Gallring

gps

17 inlägg 13621 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
skogare  
#138675 någon som vet vilka gps modeller som går bra att använda vid planläggning i gallring.
ska gå och rita o lägga in egen text i kartan



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: gps

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138753 Då snackar vi väl DGPS, vilket dels betyder bättre noggrannhet än vanlig frilufts-GPS, samt ungefär en nolla till i pris jämfört med en vanlig frilufts-GPS.

Ska du köpa nytt, så ska du definitivt se till att du skaffar dig en DGPS som kan hantera NAVSTAR GPS + GLONASS. Denna kombination ger dig klart fler satelliter än bara NAVSTAR-GPS, vilket är särskilt lämpligt inne i skogen. För du vill väl inte snitsla in på grannens mark?


Topcon har en variant http://www.topconpositioning.com/produc ... ices/gms-2

Timble har några nya varianter http://www.trimble.com/mappingGIS/geoxh ... y_benefits och http://www.trimble.com/mappingGIS/geoxt ... lications&

Sedan har jag mindre koll på lämplig mjukvara till dessa apparater, men det kan nog säljarna hjälpa dig med.


Vilken korrektionssignal som är bäst för dig, vet jag ej. Tyvärr har ingen signal 100% täckning. Nära kusten funkar sjöfartverkets gratissignal bra, men den kan man ju glömma en bit in i inlandet. EPOS från terrakom har ganska bra täckning, men är ganska dyr. SWEPOS funkar bara där det finns mobilteckning. EGNOS funkar mindre bra inne i skogen och den kan man över huvud taget glömma norr om Gävle.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: gps

cr-v  
#180061 Själv använder jag Garmin 60 csx för att ta ut lite referenspunkter som t.ex basväg genom att importera spårloggen till google earth.
Därefter görs kartan i paint med infotext.

Håller för närvarande på att planlägga ca 65 ha 1:a gallring med mycket berg.
Med surhål imellan bergen och bitvis riktigt besvärligt , en avd ser ut som en miniatyrvulkan.
Svårt att få till långa raka vägar utan stöta på hinder.
Basvägar har jag försökt få på fastare mark över berg.

Kartorna kan se ut såhär , ca 9 ha i norra delen & 15 i södra färdigbandat.


norr.jpg


syd.jpg


Niking! Har du koll på vilken prisklass på gps (handdator) man måste upp till för komma ner på nogrannhet på ca 1 meter i skog?
Vore kul att testa nån av Trimbles produkter för att se nogrannhet på spårlogg och om den går att föra över direkt till skördarens data.

Avatar Fallback

Re: gps

wrytter  
#180097 Denna http://www.pcskog.se/handdatorer/getac- ... h-numerisk , fungerar prima vid planering av olika skogliga åtgärder. Dyr, men helt klart prisvärd om man har en del planerings uppdrag. ArcPad för ett par tusenlappar till är ju iofs ett måste. Men är väldigt smidigt och proffsigt må ja säga.

Användarvisningsbild

Re: gps

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180244
cr-v skrev:Niking! Har du koll på vilken prisklass på gps (handdator) man måste upp till för komma ner på nogrannhet på ca 1 meter i skog?
Vore kul att testa nån av Trimbles produkter för att se nogrannhet på spårlogg och om den går att föra över direkt till skördarens data.


Frågan är om du inte måste upp i RTK (med GLONASS), för att komma ner unde 1 meter i en äldre skog. Då snackar vi 100 000- 200 000 kr + moms.

Medelfelet i en noggrann DGPS (med bärvågsunderstöd) ligger runt 3 meter i en äldre skog och enstaka punkter kan då sticka iväg runt 40-50 meter - enligt egna tester!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: gps

MNskog  
#180250 Vilket medelfel är det på de system utan bärvågsunderstöd som många skogsbolag använder.
Fältdator typ Hammerhead, Archer m,m?

Användarvisningsbild

Re: gps

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180375 ca 3 meter i en äldre skog - givet att de har en bra DGPS-tjänst. Annars är det nog ännu sämre noggrannhet. Inte lämpligt att ta ut omarkerade ägogränser precis...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: gps

MNskog  
#180382 När det gäller DGPS via radiovåg så slutade alla skogsbolag med extra antenn när USA tog bort störsignalen.
Nu har jag hört att vissa mottagare kan ta emot korrektionssignaler direkt från satelit. Stämmer det och är det en extra tjänst som man måste betala för?
Om man inte använder DGPS är medelfelet då över 10m?

