Traktorer och processorer

Vilken traktor ska jag välja?

20 inlägg 12847 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken traktor ska jag välja?

SamGun  
#180408 Har tänkt köpa en traktor med frontlastare, den skall kunna användas för att lyfta och flyta på rundbalar men traktorn ska även kunna användas i skogen med vagn (har sedan tidigare en kranman-vagn 330, till fyrhjuling men ska nu uppgradera). Då jag har lite erfarenhet av traktorer tänkte jag kolla om någon har tips på passande traktorer för dessa ändamål?

Har varit och kollat på några stycken, bland annat en Same taurus 60 Dt från 80-talet och en Ford 4630 från 90-talet, båda med frontlastare, skopa och balgrip. Båda är i gott skick och ingen av dem är körad mer än 3000 h. Den sist nämnda är ca 10 000 kr dyrare, så frågan är vilken ni skulle föredra?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180435 Ford såklart, köp och njut.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

Blivande snickare  
#180444 Hur är det med resevdelar till Samarna?

Oavsett så håller jag nog med Slurfi angående ford, köp, kör o njut!

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag välja?

stegmaster  
#180456 Vet inget om Same, men vet en hel del om Ford 4630.
Min kompis har "tyvärr" en 4630 1994 modell.
Alldeles för klena framfelgar, får svetsas titt som tett om du kör med lastare.
Hyttaket er helt felkonstruerat och läckar vatten som en såll.
Frigångshöjden under er som på en trädgårdtraktor, så inget om du tenkt dig i skogen.
Dessutan er motoren lat som en övervektig jänkare.
Har du tur lyckas du pressa den upp svimlande 27km/t på vägen.
Endast 540 som Pto hastighet.
Det enda "positiva" måsta vara en stor hytt, var du får göra en liten promenad fram til sitsen efter du har kommit upp i hytten, och kan gripa tak i det platta rattet, som minnar om en gammal scania från 60talet.
Styr undan denna modellen åtminstone och var glad. :wink:
Kommer inte bli lenge för min kompis ochså kommer byta. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180470 Vad det gäller reservdelar till Same, så borde det inte vara några större problem. Same är kanske ovanliga i Sverige, men Same-Deutz-Fahr är rätt vanliga internationellt sett. Kolla med Rosenqvist Maskin, vilka borde vara de som har agenturen i Sverige. Hjälpsamma är de i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

alfred  
#180488 Delar till Same är inga problem,Rosenqvists har bra koll på det. Och framför allt är delarna billiga=) har haft en Same och en Lamborghini.Brukar vara ganska lätt mekat oxså.

lycka till

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

valmet862  
#180490 vad har du för budget då? Skulle nog föredra fordden men de e nog inget att hänga i julgranen heller. Kolla hellre på nån valmet typ 705 eller nån 6300,finns n og ingen bättre med tanke på vad du ska använda den till.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

SamGun  
#180516 Det är inga entydiga svar ni kommer med... men tack ändå.

Budgeten ligger nånstans mellan 100 000 - 140 000 kr exkl. moms och då vore de bra om frontlastare ingår.

Undrar lite hur man ska värdera timräknaren? Samen jag kollat på har gått ca 1000 timma mindre än Forden, hur mycket är de värt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

foton  
#180525 Köp en fabriksny Foton med lastare och fyrhjulsdrift, det räcker pengarna till.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

Sune_  
#180526
foton skrev:Köp en fabriksny Foton med lastare och fyrhjulsdrift, det räcker pengarna till.


Tvivlar på att den är lämpad att köra ensilagebalar med i frontlastaren dock :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

foton  
#180529 Har en 404 och den är kraftigare bygd än Forden och Samen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180540
SamGun skrev:Det är inga entydiga svar ni kommer med... men tack ändå.

Budgeten ligger nånstans mellan 100 000 - 140 000 kr exkl. moms och då vore de bra om frontlastare ingår.

Undrar lite hur man ska värdera timräknaren? Samen jag kollat på har gått ca 1000 timma mindre än Forden, hur mycket är de värt?

Med den budgeten kanske du kan gå upp på en mitten nittiotal New Holland som går
40 kmh tex en L65/4835 med frontlastare borde gå att få under 140K.
En mkt lämplig maskin för jord, skog och gårdsarbeten.
Ett litet exempel på dessa: http://www.blocket.se/kristianstad/Trak ... ca=1_8&w=3
Bild

Smacka på en bukplåt och du är klar för alla förekommande jobb, dessutom rymlig hytt.
Provkör nåt i den här stilen så vet du.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

Sune_  
#180543
foton skrev:Har en 404 och den är kraftigare bygd än Forden och Samen.


Ja det brukar ju oftast vara så att det man själv äger är väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

valmet862  
#180548 Slurfi:s tips låter helt okej,satsa på nåt sånt istället för nån gammal Same, o tittar du på en valmet så behöver du inte tillverka nån bukplåt,går utmärkt som de är i begynnelsen. Och nån kines skulle iinte jag rekomendera,då tar jag nog hellre Same

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag välja?

valmet862  
#180549 t.ex. en sån här skulle va utmärkt och budgeten borde räcka till: http://www.blocket.se/kristianstad/Trak ... w=3&last=1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).