrisk klyv och ett elverk som pallar att dra runt den?

Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

totte  
#181096 Då ligger du runt 25 - 30 lappar, 10 för klyv 15 - 20 för ett elverk.

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

Robertberg  
#181098 Ungefär samma som bensinklyven ovan då, med fördelen att man har ett elverk också..

Avatar Fallback

Re: Bensindriven vedklyv

snubblaren  
#181109 Då verkar ju fördelarna med bensinklyv försvinna.... Fast det kanske går åt mer soppa att omvandla energi 2 gånger....

Användarvisningsbild

Re: Bensindriven vedklyv

totte  
#181135 Något mer bör det väl ta men det är nog ändå rätt marginellt, skulle gissa 10 % och en vedklyv drar inte sådär väldigt mycket i normalklyvning. Generator och elmotor har mycket hög verkningsgrad.

En nackdel är ju att du skall släpa runt två klumpar, ett elverk i den storleken är rätt tungt och besvärligt att hantera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).