Användarvisningsbild

Re: gps

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180808 Beträffande korrektionssignaler via satellit, så finns det del gratistjänsten EGNOS över Europa, samt betaltjänsten OmniStar. Personligen ställer jag mig tveksam till satellitbaserade korrektionssignaler i skog, på grund av risken för att träden lätt stör korrektionssignalen.


Ja, sett över en omloppstid på 12 timmar (den tid som de amerikanska GPS-satelliterna behöver för att gå ett varv runt jorden), så bör den okorrigerade noggrannheten hos en enfrekvens kodmätare (typ vanlig Garmin, Magellan etc) bli runt 10-15 meter på öppen mark och kanske 2-3 gånger sämre i en äldre skog.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: gps

Fredrik N  
#185913 Jag hade ingen aning om att det var så stor felmarginal på en vanlig GPS.
Att den inte vissade exakt det visste jag, men att det skulle vara så stor felmarginal dettrodde jag inte.

Användarvisningsbild

Re: gps

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185942 Du är inte ensam om detta tyvärr!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: gps

rocky  
#190145 Kör ruggad pc med blåtandsgps på högsta punkten och har noggrannhet på 2-3 Meter och 9-12 av max 12 satelliter. Räcker gott för att finna gränser mm. Kör ArcPad för ritning mm. Nackdelen är att kartorna inte är tillräckligt exakta. Går alltid på kordinaterna.

Har även kört med Hp ppc, Windows telefon & Getacs ppc mm och dom inbyggda gpserna är inget att satsa på. Inte den jag har i pcn heller. Måste va en extern gps på högsta punkten så har man mycket bra noggrannhet.

Användarvisningsbild

Re: gps

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190165
Niking skrev:Ja, sett över en omloppstid på 12 timmar (den tid som de amerikanska GPS-satelliterna behöver för att gå ett varv runt jorden), så bör den okorrigerade noggrannheten hos en enfrekvens kodmätare (typ vanlig Garmin, Magellan etc) bli runt 10-15 meter på öppen mark och kanske 2-3 gånger sämre i en äldre skog.
/Niklas

Lite kött på benen för detta uttalande. Här har ni lite felmarginalberäkningar från det officiella GPS prestandadokumentet från DoD utgivet i september 2008.

Litet förkortningslexikon:
SPS: Standard Positioning Service
UERE: User Equivalent Range Error
AOD: Age of Data
(hur gammal är senaste korrigeringsdata som satelliterna har, maximum 10 timmar i normal drift. Har du tur så kan du tjäna någon meter i noggrannhet om satelltdata nyss blivit korrigerade :smile: )

Tabellen ger data för 95% av användningen, det kan alltså bli värre men i medeltal är det cirka hälften av de angivna siffrorna. Här finns alltså svart på vitt från källan att man inte skall tro att GPS ger en noggrannhet på någon meter :!: :!:
GPS error.jpg

"User"-delen bidrar med 5,5 m fel i tabellen och en riktigt dyr mottagare kanske klarar 1,5m, resten av felen är helt oberoende av mottagaren.

Avatar Fallback

Re: gps

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190215 2013 sänder Galileo projektet upp 14 st satelliter som ger operationell drift på ett system
med bättre noggrannhet än nuvarande Gps . Systemet är kompatibelt med Gps systemet.
Vilken hårdvara kommer man att behöva för att använda Galileo ?

http://www.idg.se/2.1085/1.425250/galil ... ka-datorer

Användarvisningsbild

Re: gps

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190231 Dan! Det kommer tyvärr att dröja ytterligare några år innan Galileo är komplett. Ca år 2020 var det senaste jag hörde, men sådant kan ju ändra sig snabbt, beroende på Eurokris och dylikt.

Jag skulle knappast tro att det dyker upp Galileo-färdiga mottagare i konsumentklassen förrän systemet är fullt utbyggt. Bland professionella mottagande kan det komma några år tidigare, men genomslaget beror nog mycket på hur det går med den ursprungligen tänkta användarfinansieringen.

TH! Man ska ha i åtanke att dessa siffror gäller utan eventuella korrigeringssignaler. Både DGPS och RTK bygger ju på korrigeringssignaler, varför en betydligt högre noggrannhet uppnås. I princip alla nya mottagare idag har ju stöd för korrigering via WAAS/EGNOS.

För svenska förhållanden gäller dessutom att felet ofta är betydligt större i nord-sydlig riktning än i östvästlig riktning. Detta för att vi inte har några satelliter åt norr, som kan kompensera för satelliterna åt söder.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).