Föryngring

m3sk i plant/röjskog?

3 inlägg 4239 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

m3sk i plant/röjskog?

Fractalstar  
#180840 Jag ska försöka uppdatera min skogsbruksplan med avseende på föryngringar och röjskog. Under åren (5-8 år tillbaka) har självföryngrade/planterade avdelningar växt till sig samtidigt som röjskogen röjts. Problemet är att skogsbruksplanen inte hållts uppdaterad på föryngringarna och därmed ser det ut som vi har väldigt mycket K1, när det i verkligheten står 1-3 meter höga tall,gran och björkar beroende på avdelning.

Vi har skogsbruksplanen i pcSkog. Ändrar jag från K1 till R1 så kräver programmet att m3sk anges. Jag antar att det är först senare som skogskubiken spelar roll (vid gallringsmallar etc.) så jag kan nog fylla i vad som helst?

Finns det någon som gjort skogsbruksplaner i pcskog som skulle kunna tala om vad som är brukligt att ange i m3sk i plant/röjskog?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: m3sk i plant/röjskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180845 En schablonsiffra som jag hört är medelhöjden i kvadrat. Dvs tre meter högt= 9m3sk avrundat 10.
fyra meter högt= 16 avrundat 15 m3sk. Det är naturligtvis inte exakt men det är i alla fall en siffra.

Avatar Fallback

Re: m3sk i plant/röjskog?

Chainsaw Charlie  
#180858
Skogsola skrev:En schablonsiffra som jag hört är medelhöjden i kvadrat. Dvs tre meter högt= 9m3sk avrundat 10.
fyra meter högt= 16 avrundat 15 m3sk. Det är naturligtvis inte exakt men det är i alla fall en siffra.


Det är vad jag använder när jag gör planer också. Sen kan man lägga till lite till om det är väldigt tätt och oröjt. Pcskog är i vilket fall dåligt på att räkna upp volymen i röjbestånden men ganska bra i gallring och slutavverkningsskogar förutsatt att rätt SI är angett från början.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).