Bioenergi

Bästa energiklippen?!

69 inlägg 42474 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#180158 Den går klart varmare, slår jag inte av klingan emmellanåt så tjuter det rätt ut i hytten :) Iaf när det har varit riktigt varma dagar. Normal temperatur ute och lite grövre träd så man inte beehöver köra nå längre stunder med klingan på så håller sig temperaturen ikring 60grader.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#180160
Fredrik_L skrev:Antar att du tänker på storleken på maskin? Jo, den är aningen för klumpig i gallring men man tager vad man haver.


Nej det var faktisk aggregatet jag tänkte på när man ser på bilden...
Fredrik_L skrev:
Bild



...det ser stort ut när manen går runt det.

Om du har 10meters kran på Dualen så ser jag inga hinder i att köra med den i gallringar för du skall ju likväl dit med en utkörare och skota virket.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#180164 Jaha, bilden förvränger nog lite :)
Agget är bara 84cm brett.

På den här syns storleken bättre:
Bild

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#180819 Sådär, slängde ihop en liten film.


Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181846 Du Robert vad fick du betala för din Mecanil klipp?
Går den bättre nu eller fortsätter det att krångla?

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#182017
Mowi skrev:Du Robert vad fick du betala för din Mecanil klipp?
Går den bättre nu eller fortsätter det att krångla?



Jag tror det kostar runt 250. Mitt är modifierat med Ponsses NOD för att passa i OPTIn, kostar extra. Det jobbet har Loggtech i Alfta gjort.

Idag gick sågdrivningen för andra gången på kort tid. Inga delar i Sverige trots att Loggtech säljer Mecanil. Även en massa andra detlajer som inte är fixade trots att jag kört med aggregatet i 3 månader nu. Verkar vara total brist på intresse vad gäller eftermarknad och kundvård på andra sidan bottenviken.

Annars presterar aggregatet riktigt bra då det fungerer. Man hanterar allt från fingerklent upp till övergrovt som huggen inte klarar. Den har en bra grip så risgripen har jag inte haft på sen jag fick Mecanilen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182337 Okej skulle det gå att köra något mindre obejekt grot med den Gripen som är på klippen?

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#182354 Det kommer att fungera bra. Risgripen är ju inte världens största men funkar ok. Har även kört mindre områden med manuelt huggna vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182637 Okej jag tänkte att när man inte klipper kunde man köra vanlig grot och eventuellt klippa ner hygesresterna om det inte blev röjt innan avverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#182681 Ok, men kör man mest GROT är nog en risgrip mer effektiv.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182728 Jo men jag tänke bara att man kunde kört grot några småobjekt när man ändå är på en fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#182803
Fredrik_L skrev:Den går klart varmare, slår jag inte av klingan emmellanåt så tjuter det rätt ut i hytten :) Iaf när det har varit riktigt varma dagar. Normal temperatur ute och lite grövre träd så man inte beehöver köra nå längre stunder med klingan på så håller sig temperaturen ikring 60grader.





Hej Fredrik. min Dual ligger också lite högt i tempen om det är över 20 grader ute. Blev bättre med en riktig rengöring av kylare, blås med tryckluft och försiktig tvätt nmed högtryck. Om hydraulen sticker över 60 grader drar den med sig motortempen. Brukar köra med lilla luckan öppen då blir den lättare av med varmluften i motorrummet och det gör några grader.

Har du kollat bränsleförbrukningen med Bracken?

Robert

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#183233 Tror att min kylare är ren å fin så jag tror det beror på hydrualmotorn i aggregatet, enl bracke håller dom på och testar ut en ny typ av motor som skulle vara bättre. Livslängden på motorn som sitter i nu brukade ligga på ungefär 1000h så får väl byta till den nya när det är dags. Håller i dagsläget på och skotar GROT för fulla muggar men ska testa köra med luckan öppen nästa gång det är dags för "röjjning". Har inte kollat upp bränsleförbrukningen exakt än men den ligger nog något högre än med skördaraggregatet som brukar ligga runt 12-13L/h.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183297 Du kör inte grot med bracken eller?

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#183298
Mowi skrev:Du kör inte grot med bracken eller?




han har ju en Dual. Bara och skifta till de optimala redskapet för dagen.

Jag kör inte gärna grot med träddelsaggregatet när man har en risgrip med snabblänk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).