Motorsåg och handhållet

Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

7 inlägg 5263 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

traktorz  
#180800 Har hittat en gammal konstig kedja på ett 13" svärd på en sen 80-talssåg, auktionsgods Partner 500.

Kedjan har vad jag tolkar som ett oljespår på drivlänkarnas ena sida. På dess andra sida finns siffran "5" inpräglad. På alla skärtänder finns fabrikatet STIHL inpräglat, samt delningen "325".

Jag har inte räknat länkarna, men lägger man "denna konstiga kedja" intill en Jonsered S27 kedja, så stämmer inte längden exakt, vad jag kan se. Sen så är själva "drivklon" på drivlänken annorlunda utformad än på en normal kedja med delningen 0.325" och drivlänksbredd 1.5".

Drivhjulet på motorsågen verkar inte ha gillat den här kedjan, eftersom den är mycket sliten.
Är ändå nyfiken på denna typ av kedja, kanske någon har historiken?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180802 En helt vanlig 25RM.1,5 drivlänksbredd,skärtand rapid micro(semichisel) kedjan heter idag 25RMC(rapid micro comfort).Den enda skillnaden mellan dom är att RMC har "hälen" på skärtanden i luften några tiondelar för att minska vibrasionerna! samma som oregon har "vibe ban".

Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

traktorz  
#180816 Tack för inspirerande svar.
Om det nu är en standardkedja, så kan jag ju använda den på vår gamla Jonsered 535, som ju har .325" delning och drivlänksbredden 1.5mm. Kedjan har kraftiga tänder och samtliga kvar, så nu är det bara att fila upp den.

Eftersom jag är nybörjare på att fila kedjor, köpte jag förra året en s.k. "filjonte" på Jula, men den jiggen var så plastig och instabil, att resultatet inte blev så bra med skärpan och vinklar hos kedjan som jag skulle önskat.

Nu har jag handlat en PFERD CHAIN SHARP® från SKOGMA, så jag hoppas kunna lära mig att få ett anständigt resultat på mina filövningar på motorsågkedjor.

Letade vidare om STHIL-kedjor och hittade en utmärkt beskrivning STIHL Chain and Bar Manual om olika kedjor på http://www.scribd.com/doc/64305898/Stih ... Bar-Manual
dock hittar jag inte den filen att ladda ner från Stihls egna sidor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

SawTroll  
#180825 Den manualen ar bra, og jeg brukte den og Oregons tilsvarende til å lære det grunnleggende en gang i tiden. Jeg ser at den ikke er helt oppdatert mtp seneste utvikling, men det har minimal betydning.

Vær obs på at den ryttermalen som beskrives ikke er helt bra, da den ikke er progressiv. HVA og Carlton sine er mye bedre, samt (antakelig - har ikke prøvd) den nye kombimalen fra Stihl.

Jeg har aldri prøvet den Pferd malen, men er litt skeptisk.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180880
traktorz skrev:Letade vidare om STHIL-kedjor och hittade en utmärkt beskrivning STIHL Chain and Bar Manual om olika kedjor på http://www.scribd.com/doc/64305898/Stih ... Bar-Manual
dock hittar jag inte den filen att ladda ner från Stihls egna sidor.

Lite utanför ämnet men där hittar man svaret på frågan i tottes inlägg: viewtopic.php?f=57&t=7461&st=0&sk=t&sd=a&start=90#p174677
dvs. att 3/8" är 9,32 mm och inte 9,52 mm som ligger närmare det riktiga 3/8 av en tum.

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

axwell  
#649618 Här har vi ytterligare en Stihlkedja som är ny enl. säljaren.
Att det är 15", .325" och dumt nog 1,5 mm framgår ju av texten på svärdet, på drivlänkarna står det "5".

Tycker inte att den ser ut att vara rundfilad för hand ännu, maskinslipad från fabrik eller?

Men vad heter kedjan på Stihlspråk ?
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1591797418_dscn2263.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för kedja? (Stihl 5 325)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649638 Njae.. Slipad i profil är den nog men det är nog tänkt o rundfilas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).